Funkcjonowanie przedszkoli po 29.03.2021

Agnieszka Rumik-Smolarz

Autor: Agnieszka Rumik-Smolarz

Data aktualizacji dokumentu: 31 marca 2021
korona przedszkole

Mimo obligatoryjnego zamknięcia przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego (z wyłączeniem placówek specjalnych) już w pierwszym tygodniu obowiązywania nowego rozporządzenia MEiN wiele placówek przyjmuje znacznie więcej dzieci niż jest do tego uprawnionych. Jak to możliwe? Wszystko przez niejasne przepisy i ich różne interpretacje.

Od dnia 29 marca 2021 r. do dnia 11 kwietnia 2021 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych:

1)     przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego;

2)     szkół podstawowych, w tym oddziałów przedszkolnych w tych szkołach;

3)     szkół ponadpodstawowych;

4)     placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;

5)     ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;

6)     domów wczasów dziecięcych;

7)     szkolnych schronisk młodzieżowych.

Ograniczenie funkcjonowania nie dotyczy:

1)     przedszkoli specjalnych, oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych oraz oddziałów przedszkolnych specjalnych w szkołach podstawowych;

2)     szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;

3)     internatów.

Zapamiętaj!

WNIOSEK O OTWARCIE PRZEDSZKOLA – ZAKRES DANYCH, JAKICH MOŻNA ŻĄDAĆ – CZYTAJ WIĘCEJ W PORADNIKU.

Dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego, na wniosek:

1)     rodziców dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)     rodziców dzieci, którzy:

a)     są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,

b)     realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego,

c)     realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,

d)     pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny,

e)     wykonują działania ratownicze,

f)      są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

g)     są zatrudnieni w ogrzewalniach i noclegowniach, o których mowa w art. 48a ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

h)     są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o których mowa w art. 67 i art. 69 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,

i)       są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych,

j)       są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,

k)     są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i realizują zadania na terenie tych jednostek –ma obowiązek zorganizować zajęcia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, do których uczęszczają te dzieci.

Problem w tym, że ani omawiane rozporządzenie, ani inne przepisy nie zawierają definicji niektórych kategorii osób uprawnionych do zawnioskowania o otwarcie przedszkola dla ich dzieci w okresie ograniczenia jego funkcjonowania. Nie precyzują też, czy wniosek musi być złożony przez oboje rodziców zatrudnionych w jednostkach wymienionych w rozporządzeniu, czy wystarczy tylko jeden rodzic był uprawniony.

Zapamiętaj!

CZYTAJ NAJNOWSZE INTERPRETACJE ROZPORZĄDZENIA MEIN Z 26 MARCA 2021 R.

Zajęcia zdalne nie zawsze obowiązkowe

W jednostce systemu oświaty, której funkcjonowanie zostało w całości lub w części ograniczone zawieszone zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

W przypadku gdy zawieszone zajęcia nie mogą być realizowane w sposób zdalny dyrektor jednostki systemu oświaty ustala inny sposób realizowania tych zajęć.

W przypadku ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyjątkiem zajęć i praktyk. W przypadku gdy zajęcia nie mogą być realizowane w sposób zdalny dyrektor jednostki systemu oświaty lub osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego ustala inny sposób realizowania tych zajęć.

Informacja dla organu prowadzącego i kuratorium

Sposób realizacji zadań jednostki systemu oświaty innych niż realizacja zajęć ustala dyrektor tej jednostki albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego. O sposobie realizacji zajęć i innych zadań jednostki systemu oświaty dyrektor tej jednostki albo osoba kierująca inną formą wychowania przedszkolnego informuje organ prowadzący tę jednostkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Zapamiętaj!

Szczegółowe interpretacje dostępne dla Prenumeratorów. Zapisz się na bezpłatny numer PORADNIKA DYREKTORA PRZEDSZKOLA.

Podstawa prawna: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 561).

Autor: Agnieszka Rumik-Smolarz
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin