Za złą praktykę należy uznać pobieranie czesnego w takiej samej wysokości zarówno od dzieci uczęszczających do placówki, jak i tych, które nie zostały przyjęte z uwagi na konieczność przestrzegania limitów dzieci w grupie, jak też tych, które decyzją rodziców zostały w domu.
Zmiana osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne lub inną formę wychowania przedszkolnego wymaga dokonania zmiany wpisu w ewidencji szkół i placówek. Zmiana taka nie powoduje utraty dotacji oświatowej.
Aby rada pedagogiczna mogła rozpocząć funkcjonowanie w przedszkolu niepublicznym już funkcjonującym, osoba prowadząca to przedszkole musi dokonać zmiany w statucie przedszkola, polegającej na wpisaniu do organów przedszkola także rady pedagogicznej.
Przepisy dotyczące awansu zawodowego obowiązują także w przedszkolach niepublicznych i to właśnie w tych placówkach pojawia się najwięcej problemów z organizacją staży nauczycieli oraz przeprowadzeniem postępowań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na wyższe stopnie awansu. Prześledźmy na przykładzie, jak wygląda procedura awansu nauczycieli w razie długotrwałej nieobecności dyrektora.
Prawo oświatowe nie wprowadza żadnych wymagań, które musi spełnić osoba prowadząca, będąca jednocześnie dyrektorem prowadzonego przez siebie przedszkola niepublicznego. Ponadto w przedszkolu niepublicznym nie musi być prowadzony wewnętrzny nadzór pedagogiczny.
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych nie ma zastosowania do jednostek niepublicznych. Oznacza to, że przedszkola niepubliczne nie muszą posiadać instrukcji kancelaryjnej.
W przedszkolu niepublicznym można utworzyć dwa stanowiska dyrektora – jednego ds. administracyjnych, a drugiego ds. nadzoru pedagogicznego. Wynagrodzenie obydwu można zaś pokryć z dotacji.
Obowiązek zorganizowania nauki religii dotyczy wyłącznie przedszkoli publicznych oraz tych przedszkoli niepublicznych, których statut wskazuje, że takie zajęcia są prowadzone. Nauka religii w publicznych przedszkolach jest realizowana na życzenie rodziców. W związku z tym przedszkole niepubliczne nie musi organizować zajęć z religii, jeżeli rodzice nie wnioskują o takie zajęcia.
Niejednokrotnie może zajść potrzeba przyjęcia do przedszkola niepublicznego większej liczby dzieci niż zakładano pierwotnie. Sprawdź, kto może podjąć decyzje o zwiększeniu liczby dzieci w przedszkolu niepublicznym i w jakim stopniu ta liczba zależy od opinii sanitarnej. Upewnij się, że zwiększenie liczby miejsc w przedszkolu zostanie przeprowadzone zgodnie z przepisami.
Z tego artykułu dowiesz się:
Przedszkola niepubliczne, w których opiekunem stażu awansującego nauczyciela, dyrektorem i organem prowadzącym jest ta sama osoba, mogą mieć problem z powołaniem składu komisji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej. Nasz ekspert podpowiada jak wybrnąć z takiej sytuacji.
Organ prowadzący kilka placówek niesamorządowych na każdą z nich otrzymuje odrębną dotację, dlatego też każdą z nich musi odrębnie rozliczyć. Nie zawsze jest to jednak możliwe – jeżeli przedszkole i szkoła podstawowa mieszczą się w jednym budynku, niektóre wydatki są wspólne – w jaki sposób je rozliczyć, aby nie narazić się na zarzut o wykorzystaniu dotacji niezgodnie z przeznaczeniem?
Regulamin otwartego konkursu ofert oraz kryteria wyboru ofert przedszkoli, które otrzymają dotację w wysokości równej 100% podstawowej kwoty dotacji rada gminy określa w drodze uchwały, uwzględniając konieczność zapewnienia jak najlepszych warunków realizacji wychowania przedszkolnego. Jednak od 1 stycznia 2019 r. regulamin ten musi określać szczególne kwestie. Sprawdź jakie.
Obowiązują już znowelizowane przepisy dotyczące wyboru placówki wychowania przedszkolnego, która będzie otrzymywać dotację, w przypadku, gdy to samo dziecko uczęszcza do dwóch placówek. Sprawdź co się zmieniło i na dopełnienie jakich formalności należy zwracać szczególną uwagę.
Z dotacji na dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie można pokrywać kosztów szkoleń i studiów podyplomowych, nawet jeżeli dotyczą nauczycieli prowadzących zajęcia z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.