
- Data: 05.08.2025
Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej w przedszkolu
Za realizację podstawy programowej w przedszkolu odpowiada dyrektor placówki. W praktyce informacje o stopniu realizacji podstawy programowej można uzyskać odpowiadając na pytania związane z realizacją zadań wychowania przedszkolnego, które określono w podstawie programowej. Musisz wiedzieć, że nie ma gotowego i uniwersalnego narzędzia do badania realizacji podstawy programowej w przedszkolu a sposób monitorowania realizacji podstawy programowej, zależy od decyzji dyrektora. Sprawdź, jak w praktyce zmierzyć się z tym zadaniem.

- Data: 05.08.2025
Skreślenie z listy przedszkola czy decyzję można doręczyć pocztą?
Skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola to poważna decyzja, która musi być oparta na zasadach jasno określonych w statucie placówki. Wymaga ona nie tylko uzasadnienia, ale także formalnego przeprowadzenia procedury – w tym wydania decyzji przez dyrektora przedszkola, poprzedzonej pozytywną opinią rady pedagogicznej. W praktyce zdarza się jednak, że rodzice uchylają się od kontaktu z placówką, nie odbierają korespondencji lub unikają zapoznania się z treścią decyzji. Warto wiedzieć, czy taka sytuacja wpływa na skuteczność podjętej uchwały i czy może opóźnić jej wejście w życie.

- Data: 04.08.2025
Czy dyrektor przedszkola może wezwać swojego zastępcę do pracy w trakcie urlopu?
Dowiedz się, czy dyrektor przedszkola może odwołać z urlopu wicedyrektora placówki z tego powodu, że sam chce złożyć rezygnację i przekazać mu wszystkie obowiązki zarządcze. Sprawdź, kiedy nauczycielowi odwołanemu z wypoczynku przysługuje urlop w późniejszym terminie. Poznaj także zasady udzielania urlopu nauczycielom zatrudnionym w szkole feryjnej i nieferyjnej.

- Data: 03.08.2025
Raport z realizacji podstawy programowej w przedszkolu
Wielu dyrektorów wymaga od nauczycieli przygotowywania na koniec roku szkolnego raportów z realizacji podstawy programowej w przedszkolu. Dokument taki zwykle zawiera liczbę godzin zaplanowanych przez nauczyciela do realizacji w ciągu roku, liczbę godzin zrealizowanych oraz stopień opanowania przez uczniów podstawowych kompetencji. Upewnij się, czy w świetle listu resortu edukacji na temat odbiurokratyzowania pracy szkół i przedszkoli można wymagać od nauczycieli sporządzania takich raportów.

- Data: 02.08.2025
Czy dyrektor przedszkola potwierdza treści uchwały rady pedagogicznej zarządzeniem?
W pracy dyrektora przedszkola pojawia się wiele sytuacji wymagających rozstrzygnięć formalnych – zarówno w ramach własnych kompetencji, jak i w wykonaniu decyzji innych organów przedszkola. Jedną z częstszych wątpliwości jest pytanie, czy uchwały podejmowane przez radę pedagogiczną wymagają dodatkowego potwierdzenia w formie zarządzenia dyrektora. W praktyce pojawiają się różne interpretacje – od przekonania, że każda uchwała powinna być „usankcjonowana” zarządzeniem, po stanowisko, że uchwała jest wystarczającym dokumentem i nie wymaga dodatkowego aktu. W tym artykule wyjaśniamy, jak wyglądają kompetencje dyrektora w tym zakresie, kiedy zarządzenie jest wymagane, a kiedy można ograniczyć się do wykonania uchwały bez dodatkowych formalności. Podpowiadamy również, jak prawidłowo redagować zarządzenia, aby były czytelne, zgodne z prawem i praktyczne w codziennej pracy.

- Data: 01.08.2025
Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić?
Czasem w pracy przedszkola pojawiają się sytuacje, które wymagają od dyrektora i nauczycieli szybkiej, a zarazem zgodnej z prawem reakcji. Jedną z nich jest moment, gdy dziecko odmawia pójścia do domu z rodzicem – reaguje krzykiem, płaczem, a nawet ucieczką. Choć taka scena może być trudna emocjonalnie, placówka musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami i ustalonymi procedurami, a także mieć na uwadze dobro dziecka oraz prawa rodzica. Warto wiedzieć, jakie w tym zakresie obowiązki nakłada na przedszkole prawo i jak postępować, aby nie narazić się na zarzut bezpodstawnego wstrzymywania wydania dziecka. Chodzi nie tylko o znajomość regulacji dotyczących władzy rodzicielskiej i kontaktów z dzieckiem, ale także o umiejętne łączenie litery prawa z wyczuciem sytuacji i współpracą z rodziną. W tym artykule omawiamy, jak w takich momentach zachować równowagę między przepisami a empatią – tak, aby chronić dobro dziecka i jednocześnie działać zgodnie z prawem.

- Data: 01.08.2025
Ochrona sygnalistów w szkole i przedszkolu
Blisko rok obowiązuje ustawa o ochronie sygnalistów, wdrażająca unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937. Dokument ten określa spójne zasady ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa, a także obowiązki podmiotów prawnych – w tym szkół i przedszkoli – w zakresie tworzenia bezpiecznych kanałów zgłoszeń oraz procedur postępowania. Nowe regulacje wymagają od dyrektorów placówek oświatowych i organów prowadzących nie tylko zrozumienia, kogo obejmuje ochrona, ale także dostosowania wewnętrznych procedur, aby spełniały wymogi ustawowe.

- Data: 28.07.2025
Aktualizacja instrukcji kancelaryjnej
Przedszkola i szkoły, które w przeszłości uzgodniły z archiwum państwowym instrukcję kancelaryjną, rzeczowy wykaz akt oraz instrukcję archiwalną, powinny zweryfikować, czy dokumenty te odpowiadają aktualnym przepisom. Zmiany w prawie, w tym wprowadzenie możliwości prowadzenia dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej i skrócenie okresu jej przechowywania, wpływają na sposób organizacji i archiwizacji dokumentów. Jeśli placówka korzysta z tych nowych rozwiązań – aktualizacja dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej jest nie tylko zasadna, ale i obowiązkowa.

- Data: 27.07.2025
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w nowym roku szkolnym
Rozpoczęcie roku szkolnego to czas, w którym należy opracować lub zaktualizować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To kluczowy dokument dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – wskazuje ich indywidualne potrzeby, trudności, mocne strony i kierunki wsparcia. W artykule przypominamy, kto odpowiada za WOPFU, jak przygotować się do jej opracowania i jakie działania powinny zostać podjęte na etapie diagnozy.

- Data: 23.07.2025
Kontrola i egzekucja spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego
W przypadku, gdy dziecko nie realizuje obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego mimo złożenia deklaracji o kontynuowaniu edukacji, sytuacja wymaga podjęcia odpowiednich działań kontrolnych oraz egzekucyjnych. Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że to dyrektor przedszkola odpowiada za nadzorowanie spełniania tego obowiązku, w rzeczywistości odpowiedzialność za kontrolę i egzekucję tego obowiązku spoczywa na innych podmiotach. W artykule przyjrzymy się, kto właściwie kontroluje spełnianie obowiązku przygotowania przedszkolnego, jakie kroki należy podjąć w przypadku niespełnienia tego obowiązku i jakie konsekwencje mogą grozić rodzicom dziecka, które nie odbywa rocznego przygotowania przedszkolnego.
Aktualny numer
