Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Z okazji świąt Bożego Narodzenia z ZFŚS w przedszkolu przyznawane są pracownikom różnego rodzaju świadczenia do których zaliczamy paczki, bony oraz np. zapomogi. Przydzielając je, trzeba jednak pamiętać o tym, by kierować się kryterium socjalnym i nie dzielić świadczeń każdemu po równo. Trzeba także pamiętać o zasadach opodatkowania i korzystania ze zwolnień podatkowych dla świadczeń socjalnych z ZFŚS w przedszkolu. Sprawdź, jak przyznawać świąteczne świadczenie z ZFŚS.
Z tego artykułu dowiesz się:
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego wskazano, że dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno być przygotowane do nauki języka obcego nowożytnego . To oznacza, że działania związane z prowadzeniem takiego przygotowania także muszą zostać odnotowane w dzienniku. Jak powinien wyglądać wpis do dziennika zajęć przedszkola, biorąc pod uwagę język angielski?
Nasza szkoła to zespół składający się ze szkoły podstawowej i przedszkola. Czy jest możliwe, aby w skład zespołu szkół weszła dodatkowa jednostka – klub malucha? Obecnie jest on prowadzony przez prywatną firmę, która od szkoły wynajmuje pomieszczenia dla swojej działalności. Z powodu trudności finansowych chce zaprzestać swojej działalności. Burmistrz skierował zapytanie, czy nasz zespół może przejąć klub malucha. Jakie akty prawne regulują działalność takiej jednostki, czy opiekunowie muszą mieć odpowiednie wykształcenie, czy wicedyrektor do spraw przedszkola może zarządzać klubem malucha?
Czy nauczyciele w przedszkolu mają obowiązek wykonywania czynności higienicznych przy dziecku, które nie załatwia potrzeby fizjologicznej w toalecie, tylko w bieliznę? Czy nauczyciel może rodzicowi odmówić tej czynności, prosząc o przybycie w takiej sytuacji do placówki?
„Nowoczesne przedszkole” – każdy właściciel, dyrekcja, osoba zarządzająca placówką czy to publiczną, czy prywatną marzy o tym, by była tak postrzegana przez potencjalnych klientów. Bo przecież rodzice do takiego miejsca pragną zapisać swoje dziecko. I wiele z tych osób właśnie w ten sposób definiuje działalność, którą prowadzi. Ale czy słusznie przypisuje sobie status „nowoczesnego przedszkola”? Czy może to tylko pobożne życzenie, które nie ma nic wspólnego z rzeczywistością?
Do końca kwietnia rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne muszą otrzymać informację o gotowości szkolnej dziecka. Termin ten jest nieprzekraczalny. Z artykułu dowiesz się, dla których dzieci i na jakiej podstawie opracować informację o gotowości szkolnej. Dowiesz się również, co zrobić, jeżeli dziecko nie osiągnęło dojrzałości szkolnej.
Pobierz wzory:
Dnia 10 grudnia 2022 r. w życie weszło nowe rozporządzenie dotyczące rekrutacji. W dużej części powiela ono wcześniejsze rozwiązania, określone w rozporządzeniu MEN 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Część nowych regulacji dotyczy natomiast wyłącznie szkół i nie ma zastosowania do przedszkoli. Chodzi o sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Niektóre nowe przepisy dotyczą jednak również placówek wychowania przedszkolnego.
Zapewnienie warunków do korzystania z prawa do wychowania przedszkolnego oraz warunków do realizowania obowiązku odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy (art. 31 ust. 8 UPO). Zadanie to gmina realizuje w ten sposób, że zapewnia dziecku możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego w:
O przyjęciu dziecka do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej i publicznej innej formy wychowania przedszkolnego w trakcie roku szkolnego decyduje odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły, w której funkcjonuje oddział przedszkolny. Natomiast w przypadku publicznej innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, także osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego.
W obecnych czasach placówka przedszkolna powinna aktywnie działać w social mediach. W natłoku różnych obowiązków warto znaleźć chwilę i wyróżnić swoje przedszkole na LinkedIn.
Jakie wymagania ma LinkedIn odnośnie do zakładania stron
W jaki sposób scharakteryzować profil przedszkola
W jaki sposób tworzyć wpisy na LinkedIn
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez pedagoga specjalnego. Jeśli zajdzie taka konieczność ze strony rodziców, to mogą nie wyrazić zgody na objęcie pomocą w odniesieniu do własnego dziecka. Jednak nie może to być działanie ze szkodą dla dziecka. Rodzice powinni uzasadnić brak zgody na objęcie dziecka wsparciem, wskazując, że w inny sposób zaspokajają potrzeby dziecka w danym zakresie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice nie muszą wyrażać zgody na współpracę pedagoga specjalnego
Zadania pedagoga specjalnego
Pedagog specjalny w przedszkolu niepublicznym
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.