
- Data: 17.03.2022
Czy dziecko z Ukrainy na pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola?
Dowiedz się, czy dzieci 6-letnie z Ukrainy powinny być obowiązkowo przyjęte do oddziału zerowego w polskich szkołach i przedszkolach. Sprawdź, czy status uchodźcy gwarantuje im pierwszeństwo w przyjęciu do placówki wychowania przedszkolnego przed dziećmi z Polski, które biorą udział w rekrutacji.

- Data: 16.03.2022
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w punkcie przedszkolnym - czy jest obowiązkowa?
Niepubliczne punkty przedszkolne są zobowiązane do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na takich samych zasadach co szkoły, przedszkola i inne placówki oświatowe. Ciekawostką jest natomiast to, że obowiązku tego nie mają publiczne punkty przedszkolne. Nie oznacza to jednak, że kwestia ta ich nie dotyczy. Poznaj regulacje prawne dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w punkcie przedszkolnym.

- Data: 01.03.2022
Przyjęcie do polskiego przedszkola dziecka z Ukrainy
Dzieci z Ukrainy, które razem z rodzinami znalazły schronienie w Polsce, mogą podjąć lub kontynuować wychowanie przedszkolne w polskich przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego. Sprawdź, czy w tym celu muszą spełnić jakieś specjalne warunki lub dostarczyć dokumenty.

- Data: 30.01.2022
Ocena dojrzałości szkolnej dziecka nauczanego w domu
Pytanie: Dziecko obecnie jeszcze 5-letnie realizuje wychowanie przedszkolne poza przedszkolem (nauczanie domowe). Nauczyciele nie mogą prowadzić obserwacji diagnostycznych, a zatem nie mogą przygotować diagnozy gotowości szkolnej. Matka jednak chce posłać wcześniej dziecko do klasy pierwszej szkoły (twierdzi, że realizuje z dzieckiem program przygotowania przedszkolnego obowiązującego w zerówce). Jak sprawdzić dojrzałość szkolną, skoro nie chodzi do przedszkola? Rodzice nie wystąpili z wnioskiem o przygotowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do 30 września 2020 r. Bardzo im jednak zależy i zwrócili się z prośbą do nauczyciela przedszkola o przygotowanie takiej informacji, jednocześnie przyprowadzili dziecko do przedszkola na okres tygodnia, aby ułatwić nauczycielce przygotowanie diagnozy (teraz). Nauczycielka zna dziecko, gdyż uczęszczało do jej grupy w poprzednim roku. Czy trzeba w tej sprawie zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej? Na jakiej podstawie dyrektor może wyrazić zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły dziecka 6-letniego po nauczaniu domowym w roku szkolnym 2021/2022?

- Data: 30.01.2022
Odroczenie obowiązku szkolnego – wymagane dokumenty
Pytanie: Opiekunowie bliźniaków (rodzina zastępcza), którzy podczas rekrutacji zgłosili chęć przeniesienia dzieci do naszego przedszkola, uważają, że dzieci mają za duże braki, by iść do szkoły, chociaż rocznikowo powinni pójść od września do I klasy. W dokumentach dzieci nie ma opinii poradni p-p, dzieci są w trakcie diagnozowania. Dotychczasowe przedszkole wystawi najprawdopodobniej dokument o braku gotowości szkolnej. Czy na tej podstawie możemy teraz przyjąć te dzieci? Do przedszkola wpłynęło więcej wniosków niż mamy miejsc, więc będziemy stosowali kryteria z ustawy i gminne, te dzieci spełniają 2 spośród 7 kryteriów ustawowych.

- Data: 30.01.2022
Odroczenie rocznego przygotowania przedszkolnego
Pytanie: Czy dziecko 5-letnie z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju może pozostać w grupie dzieci 5-letnich, czy zgodnie z rocznikiem 2015 powinno rozpocząć roczne przygotowanie przedszkolne? Dziecko obecnie zgodnie ze wskazaniami poradni psychologiczno-pedagogicznej jest w oddziale przedszkolnym z dziećmi młodszymi 4-letnimi. Poradnia zaleca pozostawienie dziecka w grupie dzieci 5-letnich, rodzic dziecka również nie chce posłać dziecka do oddziału „0”. Czy jest podstawa i jaka, aby dziecko nie rozpoczęło rocznego przygotowania przedszkolnego wraz z rówieśnikami? Czy powinno rozpocząć roczne przygotowanie przedszkolne i ewentualnie mieć potem odroczony obowiązek szkolny w związku z nieosiągnięciem gotowości szkolnej?

- Data: 12.01.2022
Budowanie autorytetu dyrektora przedszkola – 12 wskazówek do zastosowania
Często mówi się, że dyrektor i nauczyciel albo autorytet ma, albo go nie ma, że to kwestia predyspozycji, osobowości i charakteru. Tymczasem w praktyce budowanie autorytetu zarówno wśród dzieci, nauczycieli, rodziców, jak i organów oraz instytucji zewnętrznych to proces, któremu warto poświęcić więcej uwagi i wysiłku, by łatwiej i przyjemniej zarządzało się placówką.

- Data: 12.01.2022
Oświadczenie majątkowe dyrektora przedszkola
Dyrektorzy przedszkoli samorządowych składają oświadczenia majątkowe w trzech terminach – w zależności od tego, czy następuje to przy rozpoczęciu pełnienia funkcji kierowniczej, czy w trakcie jej sprawowania, czy też na jej zakończenie. Ponieważ jego wypełnienie sprawia w praktyce wiele problemów, sprawdź, jak poprawnie wypełnić ten dokument.

- Data: 12.01.2022
Porozumienie o wolontariat z dzieckiem dyrektora a nepotyzm w oświacie
Nepotyzm w samorządowych placówkach oświatowych, tj. zatrudnianie na różnych stanowiskach członków rodziny, to dosyć częste zjawisko. Czy jednak możemy mówić o nepotyzmie w sytuacji zawarcia przez dyrektora przedszkola porozumienia wolontariatu z własnym dzieckiem? Sprawdzamy to dla Ciebie.
Aktualny numer
