Opinia o dziecku na żądanie rodzica – jak powinna wyglądać?

Nauczyciele przedszkola, na prośbę rodziców, mają obowiązek wydania informacji o dziecku. Przepisy prawa oświatowego nie określają, jaką formę i treść ma mieć taka informacja – takie kwestie należy uregulować w przepisach wewnętrznych. Sprawdź jak można uregulować zasady wystawiania takich opinii o przedszkolaku.
Z tego artykułu dowiesz się:
- W jakim dokumencie określone są zasady współdziałania z rodzicami
- Na czym polega obowiązek informowania rodziców o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu.
- Jaką formę i treść powinna mieć przykładowa opinia o dziecku wydana na prośbę rodzica.
- Kiedy wymagana jest pisemna opinia o uczniu.
Zyskaj dostęp do gotowych narzędzi i pobierz:
Obowiązek informowania rodziców o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu
Nauczyciel przedszkola ma obowiązek przekazywać rodzicom informacje dotyczące dziecka, jego zachowania i rozwoju. Obowiązek ten wynika z zapisów statutu przedszkola, w którym zgodnie z przepisami powinien być określony zakres zadań nauczycieli związanych z współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
Zasady współdziałania z rodzicami określa statut
Statut przedszkola zawiera między innymi:
1) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
2) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;
3) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami;
4) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z:
- współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość,
- prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji
(art. 102 ust. 1 pkt 3, 4, 7, 12 ustawy - Prawo oświatowe). Dokument ten powinien także określać zasady wydawania opinia na prośbę rodziców ucznia.
Forma i treść opinii o dziecku na prośbę rodzica
Przepisy wprowadzające obowiązek udostępniania rodzicom informacji o dziecku nie precyzują:
- w jakiej formy nauczyciel ma przedstawić informacje (pisemnej czy ustnej),
- jakie warunki powinny być spełnione, w przypadku oczekiwania sporządzenie informacji na piśmie (np. złożenia pisemnego wniosku),
- co powinna zawierać opinia sporządzana przez nauczycieli.
Te kwestie powinny być uregulowane w statucie przedszkola. Jego zapisy stanowić będą podstawę prawną sporządzania opinii. Forma, w jakiej zostanie sporządzona opinia wydana na wniosek rodzica powinna wynikać z wewnętrznych regulacji obowiązujących w przedszkolu. Podstawę do jej sporządzenia będzie stanowił odpowiedni zapis w statucie. Jeśli statut przewidywać sporządzanie opinii na piśmie na wniosek rodzica, powinna być ona przygotowana przez nauczyciela w takiej formie.
Kiedy wymagana jest pisemna opinia o uczniu?
Rodzice mogą oczekiwać przygotowania pisemnej opinii z różnych powodów. Jednym z nich może być potrzeba dołączenia jej do wniosku złożonego w przez rodziców w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przepisach tych wskazane jest, że opinia nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem powinna zawierać informację o:
- rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach,
- funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu, w tym występujących trudnościach,
- działaniach podjętych przez nauczycieli w celu poprawy funkcjonowania dziecka w przedszkolu, formach udzielonej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
Poradnia, która na wniosek rodziców ma wydać opinię we wskazanej przez rodziców sprawie, może także sama zwrócić się do dyrektora przedszkola o wydanie opinii, informując o tym rodziców, którzy złożyli do poradni wniosek. O wydanie opinii o dziecku może się także zwrócić bezpośrednio do dyrektora przedszkola sąd, jeśli będzie ona niezbędna np. w postępowaniu rozwodowym. Żeby przedszkole było przygotowane do ich sporządzania musi wewnętrznymi przepisami rozwiązać wszystkie problemy i wątpliwości związane z ich wydawaniem.
Opinia o dziecku przygotowana przez nauczyciela będzie opinią wydaną przez przedszkole. Wobec tego powinna zawierać oznaczenie przedszkola wydającego opinię oraz podpis dyrektora.
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737) - art. 102 ust. 1 pkt 12.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2061) - § 7.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1798).
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
