- Data: 10.12.2023
Pismo w sprawie przydziału godzin doraźnych zastępstw
Godziny doraźnych zastępstw przydziela się nauczycielom w nagłych sytuacjach, gdy istnieje konieczność zastępstwa nieobecnego nauczyciela. Co ważne mogą je realizować wszyscy nauczyciele bez względu na to, czy posiadają kwalifikacje do zajęć prowadzonych w ramach zastępstwa. Ponadto przepisy nie przewidują limitu godzin doraźnych zastępstw tak jak to ma miejsce w przypadku godzin ponadwymiarowych, ale trzeba przy tym uważać na normy odpoczynku, określone w Kodeksie pracy. Pobierz wzór pisma w sprawie przydziału godzin doraźnych zastępstw.
- Data: 10.12.2023
Wzór pisma w sprawie przydziału godzin ponadwymiarowych
Mimo, że przepisy nie wymagają przydzielania godzin ponadwymiarowych nauczycielom przedszkoli w formie pisemnej, to jednak dla celów dowodowych warto zrobić to w taki właśnie sposób. Co ważne, dla skutecznego przydzielenia nauczycielowi godzin ponadwymiarowych nie jest wymagane by nauczyciel na takim piśmie złożył swój podpis. W większości przypadków przydział godzin powyżej pensum następuje bowiem na mocy polecenia służbowego. W kilku jednak przypadkach zgoda nauczyciela będzie wymagana. Pobierz wzór pisma w sprawie przydziału godzin ponadwymiarowych z opcją wyrażenia zgody przez nauczyciela na ich realizację.
- Data: 28.11.2023
Oświadczenie o znajomości przepisów RODO i wynikającej z nich konieczności ochrony danych osobowych przez członków komisji egzaminacyjnej
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. UE.L. z 2016 r. Nr 119, poz. 1), czyli RODO, wskazuje w art. 6 przypadki, w których przetwarzanie danych jest dopuszczalne i jednym z tym przypadków jest przetwarzanie w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Na tej podstawie dane przetwarza komisja egzaminacyjna. Przetwarzanie nie oznacza jednak prawa do rozpowszechnienia danych, które powinny zostać chronione przez członków komisji. Pobierz wzór oświadczenia.
- Data: 21.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka w spektrum autyzmu przez specjalistę jest kluczowe dla zrozumienia unikalnych potrzeb, zachowań i mocnych stron dziecka. Informacje te umożliwiają stworzenie skutecznego planu edukacyjnego i wsparcia, dostosowanego do indywidualnych cech i sposobu percepcji świata przez dziecko. Wywiad pomaga także w budowaniu współpracy między przedszkolem a rodziną, co jest ważne dla ciągłości opieki i wsparcia dziecka. Pobierz kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Data: 14.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z wadą wzroku
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka z wadą wzroku jest istotne z kilku powodów. Po pierwsze, rodzice posiadają unikalną wiedzę na temat codziennego funkcjonowania i potrzeb swojego dziecka. Dzięki temu można uzyskać kompleksowy obraz sytuacji dziecka, obejmujący zarówno jego zdolności, jak i wyzwania, z jakimi się mierzy na co dzień. Obserwacje rodziców dotyczące zachowania dziecka, sposobów radzenia sobie z trudnościami, a także jego reakcji na różne bodźce i sytuacje mogą dostarczyć cennych informacji, które pomogą w opracowaniu optymalnego planu wsparcia. Należy jednak pamiętać, że wywiad z rodzicami jest tylko jednym ze źródeł informacji o dziecku. Równie ważna jest dokumentacja medyczna oraz dane z poradni psychologiczno-pedagogicznej, które dostarczają informacji na temat zdrowia fizycznego dziecka, jego rozwoju emocjonalnego i poznawczego.
- Data: 14.11.2023
Kwestionariusz wywiadu specjalisty z rodzicami dziecka z wadą słuchu
Przeprowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka z wadą słuchu w przedszkolu stanowi istotny element w procesie dostosowywania opieki i edukacji do indywidualnych potrzeb malucha. Choć dokumentacja medyczna i z poradni psychologiczno-pedagogicznej dostarcza cennych informacji, bezpośrednia rozmowa z rodzicami pozwala na głębsze zrozumienie unikalnych aspektów życia dziecka. Warto również pamiętać, że rozmowa stanowi podstawę do budowania relacji i partnerstwa z rodzicami, co jest niezwykle ważne w kontekście świadczenia spersonalizowanej opieki i wsparcia. Zrozumienie tła rodzinnego i medycznego dziecka umożliwia bardziej skuteczną organizację środowiska przedszkolnego, planowanie odpowiednich interwencji oraz dostosowanie metod pracy. Dzięki temu możliwe jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka oraz promowanie jego integracji społecznej z rówieśnikami.
- Data: 31.10.2023
Plan pracy pedagoga specjalnego w przedszkolu
Przedszkola, podobnie jak szkoły, mają obowiązek zatrudniania specjalistów w wymiarze określonym w ustawie, W przedszkolach liczących powyżej 50 dzieci obligatoryjne jest zatrudnienie pedagoga specjalnego, Mimo że przepisy prawa oświatowego nie zobowiązują do tworzenia rocznego planu pracy przez pedagoga specjalnego, w wielu placówkach jest to standardem. Działania pedagoga specjalnego są oparte na rozporządzeniu MEN z 9 sierpnia 2017 r. dotyczącym pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten dokument powinien punktem wyjścia do przygotowania rocznego planu działań w przedszkolu. Poniżej prezentujemy przykładowy plan pracy pedagoga specjalnego na rok przedszkolny 2023/2024.
- Data: 24.10.2023
Opinia rady pedagogicznej do oceny pracy dyrektora przedszkola
Oceny pracy dyrektora szkoły dokuje kurator oświaty w porozumieniu z organem prowadzącym. Oceny tej dokonuje po zasięgnięciu opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w przedszkolu. Pobierz wzór opinii rady pedagogicznej do oceny pracy dyrektora przedszkola
- Data: 26.09.2023
Przykład arkusza obserwacji zajęć przedszkola
Dyrektor przedszkola, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. Przepisy nie określają wzoru arkusza obserwacji zajęć, dlatego każde przedszkole może opracować własny. Pobierz przykładowy arkusz obserwacji zajęć w przedszkolu.
Aktualny numer
