Z początkiem roku szkolnego nauczyciele złożyli wnioski o otwarcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego. Nauczyciele, którzy nie mają stopnia awansu, z dniem pierwszego zatrudnienia w przedszkolu otrzymali stopień nauczyciela stażysty i bez składania wniosku mogli rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego.
Ustawie Karta Nauczyciela w części dotyczącej awansowi zawodowemu podlegają także nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach niepublicznych (art. 1 ust. 2 pkt 2b Karty Nauczyciela). Teoretycznie więc istnieje możliwość realizacji stażu i uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego w przedszkolu niepublicznym. Ustawie Karta Nauczyciela w części dotyczącej awansu zawodowego podlegają bowiem także nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach niepublicznych.
Uzyskanie stopnia mianowanego nie oznacza jedynie podwyżki wynagrodzenia. Jeśli nauczyciel był zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, wtedy jego forma zatrudnienia przekształca się w mianowanie. Co z nauczycielami zatrudnionymi na część etatu?
Rozmowa kwalifikacyjna na stopień nauczyciela kontraktowego powinna być rzetelnym podsumowaniem pracy stażysty. Warto zadawać pytania, które nie tylko zweryfikują jego wiedzę teoretyczną, ale także pokażą, jak nauczyciel ocenia własną pracę czy w jaki sposób radzi sobie w trudnych sytuacjach.
Nauczyciele – rodzice nie muszą wybierać między urlopami związanymi z rodzicielstwem a awansem zawodowym. Nawet 1,5-roczna nieobecność w pracy może przedłużyć staż. Przepisy mają zastosowanie do wszystkich nauczycieli, którzy 31 marca 2015 r. odbywali staż i przebywali na urlopach związanych z rodzicielstwem.
Skorzystanie z urlopu ojcowskiego (2 tygodnie) przez nauczyciela w czasie trwania stażu przedłuży go, mimo że absencja w pracy trwa w tym przypadku krócej niż miesiąc. Nowe przepisy są mniej korzystne dla nauczycieli – ojców.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.