
- Data: 17.06.2025
Dowóz do przedszkola i oddziału przedszkolnego także w wakacje – obowiązki gminy nie kończą się w czerwcu
Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola, w tym również do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, często nie mają pewności, czy w czasie wakacji wciąż przysługuje im prawo do bezpłatnego transportu lub zwrotu kosztów dowozu. Tymczasem przepisy ustawy Prawo oświatowe nie ograniczają obowiązku gminy do roku szkolnego. Przedszkole – jako placówka nieferyjna – funkcjonuje również w lipcu i sierpniu, a jeśli dziecko nadal uczęszcza na zajęcia, obowiązki gminy pozostają aktualne. Dotyczy to zarówno dzieci zdrowych, jak i niepełnosprawnych, a także uczniów korzystających z wychowania przedszkolnego w oddziałach zorganizowanych przy szkołach podstawowych.

- Data: 17.06.2025
Przeniesienie pięciolatka do zerówki – czy możliwe na wniosek rodziców?
Rodzice często pragną, aby ich pięciolatek rozpoczął naukę w szkole wcześniej niż wynika to z obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Zdarza się, że zwracają się do dyrektora przedszkola z prośbą o przeniesienie dziecka do zerówki, by mogło ono realizować program przygotowujący do nauki w szkole. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Jakie są przepisy dotyczące przydzielania dzieci do poszczególnych oddziałów w przedszkolu? I jakie zasady obowiązują w przypadku przeniesienia dziecka do szkoły podstawowej? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, kiedy przeniesienie pięciolatka do zerówki jest możliwe, a kiedy może budzić wątpliwości.

- Data: 13.06.2025
Jak informować rodziców o ustalonych dla dziecka formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zarządzanie pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wymaga od dyrektora i nauczycieli nie tylko znajomości przepisów prawa, ale także umiejętności sprawnej komunikacji z rodzicami. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest skuteczne informowanie rodziców o ustalonych formach wsparcia dla dziecka. W jaki sposób przekazać te informacje, by spełniały wymagania formalne, a jednocześnie były zrozumiałe i budowały zaufanie między przedszkolem a rodzicami?

- Data: 08.06.2025
Pisemna odpowiedź na pytania rodziców – czy zawsze jest obowiązkowa?
Dyrektor szkoły i przedszkola nie mają obowiązku odpowiadania na piśmie na ustne zapytanie rodzica dotyczące jego dziecka lub działalności placówki. Sprawdź jednak, czy oznacza to obowiązek udzielania pisemnej odpowiedzi na każde pismo złożone przez rodziców z zachowaniem wymogów formalnych. Dowiedz się, jakie przepisy regulują zasady prowadzenia korespondencji z rodzicami.

- Data: 05.06.2025
Cofnięcie upoważnienia do odbioru dziecka dla dziadków przez jednego z rodziców
W codziennej pracy przedszkola nauczyciele oraz dyrektorzy często spotykają się z kwestią upoważnienia osób trzecich, takich jak dziadkowie, do odbioru dziecka. Takie sytuacje, choć na ogół przebiegają bez komplikacji, mogą wprowadzać wątpliwości, zwłaszcza gdy jeden z rodziców decyduje się na cofnięcie takiego upoważnienia. W artykule wyjaśniamy, jakie zasady obowiązują w takim przypadku, na czym polega rola przedszkola oraz jakie działania są wymagane, aby działać zgodnie z prawem i zapewnić bezpieczeństwo dziecku. Zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, prawo do wykonywania władzy rodzicielskiej przysługuje obojgu rodzicom. Co jednak w sytuacji, gdy jeden z nich chce zmienić wcześniejsze decyzje, na przykład co do upoważnienia dziadków do odbioru dziecka z przedszkola? Jakie procedury powinno podjąć przedszkole, a jakie są uprawnienia rodziców w tej sprawie?

- Data: 05.06.2025
Czy 6-latek może realizować roczne przygotowanie przedszkolne tylko przez 2 godziny dziennie?
Dziecko zobowiązane do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego, przyprowadzane przez rodziców do przedszkola tylko na dwie godziny nie realizuje tego obowiązku w należyty sposób oraz nie ma możliwości osiągnięcia przed pójściem do szkoły umiejętności wskazanych w podstawie programowej. Sprawdź, czy taki sposób realizacji przygotowania przedszkolnego ma wpływ na treść diagnozy przedszkolnej.

- Data: 05.06.2025
Czy przedszkole powinno poinformować o niskiej frekwencji dziecka w przedszkolu
Niska frekwencja (poniżej 50%) dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolne, powoduje, że należy skierować do rodziców upomnienie zawierające wezwanie do zapewnienia regularnego uczęszczania 6-latka do przedszkola. Jeśli to nie przyniesie oczekiwanych skutków, to należy powiadomić organ prowadzący przedszkole i ewentualnie wszcząć wobec rodziców działania egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

- Data: 05.06.2025
Rodzic pod wpływem alkoholu lub narkotyków nie odbierze dziecka z przedszkola
Dyrektor powinien wprowadzić procedury na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym okoliczności, w których przedszkole nie wyda dziecka rodzicowi. Należy do nich m.in. próba odbioru dziecka przez rodzica będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków co dla pracowników przedszkola oznacza jedno – zakaz powierzenia wychowanka takiej osobie. Skorzystaj z przykładowej procedury postępowania gdy po dziecko przyjdzie nietrzeźwy rodzic/opiekun prawny.

- Data: 04.06.2025
Przedszkole w określonych przypadkach może wypowiedzieć rodzicom umowę
Zastanawiasz się, kiedy i w jakich okolicznościach można wypowiedzieć umowę z przedszkolem? To ważna kwestia, która może dotyczyć każdego rodzica, szczególnie jeśli sytuacja życiowa lub potrzeby dziecka się zmieniają. W artykule przedstawiamy nie tylko przepisy prawne, które regulują zawieranie i rozwiązanie umowy z przedszkolem, ale także wskazujemy, jakie konsekwencje może wiązać się z pochopnym rozwiązaniem umowy. Dowiesz się również, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby wypowiedzenie było skuteczne oraz jak złożyć odpowiedni dokument w sposób prawidłowy. Zapraszamy do lektury, by mieć pewność, jak krok po kroku przeprowadzić proces wypowiedzenia umowy z przedszkolem!

- Data: 04.06.2025
W jaki sposób rozmawiać z rodzicem o trudnościach dziecka obserwowanych w przedszkolu?
Przedszkole jest często pierwszym środowiskiem, w którym dziecko funkcjonuje poza rodziną. Jego rozwój staje się obiektem obserwacji osób, które nie są z nim związane tak blisko jak rodzice czy dziadkowie. Maluch trafia do grupy rówieśników, wraz z którymi zdobywa kompetencje społeczne. Czasami dopiero na tle równolatków widoczne stają się trudności, którymi trzeba się zainteresować i zaopiekować. W jaki sposób rozmawiać o nich z rodzicem? Jak sprawić, by rozmowa zaowocowała wspólną strategią działania?
Aktualny numer

