Dziecko mające rozpocząć naukę w szkole podstawowej powinno osiągnąć odpowiedni stopień dojrzałości, nazywany gotowością szkolną. Dojrzałość szkolna oznacza prezentowanie przez dziecko takiego poziomu rozwoju we wszystkich sferach, który umożliwi sprostanie wymaganiom szkoły. Jak powinni postąpić nauczyciele, jeżeli dziecko nie jest gotowe do podjęcia nauki w szkole?
Kryteria przyjmowania dzieci do przedszkola określa ustawa oraz organ prowadzący, jednak to do dyrektora należy przygotowanie i przeprowadzenie rekrutacji. Rok szkolny 2017/2018 jest szczególny w zakresie postępowania rekrutacyjnego, dlatego w artykule wyjaśniamy, co się zmieniło i które przepisy stosować.
Jak wybierać i dezynfekować zabawki?
Coaching kojarzy się głównie z rozwojem osobistym osób dorosłych, jednak umiejętny dobór jego elementów w pracy nauczyciela przedszkola może przynieść wiele pozytywnych rezultatów wychowawczych i edukacyjnych. Czym jest coaching, rozumiany jako narzędzie pracy nauczyciela, i jak go wykorzystać w procesie realizacji podstawy programowej oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola?
Rekrutacja do przedszkoli na rok szkolny 2017/2018 nie przewiduje żadnych zmian w stosunku do ubiegłego roku, ale dyrektorzy powinni przygotować się na dużo większą liczbę wniosków o przyjęcie dziecka.
Dziecku sprawiającemu problemy wychowawcze potrzebna jest pomoc, w którą zaangażowani będą: dyrektor, nauczyciele i rodzice. Jak wypracować zasady udzielania wsparcia i zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby unikać skreślenia agresywnego dziecka z listy wychowanków?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektor i nauczyciele odpowiadają za stworzenie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu. Niekiedy wymóg ten trudno jest pogodzić z obawami o zarzut molestowania seksualnego. Jakie są faktyczne obowiązki nauczycieli i jakie rozważania formalne wdrożyć, aby uniknąć oskarżeń?
Dyrektorzy przedszkoli mogą złożyć wniosek o uznanie za organizację uprawnioną do bezpłatnego otrzymywania produktów nieprzeznaczonych do sprzedaży. Przed złożeniem wniosku należy zastanowić się, czy dzieci faktycznie będą w stanie zjeść dodatkowe produkty – za niegospodarność mogą zostać nałożone sankcje.
Jeżeli w składzie zespołu powypadkowego jako przedstawiciel pracowników uczestniczy pracownik, wystarczy, aby posiadał aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownik bez dodatkowych kwalifikacji może zastępować jedynie społecznego inspektora pracy.
Czynności związane z przyjęciem do przedszkola nowych wychowanków należy rozpocząć tuż po zakończeniu rekrutacji. Odpowiednio wcześnie rozpoczęta adaptacja pozwoli nie tylko rozpoznać potrzeby dzieci i ich rodziców, ale także ułatwi im pokonanie trudności związanych ze zmianą.
Do 1 września 2019 r. oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych mogą funkcjonować na dotychczasowych zasadach. Według pierwotnego planu oddziały przedszkolne funkcjonujące w szkołach podstawowych miały zostać przekształcone w przedszkola do 1 września 2016 r.
O tym, jak długo nauczyciel przedszkola może chorować bez obawy o rozwiązanie stosunku pracy, decyduje podstawa jego zatrudnienia. Najdłuższy okres zwolnienia od pracy przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony.
Formalnie dyrektor przedszkola nie ma obowiązku organizowania leżakowania w ciągu dnia, jednak orzecznictwo wskazuje, że warunki pobytu w przedszkolu nie powinny być gorsze niż w innych formach wychowania przedszkolnego.
Nauczyciel zobowiązany jest do natychmiastowego reagowania w przypadku wystąpienia ataku padaczki u wychowanka. Podstawowym działaniem jest natychmiastowe zapewnienie dziecku bezpieczeństwa oraz wezwanie pomocy. Poniżej wymieniamy 14 zasad postępowania w takiej sytuacji.
Indywidualne różnice w rozwoju dziecka mogą sięgać od trzech do czterech lat. To sprawia, że w pracy z grupą nauczyciele nie mogą kierować się jednorodnym schematem postępowania. Konieczne jest zindywidualizowanie oddziaływań tak, by każde z dzieci miało szansę rozwijać osobisty potencjał, odpowiednio do własnych potrzeb i możliwości. Poznaj zatem zasady indywidualizacji pracy z dzieckiem.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.