Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w szkole lub przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów mających trudności w nauce. Organizuje się je w szczególności dla uczniów z trudnościami w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Sprawdź, czy takie zajęcia można organizować również w przedszkolu.
Przedszkole niepubliczne ma obowiązek zapewnienia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji podstawy programowej na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na takich samych zasadach, co placówki publiczne. Fakt, że w przedszkolu nie są zatrudniani specjaliści, powoduje, że przedszkole nie jest w stanie realizować swoich statutowych zadań.
Czy trening umiejętności społecznych (TUS) powinien być realizowany w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedź indywidualnych potrzeb dziecka. W artykule wyjaśniono, kiedy TUS może być włączony do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a kiedy do zajęć rewalidacyjnych.
Agresja wśród dzieci uczęszczających do przedszkola jest stosunkowo często spotykanym zjawiskiem. Zdarza się jednak, że problemem jest nie tylko zachowanie dziecka, ale również postawa rodziców, którzy nie chcą współpracować z przedszkolem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zobowiązać rodziców do współpracy i przeprowadzenia badań dziecka i wyjaśniamy, jak w praktyce radzić sobie w sytuacji, gdy rodzice nie wyrażają oczekiwanego zaangażowania. Należy pamiętać, że niezależnie od rozpoznanych form agresji, przedszkole powinno pomóc dziecku, także w kontekście obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pozostałym wychowankom.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest na wniosek lub za zgodą rodziców/opiekunów prawnych dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym. Możliwe jest także złożenie pisemnej rezygnacji z objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pobierz przykładowy wzór takiego dokumentu.
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Przedszkole nie musi prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dokumenty doręczane przez rodziców należy gromadzić w indywidualnych teczkach dzieci. Sprawdź, jaki podmiot prowadzi rejestr wydawanych opinii i orzeczeń.
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formach wymienionych w rozporządzeniu. O ile nie budzi wątpliwości dokumentowanie prowadzenia zajęć czy konsultacji z rodzicami, o tyle wątpliwości budzi dokumentowanie udzielania pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
Przedszkole niepubliczne jest zobowiązane do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach dotyczących przedszkoli publicznych. Oznacza to, że pomocą trzeba objąć wszystkie dzieci, u których została rozpoznana taka potrzeba.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.