Aktualny

Nowe wymagania kwalifikacyjne dla nauczycieli już od 28 sierpnia 2025 r. 

Data aktualizacji dokumentu: 15 sierpnia 2025
Nowe wymagania kwalifikacyjne nauczycieli od 28 sierpnia 2025. Na zdjęciu nauczyciele

Chcesz sprawnie przygotować kadry na nowy rok szkolny? Ta nowelizacja porządkuje to, co od lat sprawiało kłopot: jasno rozdziela wymagania dla tych, którzy kształcili się po 3.08.2019 r., oraz dla tych sprzed tej daty – włącznie z absolwentami sprzed 2003 r. Koniec z „luką pokoleniową” w kwalifikacjach i niepewnością przy „mieszanych” ścieżkach (licencjat według starych zasad + magisterka w nowym standardzie). Do tego dochodzą praktyczne nowości: edukacja zdrowotna zamiast WDŻ i precyzyjne kwalifikacje do jej nauczania, szerszy dostęp do pracy w grupach 3–5-latków dla specjalistów (np. logopedów, tyflo- i surdopedagogów), trwale poszerzona ścieżka do roli pedagoga specjalnego (już bez „daty ważności”), prostsze zasady dla psychologów, a także doprecyzowania w językach obcych i języku kaszubskim. Jeśli kierujesz szkołą lub przedszkolem – albo planujesz swoją ścieżkę awansu – w tym artykule znajdziesz konkret: co sprawdzić w aktach osobowych, kogo możesz legalnie zatrudnić na nowe przedmioty i funkcje oraz jak bezpiecznie ułożyć plan organizacyjny na 2025/2026.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak nowa definicja „przepisów obowiązujących przed 3.08.2019 r.” porządkuje weryfikację kwalifikacji i obejmuje także absolwentów sprzed 2003 r..
  • Które zasady stosować przy ocenie kwalifikacji w zależności od daty rozpoczęcia kształcenia (przed lub po 3.08.2019 r.).
  • Dlaczego „mieszana ścieżka” (I stopień sprzed 3.08.2019 r. + II stopień po tej dacie) jest uznawana za zgodną z nowym standardem.
  • Jakie wymagania kwalifikacyjne dotyczą nowego przedmiotu edukacja zdrowotna i kto może go prowadzić, w tym w zespole.
  • Kto, poza nauczycielami wychowania przedszkolnego, może prowadzić zajęcia z dziećmi do 5. roku życia w przedszkolu.
  • Jak trwale poszerzono ścieżki do roli pedagoga specjalnego i które dotychczasowe ograniczenia zniesiono.
  • W jaki sposób uproszczono i ujednolicono kwalifikacje nauczyciela psychologa w szkołach, przedszkolach i poradniach.
  • Jak doprecyzowano kwalifikacje do nauczania języków obcych, w tym uznano specjalności sprzed 3.08.2019 r. i rozszerzono listę certyfikatów.
  • Jakie są zmiany w kwalifikacjach do nauczania języka kaszubskiego po studiach pierwszego stopnia.
  • Jak doprecyzowano zasady dla terapeuty pedagogicznego, wczesnego wspomagania rozwoju oraz współorganizowania kształcenia.
  • Na co zwrócić uwagę dyrektorowi przy rekrutacji i układaniu planu organizacyjnego na rok szkolny 2025/2026.

Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie kwalifikacji nauczycieli – to właśnie ten akt jest zmieniany. Rozporządzenie wchodzi w życie 28 sierpnia 2025 r. ale w naturalny sposób w praktyce będzie dotyczyło nauczycieli zatrudnianych w szkołach i przedszkolach od 1 września 2025 r. 

Zmiana pojęcia „przepisy obowiązujące przed dniem 3 sierpnia 2019 r.”

Nowelizacja zmianie definicję pojęcia „przepisy obowiązujące przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” Rozporządzenie w sprawie kwalifikacji z 2023 r. było wydane w związku ze zmianami sposobu kształcenia nauczycieli wprowadzonymi rozporządzeniem z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela.

