
- Data: 02.07.2025
Jak długo przechowywać opinie i orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne?
Przepisy prawa oświatowego nie określają okresu przechowywania w przedszkolu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Okres przechowywania dokumentacji powinien więc wynikać z przyjętej w przedszkolu instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt. Sprawdź, jak długo należy przechowywać w przedszkolu opinie i orzeczenia dostarczone przez rodziców przedszkolaków.

- Data: 02.07.2025
Oświadczenia, zgody i wnioski rodziców dzieci przedszkolnych
Z początkiem roku szkolnego każdy dyrektor przedszkola powinien uzyskać od rodziców dzieci podpisane zgody, oświadczenia czy też wnioski, które pozwolą na zapewnienie odpowiednich warunków i bezpieczeństwa dzieciom. Wszystkie dokumenty muszą być opatrzone podpisem rodziców i złożone do dyrektora placówki.

- Data: 01.07.2025
Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.

- Data: 30.06.2025
Jak rozmawiać z nauczycielem po zakończeniu obserwacji prowadzonych zajęć
Dyrektor przedszkola, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej. Każdą obserwację powinna kończyć rozmowa i omówienie wniosków. Dowiedz się, jak rozmawiać z nauczycielami, aby – nawet jeżeli wskażesz uchybienia – motywować ich do rozwoju i podnoszenia jakości pracy.

- Data: 28.06.2025
Czy nauczycielka może zabrać swoje dziecko na wycieczkę przedszkolną? Obowiązki, przepisy i decyzje dyrektora
Wycieczki przedszkolne to nie tylko atrakcyjna forma realizacji podstawy programowej, lecz także ogromna odpowiedzialność organizacyjna i wychowawcza. Zdarza się, że nauczycielki prowadzące grupy przedszkolne chcą zabrać na wycieczkę także swoje dzieci, które nie są uczestnikami przedszkola. Takie sytuacje rodzą pytania: czy to jest możliwe? Na jakich zasadach? Kto podejmuje decyzję i kto ponosi odpowiedzialność? Kluczową rolę w tym zakresie odgrywa oczywiście dyrektor przedszkola, który musi każdorazowo ocenić, czy obecność dziecka pracownicy nie wpłynie negatywnie na przebieg wycieczki ani nie zagrozi bezpieczeństwu jej uczestników. Praktyka pokazuje, że dziecko nauczycielki na wycieczce przedszkolnej może rodzić zarówno formalne, jak i organizacyjne dylematy, podobne jak w przypadku wycieczek szkolnych.

- Data: 27.06.2025
Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia
Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 26.06.2025
Coaching w przedszkolu – skuteczne narzędzie wspierające rozwój dziecka i realizację podstawy programowej
Choć coaching kojarzony jest głównie z dorosłymi i ich rozwojem osobistym, coraz częściej odnajduje zastosowanie także w edukacji przedszkolnej. W świecie dynamicznych zmian społecznych i rosnących oczekiwań wobec edukacji, warto przyjrzeć się, jak elementy coachingu mogą wzbogacić codzienną pracę nauczyciela i wspierać rozwój dziecka w duchu partnerstwa, sprawczości i świadomego działania. Coaching w przedszkolu nie oznacza kopiowania technik stosowanych w biznesie – to dostosowanie idei wsparcia rozwojowego do potrzeb najmłodszych. To również sposób na realizację podstawy programowej poprzez rozwój kompetencji miękkich i społecznych, które są równie ważne jak wiedza i umiejętności poznawcze.

- Data: 26.06.2025
Podejrzenie, że rodzic jest nietrzeźwy – jakie działania należy podjąć
Zdarzają się sytuacje, gdy nauczyciele w przedszkolu lub żłobku zauważają, że osoba przychodząca po dziecko, czy to rodzic, czy opiekun, wykazuje oznaki nietrzeźwości. Jakie działania należy podjąć w takim przypadku, by zapewnić bezpieczeństwo dziecka, ale i uniknąć ryzyka prawnego? Temat ten budzi wiele pytań dotyczących odpowiednich procedur oraz odpowiedzialności nauczycieli i dyrektora placówki. W tym artykule przedstawiamy, jak reagować w sytuacjach, gdy podejrzewamy, że rodzic może być pod wpływem alkoholu lub innych substancji.

- Data: 25.06.2025
Ochrona danych osobowych w przedszkolu: jak bezpiecznie prowadzić dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W przedszkolach, które realizują zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, gromadzone są dane wrażliwe dzieci i ich rodzin – m.in. dotyczące zdrowia, sytuacji rodzinnej czy relacji społecznych. Prawidłowe przetwarzanie danych osobowych w tych sytuacjach to obowiązek wynikający z przepisów RODO, ale też element budowania zaufania do placówki. Artykuł omawia zasady, jakie obowiązują w zakresie ochrony danych oraz podpowiada, jak wdrażać skuteczne procedury w zgodzie z przepisami oświatowymi i RODO w przedszkolu.

- Data: 25.06.2025
Opłata od rodziców za zajęcia, które jednocześnie są finansowane z dotacji
Wielu dyrektorom niepublicznych przedszkoli stawiane jest pytanie, czy mogą pobierać opłaty od rodziców za dodatkowe zajęcia, takie jak rytmika, język angielski czy piłka nożna, w przypadku gdy wynagrodzenia osób prowadzących te zajęcia są finansowane z dotacji oświatowych. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, a przepisy prawa wymagają wnikliwej analizy. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jakie zasady rządzą pobieraniem opłat za zajęcia dodatkowe w przedszkolach, które otrzymują dotację i jakie pułapki mogą się pojawić w kontekście podwójnego finansowania.
Aktualny numer
