Katecheci mają prawo informować proboszczów o tym, że rodzice zrezygnowali z uczestniczenia dziecka w zajęciach z religii. Dotyczy to jednak wyłącznie członków Kościoła – w pozostałych przypadkach przekazywanie takich danych wymaga zgody rodziców lub opiekunów dziecka.
Kontrola doraźna jest przeprowadzona, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieprzewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego. Mogą być to zarówno zgłoszenia rodziców, jak i potrzeba sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych. Dyrektor przedszkola ma jednak prawo nie zgodzić się z wnioskami wizytatora.
Przepisy określające zasady przeprowadzania rekrutacji do przedszkoli publicznych nie zawierają podstawy prawnej do opracowania dokumentu o nazwie regulamin rekrutacji. Dyrektor przedszkola oraz organ prowadzący muszą postępować zgodnie z wytycznymi ustawy o systemie oświaty i aktów wykonawczych.
Obowiązujące od 1 stycznia 2016 roku rozporządzenie wprowadza zasadnicze zmiany w zasadach przeprowadzania rekrutacji do publicznych przedszkoli. Dyrektor ma obowiązek zakończenia przyjmowania wniosków o przyjęcie dziecka w terminie do 31 marca, a postępowanie będzie przeprowadzała komisja w składzie określonym przez MEN.
W razie powstania zaległości w opłatach za uczęszczanie dziecka do przedszkola organ prowadzący może wytoczyć powództwo przeciw rodzicom, a następnie skierować sprawę do komornika. Wszczęcie procedury sądowej warto poprzedzić wezwaniem do dobrowolnej zapłaty zaległości.
Rodzice podczas przyprowadzania dziecka do przedszkola i odbierania wykorzystują spotkania z nauczycielami, aby uzyskać wyczerpującą relację o jego funkcjonowaniu w placówce. Takie zachowanie może przeszkadzać nauczycielom w pracy, dlatego warto wypracować zasady udzielania podobnych informacji.
Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu jest świadczeniem ekwiwalentnym i powinna być naliczana za faktyczny czas pobytu dziecka w placówce, a nie za czas deklarowany w umowie. Nie można zobowiązać rodziców do uiszczania opłat za zajęcia, w których dziecko nie uczestniczyło.
Godziny pracy przedszkola mogą zostać wydłużone, jeżeli taka potrzeba wynika z oczekiwań rodziców. Dowiedz się, czy dyrektor przedszkola potrzebuje na taką zmianę zgody organu prowadzącego oraz czy może z tego tytułu pobierać wyższe opłaty od rodziców.
Z tego artykułu dowiesz się:
Od 1 stycznia poradnie psychologiczno-pedagogiczne mają obowiązek procesowego wspomagania przedszkoli w taki sposób, aby dążyć do jakościowego rozwoju przedszkola jako organizacji. Doskonalenie nauczycieli ma być ściśle powiązane z potrzebami przedszkola, a nie jak dotychczas – ich indywidualnymi oczekiwaniami.
Akta osobowe pracowników składają się z trzech części. Część A wiąże się z tym, co działo się przed nawiązaniem stosunku pracy, część B dotyczy całego przebiegu pracy u danego pracodawcy, część C obejmuje wszystko, co wiąże się z ustaniem zatrudnienia. Katalog dokumentów, które powinny znajdować się w każdej części, jest ściśle określony.
Kryteria związane z przyznawaniem świadczeń z ZFŚS powinny być zawarte w regulaminie. Istotne jest, aby nie przydzielać ich każdemu w takiej samej wysokości. Jeśli przedszkole nie będzie stosować kryteriów socjalnych, ZUS po przeprowadzonej kontroli zgłosi się po zaległe składki. ZUS może zażądać ich zapłaty za 5 lat wstecz.
Dyrektor przedszkola powinien przynajmniej raz w roku przeprowadzić próbną ewakuację. Musi się ona odbyć do końca listopada. Najpóźniej na tydzień przed planowaną ewakuacją dyrektor powiadamia właściwego komendanta Powiatowej Straży Pożarnej o terminie przeprowadzenia działań.
Przedszkole publiczne musi zapewnić swoim wychowankom dostęp do gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. Przepisy nie określają jednak, w jakiej formie obowiązek ten powinien być zrealizowany. Jednym ze sposobów może być zawarcie z lokalnym podmiotem leczniczym umowy o współpracę.
W regulaminie wycieczek należy umieścić informację, że na wyjazdy zabierane jest tylko przedszkolne pożywienie. Rodzice powinni zapoznać się z tym dokumentem, ale warto także przed każdym wyjściem przypomnieć o obowiązującej zasadzie.
Woźna pełniąca rolę dodatkowego opiekuna w czasie spaceru odpowiada za bezpieczeństwo dzieci w zakresie wynikającym z ustalonych dla niej obowiązków i zadań, które powinny zostać zawarte w statucie. Może ponieść odpowiedzialność za wypadek, jeśli z jej winy powstało zagrożenie.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.