Zmiany te określają, jak stosuje się przepisy o kwalifikacjach w odniesieniu do osób kształconych przed 3.08.2019 r. i po tej dacie. Zmiana definicji to porządkowanie odniesień do „starych” standardów kształcenia nauczycieli (zanim weszły standardy z 2019 r.), co ma znaczenie przy ocenie, jakie kwalifikacje uznaje się za spełnione według dotychczasowego prawa.

Kwalifikacje nauczycieli od 28.08.2025 – co realnie się zmienia

Kogo to dotyczą zmiany:

  • Nauczycieli kształcących się po 3 sierpnia 2019 r. (wg nowych standardów kształcenia).
  • Nauczycieli przygotowanych do zawodu przed 3 sierpnia 2019 r. – w tym także tych, którzy uzyskali przygotowanie przed 2003 r. (gdy nie obowiązywały jeszcze „standardy kształcenia nauczycieli”).

Na czym polega problem w obecnym rozporządzeniu:

  • Definicja „przepisów obowiązujących przed dniem 3 sierpnia 2019 r.” odsyła dziś tylko do trzech rozporządzeń (2003, 2004, 2012).
  • Skutek: poza zakresem przepisów o kwalifikacjach pozostają nauczyciele, którzy uzyskali przygotowanie do zawodu przed 2003 r.

Cel zmian:

1)       Zachowanie nabytych dotychczas kwalifikacji niezależnie od momentu zdobycia przygotowania do zawodu.

2)       Uporządkowanie wymagań według dwóch jasnych zasad:

a)      Nowe wymagania – dla osób, które rozpoczęły studia/studia podyplomowe po 3.08.2019 r. (zgodnie z nowymi standardami).

b)      Wymagania analogiczne do dotychczasowych – dla osób przygotowanych do zawodu przed 3.08.2019 r.

Dlaczego to ważne dla dyrektora:

  • Ułatwi weryfikację kwalifikacji w zespołach, gdzie są nauczyciele z różnych „roczników” przygotowania do zawodu.
  • Znika „luka” dotycząca osób z przygotowaniem sprzed 2003 r. – będą również objęte przepisami o kwalifikacjach.

Co to oznacza dla nauczyciela:

  • Nowelizacja zakłada poszanowanie ciągłości kwalifikacji – niezależnie od tego, kiedy zdobyto przygotowanie do zawodu.
  • Sposób oceny kwalifikacji będzie oparty na dacie rozpoczęcia kształcenia:
    – po 3.08.2019 r. – według nowych standardów,
    – przed 3.08.2019 r. – według wymagań analogicznych do dotychczasowych, z uwzględnieniem także osób z przygotowaniem sprzed 2003 r.

Nowa definicja „absolwenta według nowego standardu”

Rozporządzenie określa definicję osoby, która ukończyła studia I i II stopnia zgodnie z nowym standardem kształcenia. Za taką osobę uzna się kogoś, kto:

  • ukończył studia I stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem albo według przepisów sprzed 3.08.2019 r., i
  • ukończył studia II stopnia prowadzone po 3.08.2019 r. (czyli już wg nowego standardu).

Ważne! Rozporządzenie z 25.07.2019 r. nie zamyka drogi na II stopień osobom po „starym” I stopniu; zablokowanie takiej ścieżki byłoby dyskryminujące. Standard (załącznik nr 1, ust. 1.4) przewiduje przygotowanie do zawodu na I + II stopniu w oparciu o efekty uczenia się zgodne z podstawą programową danego przedmiotu/zajęć.

Co to oznacza w praktyce?
„Mieszana” ścieżka (I stopień przed 3.08.2019 r. + II stopień po tej dacie) będzie traktowana jak spełniająca nowy standard.

Porządkowanie przepisów – kwalifikacje dla placówek oświatowo-wychowawczych osobno

Ze zdania o kwalifikacjach usuwa się sformułowanie „placówkach oświatowo-wychowawczych”, bo kwalifikacje dla tych placówek będą uregulowane odrębnie.

