Agresja wśród dzieci uczęszczających do przedszkola jest stosunkowo często spotykanym zjawiskiem. Zdarza się jednak, że problemem jest nie tylko zachowanie dziecka, ale również postawa rodziców, którzy nie chcą współpracować z przedszkolem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zobowiązać rodziców do współpracy i przeprowadzenia badań dziecka i wyjaśniamy, jak w praktyce radzić sobie w sytuacji, gdy rodzice nie wyrażają oczekiwanego zaangażowania. Należy pamiętać, że niezależnie od rozpoznanych form agresji, przedszkole powinno pomóc dziecku, także w kontekście obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pozostałym wychowankom.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Przedszkole nie musi prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dokumenty doręczane przez rodziców należy gromadzić w indywidualnych teczkach dzieci. Sprawdź, jaki podmiot prowadzi rejestr wydawanych opinii i orzeczeń.
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
Przedszkole niepubliczne jest zobowiązane do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach dotyczących przedszkoli publicznych. Oznacza to, że pomocą trzeba objąć wszystkie dzieci, u których została rozpoznana taka potrzeba.
Czy pedagog i psycholog zatrudniony w przedszkolu może prowadzić dziennik zajęć pedagoga szkolnego i psychologa MEN-I/10, czy bezpieczniejsze jest prowadzenie dziennika innych zajęć?
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka – najczęściej w domu rodzinnym. Jednocześnie, jeśli nie jest to wykluczone z uwagi na stan zdrowia dziecka, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym. Jak w praktyce zapewnić dziecku kontakt ze środowiskiem przedszkolnym? Dowiedz się, jak organizować integrację ze środowiskiem przedszkolnym dziecku w naznaczaniu indywidualnym. W artykule ekspertka podpowiada, jak w praktyce powinna wyglądać obserwacja funkcjonowania dziecka. Wyjaśnia także, na jej podstawie dążyć do uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola oraz kontaktu z rówieśnikami. Z artykułu dowiesz się również, na czym polega i kiedy możliwe jest czasowe zawieszenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję o skróceniu zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych?
Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy dziecku z przedszkola niepublicznego. Dowiedz się także, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania wsparcia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czy rodzaj przedszkola ma wpływ na wybór poradni
Kto dokonuje oceny poziomu funkcjonowania dziecka
Kiedy poradnia powinna rozwiązać problem
Niepubliczne punkty przedszkolne są zobowiązane do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na takich samych zasadach co szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe. Ciekawostką jest natomiast to, że obowiązku tego nie mają publiczne punkty przedszkolne. Nie oznacza to jednak, że kwestia ta ich nie dotyczy. Poznaj regulacje prawne dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w punkcie przedszkolnym.
Epidemia wpływa nie tylko na zmiany w organizacji pracy przedszkola, ale także na zdrowie, samopoczucie i ogólne funkcjonowanie dzieci w środowisku. Izolacja, przemoc fizyczna i psychiczna w domach to zjawiska, które nasiliły się w czasie epidemii i które należy uwzględnić przy planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, by możliwie w najlepszej formie udzielić dzieciom wsparcia. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, i zaplanuj formy wsparcia adekwatne do potrzeb dzieci i aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dowiedz się, w jaki sposób przedszkole masowe bez oddziałów integracyjnych, nieposiadające nauczycieli z wykształceniem ukierunkowanego na pracę z dziećmi z autyzmem ani terapeutów wskazanych w orzeczeniu powinno zrealizować zalecenia z orzeczenia dostarczonego przez rodziców dziecka autystycznego z chorobami współistniejącymi. Sprawdź także, czy dyrektor może odmówić przyjęcia tego dziecka do przedszkola z uwagi na to, że orzeczenie określa, że najkorzystniejszą formą kształcenia jest kształcenie w przedszkolu specjalnym dla dzieci z autyzmem.
Nauczyciele przedszkola, na prośbę rodziców, mają obowiązek wydania informacji o dziecku. Przepisy prawa oświatowego nie określają, jaką formę i treść ma mieć taka informacja – takie kwestie należy uregulować w przepisach wewnętrznych. Sprawdź jak można uregulować zasady wystawiania takich opinii o przedszkolaku.
Zyskaj dostęp do gotowych narzędzi i pobierz:
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.