Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formach wymienionych w rozporządzeniu. O ile nie budzi wątpliwości dokumentowanie prowadzenia zajęć czy konsultacji z rodzicami, o tyle wątpliwości budzi dokumentowanie udzielania pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.
Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w szkole lub przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów mających trudności w nauce. Organizuje się je w szczególności dla uczniów z trudnościami w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Sprawdź, czy takie zajęcia można organizować również w przedszkolu.
Przedszkole niepubliczne jest zobowiązane do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach dotyczących przedszkoli publicznych. Oznacza to, że pomocą trzeba objąć wszystkie dzieci, u których została rozpoznana taka potrzeba.
Zadania dyrektora przedszkola oraz nauczycieli związane z organizacją i udzielaniem dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikają z rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto uporządkować je w taki sposób, aby miały postać harmonogramu. Taka forma ułatwi pracę wszystkim osobom zaangażowanym w organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Czy pedagog i psycholog zatrudniony w przedszkolu może prowadzić dziennik zajęć pedagoga szkolnego i psychologa MEN-I/10, czy bezpieczniejsze jest prowadzenie dziennika innych zajęć?
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka – najczęściej w domu rodzinnym. Jednocześnie, jeśli nie jest to wykluczone z uwagi na stan zdrowia dziecka, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym. Jak w praktyce zapewnić dziecku kontakt ze środowiskiem przedszkolnym? Dowiedz się, jak organizować integrację ze środowiskiem przedszkolnym dziecku w naznaczaniu indywidualnym. W artykule ekspertka podpowiada, jak w praktyce powinna wyglądać obserwacja funkcjonowania dziecka. Wyjaśnia także, na jej podstawie dążyć do uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola oraz kontaktu z rówieśnikami. Z artykułu dowiesz się również, na czym polega i kiedy możliwe jest czasowe zawieszenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
Każde przedszkole publiczne i niepubliczne, w tym szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi, ma obowiązek organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. Nie w każdym jednak przedszkolu konieczne jest powoływanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor musi utworzyć w przedszkolu zespół do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, kto powinien wchodzić w skład zespołu, który organizuje pomoc psychologiczno -pedagogiczną.
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.