
- Data: 09.07.2025
13 zasad, które dyrektor powinien wykorzystać w procesie budowania wizerunku przedszkola
Budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola to jeden z najważniejszych elementów skutecznego zarządzania placówką. Dobrze zaplanowane działania wizerunkowe wpływają na zainteresowanie ofertą przedszkola, zaufanie rodziców oraz postrzeganie placówki w środowisku lokalnym. W tym artykule przedstawiamy 13 praktycznych zasad, które pomogą dyrektorowi świadomie i konsekwentnie kreować dobry obraz przedszkola – zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach szczególnych.

- Data: 08.07.2025
Dyrektor przedszkola – cechy skutecznego menedżera (artykuł otwarty)
Zarządzanie przedszkolem to zadanie, które wymaga wyjątkowego połączenia kompetencji merytorycznych i interpersonalnych. Dobry dyrektor to nie tylko sprawny organizator i menedżer, ale przede wszystkim lider – osoba, która potrafi inspirować zespół, wspierać rozwój nauczycieli, dbać o wysoką jakość pracy wychowawczo-opiekuńczej, wdrażać nowoczesne rozwiązania edukacyjne oraz tworzyć bezpieczne i estetyczne środowisko dla dzieci. To także ktoś, kto z wyczuciem rozwiązuje konflikty i buduje spójną, zaangażowaną społeczność przedszkola. Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje, wzmocnić swoją pozycję lidera i zyskać nowe spojrzenie na rolę dyrektora, weź udział w ogólnopolskiej konferencji SIŁA DYREKTORA (13–14 listopada 2025 r., Warszawa). Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać, budować autorytet i działać z pewnością siebie. To także okazja, by poszerzyć wiedzę – m.in. na temat tego, czy dyrektor przedszkola zawsze musi sprawować nadzór pedagogiczny. Nie przegap tego wydarzenia!

- Data: 08.07.2025
Organizacja opieki nad dzieckiem nieuczęszczającym na religię
W szkołach dla dzieci nieuczęszczających na lekcje religii organizuje się zajęcia na świetlicy, w bibliotece itp. A jak rozwiązać taką sytuację w przedszkolu, gdzie nie ma opieki świetlicowej? Dowiedz się, czy dyrektor przedszkola organizując opiekę nad dzieckiem nieuczęszczającym na religię musi uwzględniać sugestie rodziców.

- Data: 04.07.2025
Czy można informować rodziców o zastępstwie i przyczynach nieobecności nauczyciela?
W przypadku nieobecności danego nauczyciela w pracy rodzice dzieci są informowani o tym, kto i przez jaki czas będzie go zastępował. Bardzo często rodzice domagają się, aby podawać również przyczynę nieobecności. Czy dyrektor może informować rodziców o zastępstwie i przyczynach nieobecności nauczyciela?

- Data: 02.07.2025
Jak długo przechowywać opinie i orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne?
Przepisy prawa oświatowego nie określają okresu przechowywania w przedszkolu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Okres przechowywania dokumentacji powinien więc wynikać z przyjętej w przedszkolu instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt. Sprawdź, jak długo należy przechowywać w przedszkolu opinie i orzeczenia dostarczone przez rodziców przedszkolaków.

- Data: 02.07.2025
Oświadczenia, zgody i wnioski rodziców dzieci przedszkolnych
Z początkiem roku szkolnego każdy dyrektor przedszkola powinien uzyskać od rodziców dzieci podpisane zgody, oświadczenia czy też wnioski, które pozwolą na zapewnienie odpowiednich warunków i bezpieczeństwa dzieciom. Wszystkie dokumenty muszą być opatrzone podpisem rodziców i złożone do dyrektora placówki.

- Data: 01.07.2025
Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.

- Data: 30.06.2025
Jak rozmawiać z nauczycielem po zakończeniu obserwacji prowadzonych zajęć
Dyrektor przedszkola, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej. Każdą obserwację powinna kończyć rozmowa i omówienie wniosków. Dowiedz się, jak rozmawiać z nauczycielami, aby – nawet jeżeli wskażesz uchybienia – motywować ich do rozwoju i podnoszenia jakości pracy.

- Data: 28.06.2025
Czy nauczycielka może zabrać swoje dziecko na wycieczkę przedszkolną? Obowiązki, przepisy i decyzje dyrektora
Wycieczki przedszkolne to nie tylko atrakcyjna forma realizacji podstawy programowej, lecz także ogromna odpowiedzialność organizacyjna i wychowawcza. Zdarza się, że nauczycielki prowadzące grupy przedszkolne chcą zabrać na wycieczkę także swoje dzieci, które nie są uczestnikami przedszkola. Takie sytuacje rodzą pytania: czy to jest możliwe? Na jakich zasadach? Kto podejmuje decyzję i kto ponosi odpowiedzialność? Kluczową rolę w tym zakresie odgrywa oczywiście dyrektor przedszkola, który musi każdorazowo ocenić, czy obecność dziecka pracownicy nie wpłynie negatywnie na przebieg wycieczki ani nie zagrozi bezpieczeństwu jej uczestników. Praktyka pokazuje, że dziecko nauczycielki na wycieczce przedszkolnej może rodzić zarówno formalne, jak i organizacyjne dylematy, podobne jak w przypadku wycieczek szkolnych.

- Data: 27.06.2025
Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia
Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Aktualny numer