W związku ze zmianą podstawy programowej i wprowadzeniem od roku szkolnego 2025/2026 przedmiotu „edukacja zdrowotna” do szkół podstawowych i ponadpodstawowych dodano przepisy, które określą kwalifikacje nauczycieli do nauczania tego przedmiotu.

Zmieniono także przepisy o kwalifikacjach nauczycieli plastyki i muzyki.

Szybkie wskazówki dla dyrektora:

  • Weryfikacja kwalifikacji: przy rekrutacji/kadrach zwracaj uwagę na „mieszane” ścieżki (I stopień sprzed 3.08.2019 r. + II stopień po tej dacie) – projekt jasno je uznaje jako zgodne z nowym standardem.
  • Placówki oświatowo-wychowawcze: sprawdzaj kwalifikacje według § 24 (a nie ogólnych przepisów).
  • Plan lekcji 2025/2026: przygotuj się na „edukację zdrowotną” (zamiast WDŻ) i na nowe paragrafy z kwalifikacjami dla prowadzących ten przedmiot.

Szybkie wskazówki dla nauczyciela:

  • Jeśli masz I stopień sprzed 3.08.2019 r., a II stopień już po tej dacie – Twoja ścieżka będzie uznana jako zgodna z nowym standardem.
  • Zmiana WDŻ → edukacja zdrowotna: kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu będą opisane w § 3a i § 39a.

Kwalifikacje nauczycieli w przedszkolach – co zmienia nowelizacja od 28.08.2025 r.

Z ogólnych zasad w § 4 ust. 1 wyłączono nauczycieli:

  • przedszkoli specjalnych oraz
  • oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych.

Ich kwalifikacje są określone oddzielnie – w § 16, § 18, § 19 i § 21 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji.

Rezygnacja z „dodatkowej ścieżki” dla magisterki z PPiW

Uchylenie § 4 pkt 3: przepis o kwalifikacjach dla osób po studiach II stopnia (nowy standard) na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna zostaje usunięty. Powód: takie magisterskie były dostępne wyłącznie dla absolwentów licencjackich PPiW (przygotowujących do zawodu nauczyciela przedszkola i klas I–III) do końca cyklu rozpoczętego przed 1.10.2022 r., a więc dla osób, które – zgodnie z § 4 ust. 4 lit. a – już miały kwalifikacje.

Wniosek: te magisterskie miały charakter doskonalący, nie kwalifikacyjnynie ma potrzeby przepisów przejściowych.

Kto może prowadzić zajęcia z dziećmi do 5. roku życia

Zajęcia w przedszkolu z grupami do 5 lat mogą prowadzić także osoby z innymi niż wychowanie przedszkolne kwalifikacjami, jeżeli mają kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. kwalifikacje w zakresie:

1)       pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, lub

2)       wybranych specjalności pedagogiki specjalnej:

  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika),
  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika),
  • edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną,
  • pedagogika leczniczo-terapeutyczna,
  • edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • edukacja włączająca,
  • logopedia,
  • pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna),
  • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
Co to oznacza w praktyce dla dyrektorów i nauczycieli

Obsada oddziałów 3–5-latków może być elastyczniej planowana – poza nauczycielami wychowania przedszkolnego dopuszczone są wyżej wymienione specjalności.

Nauczyciele PPiW sprzed 1.10.2022 r. nie tracą nic – ich magisterskie ścieżki były doskonaleniem, a kwalifikacje mieli już po licencjacie zgodnie z dotychczasowymi przepisami.

Specjaliści przedszkoli/oddziałów specjalnych sprawdzają kwalifikacje w dedykowanych paragrafach (§ 16, § 18, § 19, § 21), a nie w § 4 ust. 1.

