Archiwalny

Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak ją przeprowadzić i wykorzystać wnioski

Małgorzata Celuch

Autor: Małgorzata Celuch

Data aktualizacji dokumentu: 21 lutego 2018
Dokument archiwalny

W ramach podsumowania pracy szkoły po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną

Przepisy nie określają częstotliwości, z jaką taka ocena powinna być dokonywana. Jednak w odniesieniu do dzieci i uczniów z niepełnosprawnością wskazują, że co najmniej dwa razy w roku zespół powinien dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Z uwagi na to ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sformułowanie na jej podstawie wniosków do dalszej pracy z dzieckiem powinno odbywać się również z taką częstotliwością, np. w związku z podsumowaniem pracy półrocznej i z końcem roku szkolnego. Pozwoli to na monitorowanie postępów dzieci, racjonalne organizowanie wsparcia i reagowanie na bieżące potrzeby wychowanków.

Przeanalizuj informacje o dziecku

Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom będą zależały od wewnętrznych rozstrzygnięć przyjętych w danym przedszkolu. W zakresie oceny skuteczności pomocy udzielanej dzieciom można bazować na:

1)    ocenie postępów dziecka dokonanej przez specjalistów, np. logopedę, psychologa, terapeutę (specjalistyczna ocena postępów terapii, realizacja celów określonych w programie zajęć, w którym dziecko uczestniczy),

2)    wynikach obserwacji pedagogicznych prowadzonych przez nauczycieli (arkusze obserwacji, analiza prac dziecka, obserwacja zachowania),

3)    ocenie rodziców i samego dziecka (np. wywiad, rozmowa, kwestionariusz obserwacji).

PRZYKŁAD

Przykładowe kryteria oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą dotyczyć:

  • zgodności działań przedszkola z przepisami prawa,
  • adekwatności podejmowanych działań do rozpoznanych potrzeb dzieci,
  • skuteczności udzielanego wsparcia i metod pracy,
  • poziomu zaspokojenia potrzeb rodziców i nauczycieli.

 … i dokonaj analizy wniosków, które wykorzystasz

Istotnym elementem dokonywanej oceny jest analiza wyników i sformułowanie wniosków służących poprawie jakości działań przedszkola w obszarze udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wnioski dotyczące efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być wykorzystane w zakresie:

1)    planowania zmian w strukturze zatrudnienia odpowiednio do potrzeb dzieci,

2)    zwiększenia liczby planowanych godzin z przeznaczeniem na pomoc psychologiczno-pedagogiczną,

3)    rekomendacji do doskonalenia pracowników przedszkola w określonym obszarze (np. szkolenia zewnętrzne, konsultacje ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu, instruktaż dla nauczycieli) – wprowadzenie nowych form wsparcia dzieci,

4)    zintensyfikowania współpracy z rodzicami, zmiany częstotliwości lub form współpracy, rozwijania ich wiedzy i kompetencji wychowawczych, zwiększenia zaangażowania w życie przedszkola (np. konsultacje, szkolenia, warsztaty, zajęcia pokazowe),

5)    poprawy systemu przepływu informacji pomiędzy nauczycielami i specjalistami,

6)    poprawy wyposażenia w pomoce dydaktyczne,

7)    zmniejszenia liczebności grup na zajęciach specjalistycznych,

8)    wykorzystania zasobów środowiska na rzecz podniesienia jakości działań przedszkola w zakresie udzielanej pomocy dzieciom

W odniesieniu do indywidualnych oddziaływań podejmowanych na rzecz wychowanków mogą one obejmować zmiany np. w zakresie decyzji o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie, wskazania nowych form wsparcia, w tym np. zajęć organizowanych w formie indywidualnej. Wykorzystanie wniosków dotyczących indywidualnych oddziaływań może dotyczyć:

1)    decyzji o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie,

2)    wskazania innych form wsparcia,

3)    zmiany wymiaru i częstotliwości pomocy udzielanej w określonej formie,

4)    sposobu komunikowania się z rodzicami, częstotliwości i formy kontaktów,

5)    modyfikacji IPET dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

6)    zintensyfikowania działań w określonym obszarze lub wskazania innych obszarów wsparcia dziecka,

7)    zastosowania nowych form lub metod pracy z dzieckiem w trakcie bieżącej pracy,

8)    zasad współpracy nauczycieli i specjalistów na rzecz konkretnego dziecka.

Warto, by informacje o dziecku gromadzone w związku z udzielaniem mu wsparcia w rozwoju pozwalały osobie planującej i koordynującej udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na całościowe spojrzenie na zakres udzielanego dziecku wsparcia. Konieczne jest uwzględnienie spostrzeżeń wszystkich podmiotów (nauczycieli pracujących z dzieckiem w grupie, specjalistów, rodziców, innych osób zaangażowanych w rozwijanie potencjału dziecka).

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Wskazówki dotyczą również przedszkoli niepublicznych, w których powinna być dokonywana ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.


Podstawa prawna: 
  • ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).
Autor: Małgorzata Celuch specjalista prawa oświatowego Marzenna Czarnocka dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej
Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.
Dodano: 24.10.2024

Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin