
- Data: 12.04.2025
Zmniejszenie pensum na wniosek nauczyciela mianowanego oznacza utratę zatrudnienia przez mianowanie
Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania można zmniejszyć wymiar zatrudnienia tylko w razie zaistnienia 3 przesłanek. Jest także możliwa odwrotna sytuacja tj. gdy nauczyciel sam wystąpi z prośbą o zmniejszenie pensum np. z powodów osobistych. W takim przypadku nauczyciel straci jednak zatrudnienie przez mianowania, gdyż dyrektor będzie musiał rozwiązać z nim stosunek pracy i zawrzeć nowy – na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze czasu pracy. Poznaj zasady zmiany treści stosunku pracy nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania.

- Data: 10.04.2025
Regulamin organizacyjny przedszkola
Czy przedszkole lub szkoła musi posiadać schemat organizacyjny? A może wystarczą inne dokumenty wewnętrzne, takie jak statut czy arkusz organizacyjny? W tym artykule wyjaśniamy, czym jest regulamin organizacyjny, kiedy jego posiadanie jest obowiązkowe oraz jakie znaczenie ma w praktyce dla placówek oświatowych. Jeśli chcesz uporządkować strukturę organizacyjną swojej szkoły lub przedszkola – koniecznie przeczytaj!

- Data: 09.04.2025
Okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych a staż pracy
Zastanawiasz się, czy okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych może wpłynąć na Twoje prawo do dodatku za wysługę lat? Okazuje się, że tak – w przypadku pracowników samorządowych, w tym nauczycieli i pracowników szkół czy przedszkoli, zasiłek dla bezrobotnych może zostać uwzględniony w stażu pracy. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jak dokumentować ten okres i jakie kroki podjąć, aby został on zaliczony do okresu pracy, od którego zależą Twoje uprawnienia do dodatku za wieloletnią pracę.

- Data: 09.04.2025
Nieobecność nauczyciela na radzie pedagogicznej może skutkować odpowiedzialnością dyscyplinarną
Nauczyciel, który bez usprawiedliwienia nie bierze udziału w posiedzeniu rady pedagogicznej, narusza jeden z podstawowych obowiązków zawodowych. Sprawdź co grozi za opuszczenie bez usprawiedliwienia rady pedagogicznej podsumowującej rok szkolny.

- Data: 08.04.2025
Zdobycie kwalifikacji po zatrudnieniu z art. 10 ust. 9 KN – co dalej?
Zatrudnienie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji za zgodą kuratora oświaty to rozwiązanie wyjątkowe, które ma na celu zapewnienie ciągłości pracy szkoły. Co jednak dzieje się, gdy taki nauczyciel uzupełni wykształcenie i zdobędzie odpowiednie kwalifikacje? Czy trzeba zawierać nową umowę? Czy zmienia się jego status i wynagrodzenie? W tym artykule wyjaśniamy krok po kroku, jakie działania powinien podjąć dyrektor szkoły, gdy nauczyciel zatrudniony na podstawie art. 10 ust. 9 KN uzyska wymagane kwalifikacje. Dowiesz się m.in. kiedy i jak zmienić podstawę zatrudnienia, jakie skutki prawne i płacowe to za sobą niesie oraz jak uniknąć błędów formalnych. To praktyczny przewodnik dla dyrektorów i nauczycieli, którzy chcą świadomie i zgodnie z przepisami zarządzać sytuacjami zatrudnienia warunkowego.

- Data: 07.04.2025
Dokumentacja rekrutacyjna – jak postępować po zakończeniu rekrutacji do przedszkola?
W postępowaniu rekrutacyjnym przedszkole przetwarza dane osobowe kandydatów, zgromadzone we wniosku i dołączonych do niego załącznikach. Dane osobowe oraz dokumentacja zgromadzone w celu przeprowadzenia rekrutacji należy przechowywać w przedszkolu przez okres wskazany w prawie oświatowym. Przepisy różnicują jednak okres przechowywania danych i dokumentów dziecka przyjętego i nieprzyjętego do przedszkola. Sprawdź, przez jaki okres przedszkole może przechowywać dokumenty i jak postąpić z nimi po upływie okresów wskazanych w przepisach.

- Data: 06.04.2025
Tydzień z Portalem Przedszkolnym: 31 marca - 6 kwietnia 2025 r.
Sprawdź, co nowego znalazło się na portalprzedszkolny.pl w ostatnim tygodniu. Pamiętaj, że codziennie zamieszczamy nowe porady, wzory dokumentów lub materiały do wykorzystania w pracy z dziećmi. Wszystkie materiały są dostępne dla zalogowanych użytkowników. Przeczytaj najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola! Już dziś możesz przeczytać najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola!

- Data: 06.04.2025
Zmiana warunków zatrudnienia pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli
Zmiana warunków zatrudnienia pracowników samorządowych szkół i przedszkoli może być konieczna w różnych sytuacjach, takich jak zmiana wymiaru czasu pracy, stanowiska czy wynagrodzenia. W artykule dowiesz się, jak proces ten przebiega w świetle ustawy o pracownikach samorządowych, jakie formalności trzeba spełnić i kiedy zmiany wymagają zgody obu stron umowy. Sprawdzisz także jaka jest różnica między porozumieniem zmieniającym a wypowiedzeniem zmieniającym oraz w jakich przypadkach zmiana stanowiska wymaga przeprowadzenia konkursu. Jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące elastyczności warunków zatrudnienia w administracji samorządowej i jak wprowadzać takie zmiany zgodnie z obowiązującymi przepisami, ten artykuł jest dla Ciebie.

- Data: 05.04.2025
Czy w przedszkolu inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być prowadzone w grupie?
Prowadzenie innych zajęć o charakterze terapeutycznym w przedszkolu to temat, który ma kluczowe znaczenie dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi. Zajęcia te mogą być organizowane zarówno indywidualnie, jak i grupowo, w zależności od decyzji dyrektora placówki oraz indywidualnych potrzeb dzieci, określonych przez specjalistów. Artykuł wyjaśnia, jak przepisy prawne pozwalają na elastyczność w organizowaniu tych zajęć, aby jak najlepiej dopasować je do sytuacji dzieci. Zachęcamy do przeczytania, aby lepiej zrozumieć zasady organizacji tego typu terapii w przedszkolu oraz dowiedzieć się, jak wykorzystać różne formy wsparcia w pracy z dziećmi.

- Data: 03.04.2025
Czy frekwencja wpływa na wydanie informacji o gotowości szkolnej dziecka?
Słaba frekwencja w przedszkolu może wpływać na wydanie informacji o gotowości szkolnej dziecka, choć nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę. Przy ocenie gotowości szkolnej dziecka uwzględnia się przede wszystkim jego rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny, a także umiejętności i przygotowanie do podjęcia nauki w szkole. Jeśli dziecko regularnie opuszcza zajęcia, może to utrudnić nauczycielowi pełną ocenę jego rozwoju, zwłaszcza w przypadku zaległości w przyswajaniu wiedzy lub rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dobre przygotowanie dziecka do szkoły zależy także od jego aktywnego uczestnictwa w codziennych zajęciach, które pomagają w rozwoju tych kompetencji. W związku z tym, choć sama frekwencja nie jest decydująca, jej niski poziom może mieć wpływ na pełną ocenę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Nauczyciele przedszkolni, oceniając gotowość szkolną, mogą uwzględniać wnioski z obserwacji dziecka podczas zajęć oraz jego postępy, które mogą zostać zakłócone przez częste nieobecności.
Aktualny numer

