W niektórych przedszkolach wymaga się opracowania planu pracy nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, czy nauczyciel wspomagający ma obowiązek opracowania planu swojej pracy. Dowiedz się, jakie czynności uwzględnić w takim planie.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W okresie zawieszenia zajęć także nauczyciele przedszkola prowadzą nauczanie zdalne, przesyłają materiały rodzicom, odbierają prace przygotowane przez dzieci, przekazują zalecenia i instrukcje do pracy z dziećmi w domu. Nieco inaczej wygląda jednak kwestia organizacji pracy pomocy nauczyciela i nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, jakie zadania można im powierzyć.
Przepisy prawa oświatowego nie regulują, w jakich godzinach powinien pracować nauczyciel wspomagający. Jeżeli nie jest to konieczne dla realizacji potrzeb dziecka, nauczyciel nie musi pracować w tych samych godzinach, w których realizowana jest podstawa programowa.
Wykaz placówek i sytuacje, w których zatrudnia się lub można zatrudnić m.in. nauczyciela wspomagającego, określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dotyczy to także przedszkoli.
Gdy dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego poradnia wyda orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego lub indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, dyrektor, który zatrudnił do pomocy nauczyciela wspomagającego, ma trzy możliwości rozwiązania kwestii jego czasu pracy i przydzielonych zadań.
Nauczyciel wspomagający prowadzi odrębny dziennik, jeżeli prowadzi zajęcia rewalidacyjne lub inne zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Dowiedz się, czy przepisy nakładają obowiązek prowadzenia odrębnego dziennika w odniesieniu do zajęć prowadzonych wspólnie z innym nauczycielem.
Od 1 stycznia poradnie psychologiczno-pedagogiczne mają obowiązek procesowego wspomagania przedszkoli w taki sposób, aby dążyć do jakościowego rozwoju przedszkola jako organizacji. Doskonalenie nauczycieli ma być ściśle powiązane z potrzebami przedszkola, a nie jak dotychczas – ich indywidualnymi oczekiwaniami.
Przepisy nie określają zakresu obowiązków pomocy nauczyciela. W praktyce ustala go dyrektor przedszkola w umowie o pracę lub oddzielnym piśmie, tzw. przydziale czynności. W każdym przypadku ich zakres zależy od indywidualnych potrzeb dziecka zawartych w orzeczeniu.
Do współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego. Dotychczas obowiązek taki dotyczył jedynie przedszkoli integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi. Od 1 stycznia 2016 r. obowiązek ten będzie dotyczył również przedszkoli ogólnodostępnych.
Nauczyciela wspomagającego zatrudnia się wyłącznie w przedszkolach integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi. Pensum takiego nauczyciela ustala organ prowadzący. W przedszkolach ogólnodostępnych może być natomiast zatrudniony drugi wychowawca, w zależności od potrzeb.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.