Gotowość szkolna to złożone zagadnienie obejmujące wiele aspektów rozwoju dziecka, takich jak możliwości fizyczne, umiejętności społeczne, emocjonalne, poznawcze. Właściwa ocena gotowości szkolnej jest kluczowa dla zapewnienia dziecku optymalnych warunków nauki i rozwoju w szkole podstawowej. W tym procesie niezwykle ważna jest współpraca z rodzicami. Dowiedz się, jak współpracować z rodzicami, aby dokonać rzetelnej oceny dojrzałości szkolnej.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W przypadku gdy z wniosków sformułowanych po dokonaniu oceny udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika, że mimo udzielanej w przedszkolu pomocy, nie następuje poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu, dyrektor przedszkola, za zgodą rodziców dziecka występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. Pobierz wzór wniosku do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka.
Przeczytaj również:
Dokonanie diagnozy gotowości szkolnej dziecka musi być poprzedzone obserwacjami mającymi na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych oraz oceną jego przygotowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Oceniając gotowość szkolną dziecka, należy odwoływać się do podstawy programowej grupującej umiejętności dziecka w czterech obszarach rozwojowych, zwracając jednak uwagę na obszary wskazane w druku informacji o gotowości szkolnej wskazane przez MEiN. W artykule wyjaśniamy, jak zaplanować diagnozę przedszkolną w roku szkolnym 2023/2024.
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na druku według wzoru nr 82 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia MEiN z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. Pobierz wzór druku MEiN-I/82.
Pobierz również:
Do końca kwietnia rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne muszą otrzymać informację o gotowości szkolnej dziecka. Termin ten jest nieprzekraczalny. Z artykułu dowiesz się, dla których dzieci i na jakiej podstawie opracować informację o gotowości szkolnej. Dowiesz się również, co zrobić, jeżeli dziecko nie osiągnęło dojrzałości szkolnej.
Pobierz wzory:
Sprawdź, czy niska frekwencja przedszkolaka ma wpływ na obowiązek wydania przez dyrektora przedszkola informacji o gotowości szkolnej dziecka. Dowiedz się, które przepisy zobowiązują takim przypadku do przygotowania diagnozy przedszkolnej. Skorzystaj także ze wskazówek, jakie informacje zamieścić w diagnozie gotowości szkolnej dziecka, które bardzo rzadko uczęszczało na zajęcia do przedszkola.
Wszyscy nauczyciele pracujący z dziećmi korzystającymi z wychowania przedszkolnego są zobowiązani do prowadzenia diagnozy i obserwacji. W przypadku dzieci sześcioletnich konieczne jest również opracowanie diagnozy dojrzałości szkolnej, którą przekazuje się do końca kwietnia. W praktyce w przedszkolu przeprowadzana jest także tzw. wstępna diagnoza przedszkolna. W przepisach brak jednak informacji o tym, w jakim terminie należy przekazać rodzicom jej wyniki.
Czym jest wstępna diagnoza przedszkolna
Kiedy przeprowadzana jest wstępna diagnoza przedszkolna
W jakim terminie należy przekazać rodzicom wyniki wstępnej diagnozy przedszkolnej
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Rodzice, którzy zwracają się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o wydanie opinii lub orzeczenia niejednokrotnie są proszeni o dołączenie opinii o dziecku sporządzonej przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem w przedszkolu. Pobierz wzór formularza opinii. Pamiętaj jednak, że niektóre poradnie psychologiczno-pedagogiczne dysponują własnymi formularzami.
W roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej należy objąć je diagnozą przedszkolną. Wstępną obserwację na potrzeby analizy gotowości szkolnej należy przeprowadzić w październiku lub listopadzie. Cały proces powinien przebiegać pod kontrolą dyrektora.
Wiosna to czas podsumowań całorocznej pracy z dziećmi w przedszkolu. Jedną z najważniejszych form jest diagnoza gotowości szkolnej. Przybiera ona specyficzną rolę zwłaszcza wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy wobec tej grupy dzieci stosuje się inną formę i przebieg diagnozy. Upewnij się także, czy można zrezygnować z diagnozy gotowości szkolnej, jeżeli rodzice wcześniej podjęli decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka z orzeczeniem.
Jestem dyrektorem przedszkola niepublicznego, na dwa miesiące muszę wyjechać (urlop bezpłatny), na czas mojej nieobecności organ prowadzący mianuje osobę, która będzie pełniła obowiązki dyrektora przez czas mojej nieobecności. Czy jeżeli będzie to równocześnie nauczyciel zerówki, który przygotowuje diagnozę gotowości szkolnej, którą do końca kwietnia należy oddać rodzicom, czy w miejscu „podpis dyrektora” wystarczy jedynie jego podpis z dopiskiem „ z upoważnienia”, czy też ktoś jeszcze powinien podpisać ten dokument?
Nauczyciele aktualnie opracowują druk gotowości szkolnej dzieci (które idą od września do 1 klasy). Co powinno się znaleźć w punkcie dotyczącym dodatkowych spostrzeżeń o dziecku? Do tej pory pisaliśmy np. „Na podstawie zadań arkusza gotowości szkolnej, który określa dojrzałość szkolną dziecka, chłopiec zdobył łącznie 117 punktów, tym samym jest gotowy do podjęcia obowiązków szkolnych”– teraz dzieci nie robią zadań z arkusza gotowości. Na jakiej podstawie powinna być zrobiona ocena gotowości, aby informacja nie była krzywdząca dla dziecka? Przedszkole pracuje zdalnie. Obserwacje ani hospitacje się nie odbywają. Nauczyciele wysyłają karty pracy dla rodziców (nie pracują w żadnym programie online. Co z obszarami podstawy programowej w przedszkolu, które nie mogą być zrealizowane w formie przesyłanych zajęć – mają być uwzględnione w innych miesiącach czy mimo wszystko np. mamy wpisać teatrzyk dla dziecka albo zajęcia gimnastyczne itp.?
Czy przedszkole niepubliczne może zawrzeć w umowie o pracę z nauczycielem zapis, zgodnie z którym pracownik nie będzie mógł jej wypowiedzieć w miesiącu przygotowania rocznej lub półrocznej karty obserwacji dziecka bądź gotowości szkolnej?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.