Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź jakie działania trzeba podjąć w przypadku zmiany nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.
Zastanawiasz się, czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową? Sprawdź, co mówią przepisy, jakie kroki należy podjąć i na jakie wsparcie można liczyć w tej sytuacji. Nasz artykuł to praktyczne źródło wiedzy dla dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć formalne wymogi, i najlepsze rozwiązania w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie przegap tych kluczowych informacji!
Nauczyciel współorganizujący kształcenie dziecka z orzeczeniem jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Nie oznacza to jednak, że ma obowiązek prowadzenia odrębnego dziennika nauczyciela wspomagającego. Dowiedz się, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne dla dziecka z zespołem Aspergera?
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest obowiązkiem lub jedną z możliwości zapewnienia dziecku z orzeczeniem poradni dodatkowego wsparcia. Sprawdź, kiedy musisz zatrudnić nauczyciela wspomagającego w przedszkolu i jakie kwalifikacje powinien posiadać w zależności od niepełnosprawności dziecka. Dowiedz się, czy zawsze podstawą zatrudnienia nauczyciela wspomagającego będzie Karta Nauczyciela.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jeżeli z dostarczonego do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, nie należy zwlekać. Odraczanie zatrudnienia do momentu opracowania IPET nie ma uzasadnienia w przepisach.
Psycholog, logopeda i inni specjaliści zatrudnieni w przedszkolu prowadzą dzienniki zajęć, do których wpisują informacje o prowadzonych zajęciach oraz inne informacje dotyczące pracy z dziećmi objętymi różnymi formami pomocy. Czy obowiązek prowadzenia dziennika nauczyciela wspomagającego dotyczy także nauczyciela wspomagającego, skoro zatrudnia się go, aby wspierał nauczyciela prowadzącego zajęcia? Sprawdź, jaką dokumentację prowadzi nauczyciel wspomagający w przedszkolu ogólnodostępnym, do którego uczęszcza dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Potrzeba zapewnienia opieki uczniom w razie nieobecności nauczyciela oznacza konieczność przydzielenia innemu nauczycielowi godzin doraźnego zastępstwa. Sprawdź, czy takie zastępstwo można przydzielić nauczycielowi współorganizującemu zatrudnionemu w przedszkolu. Jak należy rozliczać wynagrodzenie za zastępstwo doraźne?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Liczba tzw. nauczycieli wspomagających w przedszkolu nie musi być tożsama z liczbą dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dziecko nie musi mieć swojego nauczyciela współorganizującego – jeden nauczyciel może bowiem wspierać kilkoro dzieci. Nauczyciel wspomagający jest zatrudniony w przedszkolu, ale nie jest przypisany do dziecka.
W przedszkolach, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy przedszkola, aby tym samym dzieciom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami wydaje się, że dziecko wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Niekiedy zdarza się tak, że żaden nauczyciel ze względu na swoje zobowiązania nie może być zatrudniony na cały etat. Sprawdź, czy dziecko z niepełnosprawnością może mieć na różnych zajęciach innych nauczycieli wspomagających.
Nauczyciele współorganizujący kształcenie specjalne posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego mogą być zatrudnieni na obu tych stanowiskach. Przydzielenie nauczycielowi wspomagającemu zadań pedagoga specjalnego wymaga jednak zawarcia porozumienia zmieniającego. Sprawdź szczegóły.
W każdym przedszkolu integracyjnym i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi musi być zatrudniony tzw. nauczyciel wspomagający – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności dzieci. Z przepisów nie wynika, aby taki nauczyciel musiał być przydzielony dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Czy to oznacza, że w oddziale integracyjnym może pracować tylko jeden nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego?
Obejrzyj krótkie szkolenie dotyczące prawnych i praktycznych aspektów pracy nauczycieli wspomagających zatrudnianych w przedszkolach i szkołach. Z materiału wideo dowiesz się m.in.: kto może zostać nauczycielem wspomagającym, ile wynosi pensum nauczyciela wspomagającego oraz jakie dokumenty musi opracowywać.
W tym artykule wyjaśniamy, czy istnieją przepisy bądź wytyczne co do liczby dzieci, z którymi może pracować nauczyciel wspomagający, oraz czy dyrektor przedszkola może w jednej grupie łączyć dzieci z różnymi niepełnosprawnościami bez zwiększenia liczby nauczycieli wspomagających.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.