
- Data: 30.06.2025
Odroczenie obowiązku szkolnego a opinia z niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
W informacji o gotowości szkolnej dla niektórych dzieci znajdzie się informacja wskazująca na nieosiągnięcie dojrzałości pozwalającej na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice zdecydują się więc na złożenie wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Może się jednak okazać, że termin oczekiwania na diagnozę w poradni jest zbyt odległy, aby do wniosku dołączyć wymaganą opinię. Warto więc przypomnieć rodzicom, że do wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego można dołączyć opinię wydaną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

- Data: 30.06.2025
Osiem zasad organizowania bezpiecznego wyjścia poza teren przedszkola
Dyrektor i nauczyciele powinni zadbać, aby szczegółowo określić wewnętrzne zasady organizowania bezpiecznego wyjścia poza przedszkole. O ile oczywiste jest, że dla każdej wycieczki opracowuje się regulamin, o tyle przydatny jest również regulamin wyjść grupowych niebędących wycieczkami. Uregulowanie spraw związanych z pobytem poza przedszkolem zapewnia ochronę przed niebezpieczeństwami i zwiększa zaufanie rodziców do placówki.

- Data: 30.06.2025
Tydzień z Portalem Przedszkolnym 23-29 czerwca 2025 r.
Sprawdź, co nowego znalazło się na portalprzedszkolny.pl w ostatnim tygodniu. Pamiętaj, że codziennie zamieszczamy nowe porady, wzory dokumentów lub materiały do wykorzystania w pracy z dziećmi. Wszystkie materiały są dostępne dla zalogowanych użytkowników. Przeczytaj najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola! Już dziś możesz przeczytać najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola!

- Data: 29.06.2025
Ocena pracy pracowników przedszkola – jak ją zorganizować?
Ocena pracy wszystkich pracowników przedszkola, nie tylko nauczycieli, jest kluczowa dla utrzymania wysokiej jakości edukacji. Choć przepisy dotyczące oceny nauczycieli są szczegółowo określone, to w przypadku innych pracowników, dyrektor ma większą swobodę. Ważne jest, by stworzyć system ocen, który będzie obiektywny, sprawiedliwy i dostosowany do specyfiki pracy w przedszkolu. Oceny bieżące i roczne mogą pomóc w poprawie jakości pracy, wspieraniu rozwoju zawodowego pracowników oraz zwiększeniu ich zaangażowania. W tym artykule omówimy, jak zaplanować skuteczny system oceny pracy w przedszkolu.

- Data: 29.06.2025
Ogrodzenie przedszkola – jakie wymagania musi spełniać
Teren przedszkola lub szkoły, w której działa oddział przedszkolny, musi być ogrodzony. Co jednak istotne – ogrodzenie to musi spełniać wymagania określone w różnych aktach prawnych. Sprawdź, jakie cechy musi posiadać ogrodzenie przedszkola, aby zapewniało bezpieczeństwo dzieciom w czasie zajęć.

- Data: 28.06.2025
Czy nauczycielka może zabrać swoje dziecko na wycieczkę przedszkolną? Obowiązki, przepisy i decyzje dyrektora
Wycieczki przedszkolne to nie tylko atrakcyjna forma realizacji podstawy programowej, lecz także ogromna odpowiedzialność organizacyjna i wychowawcza. Zdarza się, że nauczycielki prowadzące grupy przedszkolne chcą zabrać na wycieczkę także swoje dzieci, które nie są uczestnikami przedszkola. Takie sytuacje rodzą pytania: czy to jest możliwe? Na jakich zasadach? Kto podejmuje decyzję i kto ponosi odpowiedzialność? Kluczową rolę w tym zakresie odgrywa oczywiście dyrektor przedszkola, który musi każdorazowo ocenić, czy obecność dziecka pracownicy nie wpłynie negatywnie na przebieg wycieczki ani nie zagrozi bezpieczeństwu jej uczestników. Praktyka pokazuje, że dziecko nauczycielki na wycieczce przedszkolnej może rodzić zarówno formalne, jak i organizacyjne dylematy, podobne jak w przypadku wycieczek szkolnych.

- Data: 28.06.2025
Czy nauczyciel poniesie konsekwencje za korzystanie z telefonu komórkowego w przedszkolu?
W trakcie zajęć z dziećmi nauczyciel powinien powstrzymać się od używania telefonu komórkowego do celów prywatnych. Niezastosowanie się do tego może skutkować nałożeniem sankcji przez dyrektora przedszkola. Wymiar kary powinien być proporcjonalny do stopnia do naruszenia obowiązków. Dowiedz się, w jakich przypadkach nauczyciel, który korzysta z telefonu w czasie pracy, może zostać ukarany karą porządkową, a kiedy możliwe jest wszczęcie postępowania dyscyplinarnego. Sprawdź, czy osobom pracującym w przedszkolu można całkowicie zakazać korzystania z telefonu komórkowego.

- Data: 28.06.2025
Zwolnienie nauczyciela z pracy z powodów zdrowotnych
Rozwiązanie nauczycielskiego stosunku pracy może być spowodowane nie tylko brakiem możliwości dalszego zatrudnienia podyktowanym zmianami organizacyjnymi. Zwolnienie nauczyciela z pracy może nastąpić także z przyczyn zdrowotnych. Sprawdź, w jakich przypadkach dyrektor powinien, a w jakich może zwolnić nauczyciela z pracy.

- Data: 27.06.2025
Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia
Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 26.06.2025
Coaching w przedszkolu – skuteczne narzędzie wspierające rozwój dziecka i realizację podstawy programowej
Choć coaching kojarzony jest głównie z dorosłymi i ich rozwojem osobistym, coraz częściej odnajduje zastosowanie także w edukacji przedszkolnej. W świecie dynamicznych zmian społecznych i rosnących oczekiwań wobec edukacji, warto przyjrzeć się, jak elementy coachingu mogą wzbogacić codzienną pracę nauczyciela i wspierać rozwój dziecka w duchu partnerstwa, sprawczości i świadomego działania. Coaching w przedszkolu nie oznacza kopiowania technik stosowanych w biznesie – to dostosowanie idei wsparcia rozwojowego do potrzeb najmłodszych. To również sposób na realizację podstawy programowej poprzez rozwój kompetencji miękkich i społecznych, które są równie ważne jak wiedza i umiejętności poznawcze.
Aktualny numer

