Aktualny

Jak prawidłowo wykazać w SIO dzieci z niepełnosprawnościami w punktach przedszkolnych – zasady stosowania wag subwencyjnych

Wioletta  Akier

Autor: Wioletta Akier

Data aktualizacji dokumentu: 16 września 2025
SIO a dzieci z niepełnosprawnościami – wagi subwencyjne.

W Systemie Informacji Oświatowej (SIO) każdemu dziecku objętemu wychowaniem przedszkolnym przypisuje się odpowiednie wagi subwencyjne. Wagi te mają bezpośredni wpływ na wysokość środków przekazywanych gminie w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, a w konsekwencji – na wysokość dotacji dla placówek. W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami, w tym z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi, stosuje się zarówno wagi wynikające z rodzaju niepełnosprawności, jak i z innych cech dziecka lub placówki.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie znaczenie mają poszczególne wagi P73, P74, P89, P94, P96 i P98.
  • Kiedy stosuje się wagę P89 dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
  • Dlaczego to samo dziecko może być wykazane w kilku wagach jednocześnie.
  • Jakie czynniki wpływają na przypisanie danej wagi.
  • Jakie przepisy regulują sposób wykazywania dzieci w SIO.

Zasady przypisywania wag

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 lipca 2025 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026, każdemu dziecku przypisuje się wagi odzwierciedlające jego wiek, rodzaj niepełnosprawności oraz specyfikę placówki, do której uczęszcza.

W praktyce oznacza to, że jedno dziecko może mieć przypisanych kilka wag jednocześnie – przykładowo: wagę związaną z niepełnosprawnością, wagę wynikającą z wieku, wagę za uczestnictwo we wczesnym wspomaganiu rozwoju, a także wagę P98, która przysługuje wszystkim dzieciom w wychowaniu przedszkolnym.

Omówienie przykładowych wag:

  • P73 = 0,660 – dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem dzieci z wagą P95).
  • P74 = 0,600 – dla dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, które nie są objęte wagą P73.
  • P89 = 9,500 – dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera), objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego (z wyjątkiem oddziałów specjalnych), dla których liczba godzin wsparcia wynosi ponad 10 tygodniowo.
  • P94 = 0,840 – dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWR), prowadzonym w przedszkolach, szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego oraz wyspecjalizowanych ośrodkach i poradniach, na podstawie opinii zgodnej z art. 127 ust. 10 Prawa oświatowego.
  • P96 = 2,900 – dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, objętych kształceniem specjalnym w wychowaniu przedszkolnym.
  • P98 = 0,034 – dla wszystkich dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego, z wyłączeniem dzieci uczęszczających do placówek specjalnych.

Jak prawidłowo wykazać dzieci w SIO?

Każde dziecko powinno być wykazane w SIO ze wszystkimi wagami, które spełnia na podstawie jego indywidualnych cech:

  1. Wiek dziecka – decyduje o przypisaniu wagi P73 lub P74.
  2. Rodzaj i stopień niepełnosprawności – determinuje np. P89 lub P96.
  3. Udział w WWR – dodaje wagę P94.
  4. Forma wychowania przedszkolnego – zawsze przypisuje się wagę P98 oraz jedną z wag P99–P108 zależną od rodzaju i wielkości placówki.

Dziecko 7-letnie z autyzmem, objęte WWR, uczęszczające do punktu przedszkolnego:

  • P73 (wiek),
  • P89 (autyzm, >10 h wsparcia),
  • P94 (WWR),
  • P98 (forma wychowania przedszkolnego),
  • dodatkowa waga dla punktu przedszkolnego z grupy P99–P108.

Dlaczego wagi się sumują?

Wagi nie wykluczają się, lecz odzwierciedlają różne aspekty funkcjonowania dziecka w systemie oświaty. Sumowanie wag powoduje, że jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje z budżetu państwa wyższą kwotę subwencji, co ma zapewnić pokrycie realnych kosztów kształcenia, terapii i opieki nad dzieckiem o określonych potrzebach.

Podstawa prawna: 
Autor: Wioletta Akier praktyk z zakresu finansowania zadań oświatowych, od 20 lat związana z Referatem Oświaty, od 2019 roku pełni funkcję kierownika, trenerka, szkoleniowiec
Wioletta  Akier

Autor: Wioletta Akier

Kierownik Referatu Oświaty w organie prowadzącym
Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.
Dodano: 22.10.2025

Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin