- Data: 11.05.2022
Dokument podsumowujący rok z zakresu zajęć WWR oraz kształcenia specjalnego
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
- Data: 02.05.2022
Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w 11 krokach
Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.
- Data: 10.03.2022
Skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju
Sprawdź, czy przedszkole, które nie zatrudnia psychologa, ale ma w swojej kadrze oligofrenopedagoga, logopedę i terapeutę pedagogicznego może organizować wczesne wspomaganie rozwoju, jeżeli takie zalecenie wynika z orzeczeń poradni dostarczonych przez rodziców nowoprzyjętych dzieci.
- Data: 15.02.2022
Zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy p-p mogą prowadzić tylko specjaliści
Zajęcia specjalistyczne prowadzone w przedszkolu publicznym i niepublicznym w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być organizowane w 4 formach. Co ważne mogą je prowadzić tylko odpowiednio wykwalifikowani specjaliści. Dowiedz się jak zweryfikować, czy specjaliści zatrudnieni w przedszkolu publicznym i niepublicznym mają kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć, jakie prowadzą. Sprawdź także, jaki jest obowiązkowy wymiar godzin pensum specjalistów zatrudnianych w przedszkolu.
- Data: 05.01.2021
Dokumentowanie pracy specjalistów w przedszkolu
Dokumentacja prowadzona przez specjalistów w przedszkolu stanowi podstawę prowadzonej kontroli, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Ponadto jest ona niezbędna do sprawdzania efektywności podejmowanych działań wychowawczych i dydaktycznych. Stanowi ona filar działań ewaluacyjnych. Dowiedz się, jak poprawnie dokumentować działania specjalistów w przedszkolu.
- Data: 05.01.2021
Wsparcie w ramach pomocy p-p bez opinii o WWRD i dokumentu z poradni
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Data: 09.08.2020
Zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne poza przedszkolem
Przyjęcie do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek organizowania zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole nie ma jednak możliwości zlecenia realizacji tych zajęć zewnętrznemu ośrodkowi.