Wskazanie do zatrudnienia dodatkowej kadry może wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Zarówno dyrektor, jak i organ prowadzący odpowiadają za zapewnienie warunków kształcenia specjalnego zgodnie z zaleceniami w orzeczeniu. Jeśli jest to uzasadnione, organ prowadzący nie może odmówić zatrudnienia nauczycieli, specjalistów czy pomocy nauczyciela. Takie zatrudnienie nie wiąże się z konkretnym dzieckiem, tj. nie zatrudnia się do każdego dziecka dodatkowej kadry, np. pomocy nauczyciela. Osoby te zatrudnia się w przedszkolu, a nie „do dziecka”.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Jak zrealizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
W jaki sposób uwzględnić różne potrzeby dzieci
Organizacja nauki a możliwości placówki
Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję o skróceniu zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W przypadku doręczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, konieczne jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny poziom funkcjonowania dziecka oraz opracowanie IPET. Obowiązek ten dotyczy również dzieci z Ukrainy, które przybyły do Polski w związku z działaniami wojennymi. Co jednak ważne – dokumentów tych nie opracowuje się dla dzieci, które nie mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z dotacji przeznaczonej na kształcenie specjalne można pokryć organizację zajęć muzycznych prowadzonych metodą gordonowską, jeśli jest to zgodne z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i wynika z potrzeb dziecka. Dowiedz się, w jaki sposób możesz zatrudnić nauczyciela z uprawnieniami jako współorganizującego kształcenie i czy jego obecność ma znaczenie.
Jakie są zasady wydatkowania dotacji
Na co mogą być wydatkowane dotacje
Na jakiej podstawie zatrudnić nauczyciela
Pobierz przykładowy wzór dokumentu podsumowującego efekty kształcenia specjalnego w przedszkolu w roku szkolnym 2021/2022 i dostosuj go do swoich potrzeb.
Sprawdź, czy z dotacji przeznaczonej na kształcenie specjalne można sfinansować koszty związane z dostosowaniem strony internetowej przedszkola do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Rozliczając wykorzystanie dotacji oświatowej, trzeba pamiętać o tym, że jej część, przeznaczana na uczniów mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz uczniów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych podlega odrębnemu rozliczeniu. Wynika to z faktu, że środki naliczane dodatkowymi wagami powinny być wykorzystane na pokrycie wydatków związanych ze specjalnymi potrzebami uczniów niepełnosprawnych.
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedniej organizacji nauczania niezależnie od tego, kiedy rodzice dostarczą ten dokument. Dowiedz się, jakie działania musisz podjąć w przypadku stwierdzenia potrzeby kształcenia specjalnego u wychowanka przedszkola.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny nie jest dokumentem przekazywanym w razie przeniesienia dziecka do innej placówki. Nie może jednak odmówić wydania go rodzicom, oni z kolei mogą przekazać go nowemu dyrektorowi. Czy wykorzystanie IPET z poprzedniego przedszkola jest dopuszczalne?
Dotacje otrzymane na dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego przedszkole może wydać na organizację kształcenia specjalnego. Organ prowadzący będzie jednak kontrolował sposób ich wydatkowania. Na jakie cele można przeznaczyć te środki i jak przygotować się na kontrolę?
Nowe rozporządzenie umożliwia organizowanie kształcenia dzieci niepełnosprawnych aż w 6 formach wychowania przedszkolnego. Obowiązujące przepisy pozwalają, za zgodą organu prowadzącego, na zachowanie statusu oddziału integracyjnego w sytuacji spadku liczby dzieci niepełnosprawnych w trakcie roku szkolnego.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.