W systemie podziału części oświatowej subwencji ogólnej funkcjonują tzw. „wagi” – wskaźniki, które wpływają na wysokość środków przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego na finansowanie zadań oświatowych. Wagi te są różne w zależności od rodzaju placówki, typu ucznia, jego potrzeb edukacyjnych czy miejsca zamieszkania. Częstym źródłem wątpliwości jest rozróżnienie między wagami P97 i P98, a także ustalenie czy waga P98 o wartości 0,034 dotyczy również dzieci uczęszczających do niepublicznych punktów przedszkolnych.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W Systemie Informacji Oświatowej (SIO) każdemu dziecku objętemu wychowaniem przedszkolnym przypisuje się odpowiednie wagi subwencyjne. Wagi te mają bezpośredni wpływ na wysokość środków przekazywanych gminie w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, a w konsekwencji – na wysokość dotacji dla placówek. W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami, w tym z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi, stosuje się zarówno wagi wynikające z rodzaju niepełnosprawności, jak i z innych cech dziecka lub placówki.
Zmiany systemu finansowania zadań oświatowych będą dokonywane w ramach obecnych środków przeznaczanych na zadania edukacyjne. Celem nowej ustawy jest wyeliminowanie problemów dotyczących niejasnych i budzących wątpliwości interpretacyjne przepisów systemu finansowania oświaty. Sprawdź, jak w praktyce zmienią się zasady finansowania wychowania przedszkolnego.
Reforma systemu oświaty w 2017 roku w sposób istotny zmieniła zasad naliczania co do formy przekazania i przyznania dotacji dla przedszkoli niepublicznych. W procesie weryfikacji naliczania dotacji aktywnie musi uczestniczyć organ przedszkola, który może kwestionować jej wysokość – szczegóły wyjaśniamy w artykule.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.