
- Data: 05.05.2025
Zakup altany do przechowywania zabawek w ogrodzie przedszkolnym ze środków dotacji
Czy zakup altany do przechowywania zabawek w ogrodzie przedszkolnym może być sfinansowany z dotacji oświatowej? To pytanie zadaje sobie wielu dyrektorów niepublicznych placówek. Choć przepisy nie udzielają jednoznacznej odpowiedzi, istnieją solidne argumenty prawne przemawiające za taką możliwością – pod warunkiem, że wartość inwestycji nie przekroczy ustawowego limitu 10.000 zł. W niniejszym artykule wyjaśniamy, czy altana ogrodowa może być uznana za pozostały środek trwały, jakie warunki trzeba spełnić, aby wydatek był kwalifikowalny oraz jak przygotować się do ewentualnej kontroli organu dotującego.

- Data: 02.05.2025
Zabieranie niezjedzonego posiłku z przedszkola
Nie wszystkie dzieci chętnie zjadają w przedszkolu posiłki, za które rodzice wnieśli opłatę. Zdarza się, że rodzice proszą, aby takie niezjedzone produkty były pakowane i przekazywane w chwili odbierania dziecka. Prośbę tę uzasadniają unikaniem marnowania jedzenia i zwracają uwagę, że zabieranie niezjedzonego dania to powszechna praktyka w restauracjach. Czy możliwe jest zabieranie niezjedzonych posiłków do domu?

- Data: 02.05.2025
Dla oddziałów przedszkolnych nie ustala się obwodów jak dla szkół podstawowych
Rodzice ubiegający się o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej często wskazują, że szkoła ma obowiązek przyjęcia ich dziecka ze względu na zamieszkanie w obwodzie tej szkoły. Czy faktycznie dziecko ma gwarantowane miejsce w oddziale przedszkolnym działającym przy szkole, w obwodzie której mieszka dziecko? Otóż nie, ponieważ dla oddziałów przedszkolnych nie ustala się obwodów. To z kolei oznacza, że miejsce zamieszkania dziecka nie wpływa na wyniki rekrutacji.

- Data: 02.05.2025
Zajęcia logopedyczne w ramach podstawy programowej czy poza nią?
Czy zajęcia logopedyczne muszą odbywać się poza obowiązkowymi godzinami pobytu dziecka w przedszkolu? A może mogą – i powinny – być realizowane w ramach podstawy programowej? Wątpliwości wokół tej kwestii pojawiają się często, szczególnie w kontekście organizacji zajęć specjalistycznych jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tymczasem przepisy pozostawiają placówkom pewną elastyczność – ale jednocześnie zobowiązują je do spełnienia określonych standardów organizacyjnych i prawnych. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy i jak można zaplanować zajęcia logopedyczne, aby były zgodne z prawem, wygodne dla rodziców i możliwe do zrealizowania przez przedszkole.

- Data: 02.05.2025
Zajęcia rozwijające uzdolnienia w przedszkolu
Choć pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się głównie ze wsparciem w trudnościach, to jednym z jej ważnych celów jest również rozwój dziecięcych zasobów. Przykładem tego typu aktywności są zajęcia rozwijające uzdolnienia. Celem zajęć jest rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i kreatywności dzieci oraz ich wrodzonych możliwości poprzez różnorodną aktywność.

- Data: 29.04.2025
Liczba nauczycieli w grupie przedszkolnej – czy dwóch na jeden oddział w przedszkolu?
Przepisy pozwalają przydzielić opiekę nad oddziałem przedszkolnym dwóm nauczycielom. Warto jednak pamiętać, że nie jest to obowiązek, ale możliwość. Należy przy tym zaznaczyć, że powierzenie opieki nad oddziałem dwóm nauczycielom nie oznacza, że dwie osoby jednocześnie prowadzą zajęcia z grupą. Sprawdź, kiedy zajęcia w grupie przedszkolnej powinny być prowadzone jednocześnie przez dwóch nauczycieli.

- Data: 24.04.2025
Przedszkole a spór rodziców o odbiór dziecka – co mówi prawo?
Czy matka może odebrać dziecko z przedszkola bez zgody ojca, jeśli posiada pełnię władzy rodzicielskiej, ale kontakty z dzieckiem zostały sądownie ustalone tylko na weekendy? Choć intuicyjnie może się wydawać, że tak – przepisy prawa są w tej kwestii jednoznaczne. Sprawdź, kiedy działanie matki może być uznane za naruszenie porządku prawnego oraz jakie konsekwencje prawne grożą za nieprzestrzeganie ustaleń dotyczących kontaktów z dzieckiem.

- Data: 18.04.2025
Przeniesienie dziecka do innej grupy w przedszkolu: zasady i procedury
W przedszkolach publicznych decyzja o przeniesieniu dziecka do innej grupy należy do kompetencji dyrektora placówki. Podobnie jest w przypadku przedszkoli niepublicznych, jednak z uwagi na różnorodność organizacyjną warto sprawdzić, kto konkretnie podejmuje takie decyzje w takich placówkach. W artykule omówimy, jak zasady zmiany grupy dziecka są uregulowane w przepisach oraz jak wyglądają procedury w przedszkolach publicznych i niepublicznych.

- Data: 18.04.2025
Zmiana nauczyciela w grupie przedszkolnej – czy to możliwe i jak ją przeprowadzić?
Dzieci szybko przywiązują się do swoich nauczycieli, a rodzice oczekują stabilności w edukacji przedszkolnej. Dlatego każda zmiana kadrowa w trakcie roku szkolnego budzi emocje i rodzi pytania: Czy można zmienić nauczyciela w przedszkolu? Sprawdź, czy dyrektor musi pytać o zgodę rodziców. Jak zadbać o to, by zmiana była jak najmniej stresująca dla dzieci? W tym artykule wyjaśniamy, w jakich sytuacjach zmiana nauczyciela jest możliwa, jakie obowiązki ma dyrektor oraz jak odpowiednio zakomunikować tę decyzję, aby wszyscy – dzieci, rodzice i kadra – czuli się komfortowo.

- Data: 17.04.2025
Odroczenie obowiązku szkolnego – zadania i wyzwania dla dyrektora i kadry przedszkola
W przedszkolu, szczególnie w zerówkach, dzieci przeżywają ważny etap rozwoju, który ma wpływ na ich dalszą edukację. Czasami zdarza się, że dziecko nie jest gotowe do przejścia do klasy pierwszej, a w związku z tym zachodzi potrzeba powtarzania zerówki. Takie decyzje, choć rzadkie, stawiają przed dyrektorem i kadrą pedagogiczną przedszkola sporo zadań i wyzwań, które wymagają uwagi, delikatności oraz profesjonalizmu. W artykule omówimy, jak wygląda proces powtarzania zerówki, jakie wyzwania wiążą się z tą sytuacją oraz jak dyrektor i nauczyciele mogą skutecznie zarządzać tym procesem, dbając o dobro dziecka.
Aktualny numer
