Jak prawidłowo wykazać w SIO dzieci z niepełnosprawnościami w punktach przedszkolnych – zasady stosowania wag subwencyjnych

W Systemie Informacji Oświatowej (SIO) każdemu dziecku objętemu wychowaniem przedszkolnym przypisuje się odpowiednie wagi subwencyjne. Wagi te mają bezpośredni wpływ na wysokość środków przekazywanych gminie w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, a w konsekwencji – na wysokość dotacji dla placówek. W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami, w tym z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi, stosuje się zarówno wagi wynikające z rodzaju niepełnosprawności, jak i z innych cech dziecka lub placówki.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie znaczenie mają poszczególne wagi P73, P74, P89, P94, P96 i P98.
- Kiedy stosuje się wagę P89 dla dzieci z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi.
- Dlaczego to samo dziecko może być wykazane w kilku wagach jednocześnie.
- Jakie czynniki wpływają na przypisanie danej wagi.
- Jakie przepisy regulują sposób wykazywania dzieci w SIO.
Zasady przypisywania wag
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 lipca 2025 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026, każdemu dziecku przypisuje się wagi odzwierciedlające jego wiek, rodzaj niepełnosprawności oraz specyfikę placówki, do której uczęszcza.
W praktyce oznacza to, że jedno dziecko może mieć przypisanych kilka wag jednocześnie – przykładowo: wagę związaną z niepełnosprawnością, wagę wynikającą z wieku, wagę za uczestnictwo we wczesnym wspomaganiu rozwoju, a także wagę P98, która przysługuje wszystkim dzieciom w wychowaniu przedszkolnym.
Omówienie przykładowych wag:
- P73 = 0,660 – dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy, uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem dzieci z wagą P95).
- P74 = 0,600 – dla dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, które nie są objęte wagą P73.
- P89 = 9,500 – dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera), objętych kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego (z wyjątkiem oddziałów specjalnych), dla których liczba godzin wsparcia wynosi ponad 10 tygodniowo.
- P94 = 0,840 – dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju (WWR), prowadzonym w przedszkolach, szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego oraz wyspecjalizowanych ośrodkach i poradniach, na podstawie opinii zgodnej z art. 127 ust. 10 Prawa oświatowego.
- P96 = 2,900 – dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, objętych kształceniem specjalnym w wychowaniu przedszkolnym.
- P98 = 0,034 – dla wszystkich dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego, z wyłączeniem dzieci uczęszczających do placówek specjalnych.
Jak prawidłowo wykazać dzieci w SIO?
Każde dziecko powinno być wykazane w SIO ze wszystkimi wagami, które spełnia na podstawie jego indywidualnych cech:
- Wiek dziecka – decyduje o przypisaniu wagi P73 lub P74.
- Rodzaj i stopień niepełnosprawności – determinuje np. P89 lub P96.
- Udział w WWR – dodaje wagę P94.
- Forma wychowania przedszkolnego – zawsze przypisuje się wagę P98 oraz jedną z wag P99–P108 zależną od rodzaju i wielkości placówki.
Dziecko 7-letnie z autyzmem, objęte WWR, uczęszczające do punktu przedszkolnego:
- P73 (wiek),
- P89 (autyzm, >10 h wsparcia),
- P94 (WWR),
- P98 (forma wychowania przedszkolnego),
- dodatkowa waga dla punktu przedszkolnego z grupy P99–P108.
Dlaczego wagi się sumują?
Wagi nie wykluczają się, lecz odzwierciedlają różne aspekty funkcjonowania dziecka w systemie oświaty. Sumowanie wag powoduje, że jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje z budżetu państwa wyższą kwotę subwencji, co ma zapewnić pokrycie realnych kosztów kształcenia, terapii i opieki nad dzieckiem o określonych potrzebach.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 lipca 2025 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026 (Dz.U. z 2025 r. poz. 1032).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 1053) – m.in. art. 127 ust. 10 dotyczący WWR.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer







