Dyrektor przedszkola powinien zadbać o systematyczne dokumentowanie sposobu realizacji poszczególnych form nadzoru pedagogicznego. Można to robić w formie arkuszy kontroli i obserwacji, raportów z ewaluacji, kart monitorowania, wspomagania itp. Dokumentacja ta przyda się bowiem przy sporządzaniu sprawozdania z nadzoru, do którego już czas się przygotować.
Jednym z kryteriów oceny pracy dyrektora jest od 1 września 2018 r. budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola. Warto zastanowić się, w jaki sposób dążyć do jego spełnienia, a jednocześnie – doprowadzić do zaszczepienia w świadomości rodziców i społeczności lokalnej przekonania o wysokiej jakości świadczonych. Jak to zrobić? Drogę do kreowania i rozwijania pozytywnego wizerunku warto zacząć od misji oraz wizji przedszkola.
O sposobie dokumentowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego decyduje dyrektor przedszkola. Rodzaje i sposoby prowadzenia dokumentacji powinny być dostosowane do zakresu kontroli, której tematyka powinna odpowiadać zdiagnozowanym potrzebom przedszkola.
Kontrola doraźna to kontrola niezaplanowana, jest zarządzana, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego. Jakich obszarów najczęściej dotyczy i jakie nieprawidłowości najczęściej wykrywają wizytatorzy? Sprawdź, czy któryś z 15 błędów nie został popełniony w Twoim przedszkolu i upewnij się, że nie wobec przedszkola nie zostaną wydane zalecenia.
Przepisy prawa oświatowego określają za pomocą których organ nadzoru pedagogicznego może oddziaływać na przedszkole. Celem sprawowanego nadzoru jest wspomaganie dyrektora w dążeniu do jakościowego rozwoju przedszkola. Ważne jest więc przede wszystkim odpowiednia realizacja zaleceń organu nadzoru pedagogicznego. Dowiedz się, jak to osiągnąć.
Celem przeprowadzanej w przedszkolu ewaluacji zewnętrznej jest ustalenie wartości podejmowanych przez nie działań. W przekazanym dyrektorowi raporcie z ewaluacji zawiera się wyniki ewaluacji obejmujące opis działań przedszkola w zakresie badanych wymagań oraz wnioski z ewaluacji. Nie ma w nim sugestii lub informacji o tym, co przedszkole może zrobić z zaprezentowanymi wnioskami.
Zbliżający się koniec roku przedszkolnego oznacza konieczność opracowania sprawozdania z nadzoru pedagogicznego dyrektora sprawowanego zgodnie z nowymi zasadami obowiązującymi od 1 września 2017 r. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są Twoje obowiązki z tym związane, a także – jak podczas pracy nad sprawozdaniem wykorzystać tegoroczną dokumentację pracy przedszkola.
Z uwagi na fakt, że formy nadzoru wewnętrznego sprawowanego w niepublicznym przedszkolu nie są określone przepisami prawa powszechnie obowiązującego, rodzaj dokumentów nadzoru może określić dyrektor samodzielnie. Sprawdź, czy mogą być to powszechnie wykorzystywane plany nadzoru pedagogicznego, dokumenty ewaluacji wewnętrznej, diagnoza pracy przedszkola.
Prowadzenie skutecznych działań dydaktycznych i wychowawczych wymaga zbudowania partnerskich relacji z rodzicami wychowanków – stworzenie takiej więzi stanowi jedno z wymagań stawianych przedszkolom. Sprawdź, jak powinna wyglądać współpraca przedszkola z rodzicami, aby mieć pewność, że spełnia wymaganie szóste i skorzystaj z narzędzia, dzięki któremu dowiesz się, jak tę współpracę oceniają rodzice.
W ramach podsumowania pracy szkoły po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną
W ramach podsumowania pracy przedszkola po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy związane z reformą systemu oświaty nałożyły na przedszkola obowiązek przygotowania i uchwalenia statutów dostosowanych do nowych regulacji prawnych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 powinien on organizować i prowadzić wychowanie i opiekę w przedszkolu zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw Po dostosowaniu statutu do obowiązujących przepisów i uchwaleniu go dyrektor powinien zadbać o to, by wszyscy w przedszkolu poznali i respektowali najważniejszych dokument prawa wewnętrznego.
W wyniku stwierdzenia sprzeczności z prawem statutu lub niektórych jego postanowień kurator oświaty uchyla statut albo niektóre jego postanowienia w drodze decyzji. Poprzez zawarte w decyzji rozstrzygnięcie nakłada na dyrektora obowiązek podjęcia działań zmierzających do zmiany zapisów statutu w zakresie, w jakim stwierdził ich sprzeczność z prawem.
2025 © Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.