Języki obce: zachowanie kwalifikacji absolwentów „starego” systemu

Do przepisów wraca rozwiązanie znane z rozporządzenia z 2017 r.: kwalifikacje do nauczania języka obcego mają także absolwenci studiów pierwszego stopnia sprzed 3.08.2019 r.:

  1. w specjalności danego języka obcego lub
  2. lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego,
  3. z przygotowaniem pedagogicznym.

Istotny doprecyzowujący element: uwzględniono wszystkie formy kształcenia funkcjonujące wcześniej w uczelniach (w tym uczelniach zawodowych) – nie tylko „kierunek”, ale także „specjalność”. Cel: potwierdzić, że nabyte kwalifikacje są zachowane, niezależnie od tego, kiedy i w jakim trybie zostały uzyskane.

Zastosuj! Przy językach obcych: weryfikując kwalifikacje, pamiętaj, że liczy się również specjalność (sprzed 3.08.2019 r.) + przygotowanie pedagogiczne – to nadal daje prawo do nauczania języka.

Język regionalny (kaszubski) – kwalifikacje także po studiach I stopnia

Nowe przepisy umożliwiają uzyskanie kwalifikacji do nauczania kaszubskiego po studiach pierwszego stopnia, niezależnie od tego, kiedy były realizowane.

Edukacja specjalna w przedszkolach i klasach I–III – doprecyzowane ścieżki „sprzed 3.08.2019”

Zgodnie z nowelizacją kwalifikacje ma także osoba, która ukończyła studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3.08.2019 r. – w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Oznacza to, że można uznawać dawne kierunki/specjalności (sprzed nowego standardu) jako dające kwalifikacje na tych stanowiskach, jeśli odpowiadają profilowi niepełnosprawności.

Pedagog specjalny – łatwiejsze kwalifikacje od 28.08.2025 r.

Stan do 31.08.2025 r.:  

Kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego dają m.in.:

  • jednolite studia magisterskie wg nowego standardu na pedagogice specjalnej (dowolny zakres) + przygotowanie pedagogiczne;
  • studia (I+II stopnia) wg nowego standardu w resocjalizacji, logopedii, terapii pedagogicznej, wczesnym wspomaganiu rozwoju + przygotowanie pedagogiczne;
  • logopedia (jednolite) + przygotowanie;
  • studia II stopnia na pedagogice specjalnej (wg przepisów o studiach) + przygotowanie;
  • studia sprzed 3.08.2019 r. w pedagogice specjalnej + przygotowanie;
  • studia sprzed 3.08.2019 r. w pedagogice + przygotowanie + podyplomówka w pedagogice specjalnej/edukacji włączającej lub zakład kształcenia nauczycieli (spec. pedagogika specjalna) lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej.

Najważniejsze nowości od 28.08.2025 r.

Kwalifikacje uzyskają również osoby, które:

  • ukończyły studia I i II stopnia lub jednolite wg nowego standardu na dowolnym kierunku (już nie tylko „na kierunku, na którym jest prowadzone kształcenie w zakresie pedagogiki”),
  • mają przygotowanie pedagogiczne,
  • i ukończyły studia podyplomowe w edukacji włączającej (wg nowego standardu).

Co to oznacza dla dyrektora? Poszerza się krąg kandydatów – łatwiej obsadzić stanowisko pedagoga specjalnego.

Analogicznie, kwalifikacje zdobędą osoby, które:

  • ukończyły studia I i II stopnia lub jednolite przed 3.08.2019 r. na dowolnym kierunku (wcześniej: tylko „w zakresie pedagogiki”),
  • mają przygotowanie pedagogiczne,
  • oraz zrealizowały studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej lub zakład kształcenia nauczycieli (spec. pedagogika specjalna) lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej.

Efekt: Uelastycznienie ścieżek dla „starszych” absolwentów.

Koniec „tymczasowości” – stała ścieżka dla nauczycieli z kwalifikacjami przedmiotowymi/przedszkolnymi

Na stałe wpisano, że kwalifikacje pedagoga specjalnego mają również osoby, które:

  • mają kwalifikacje do nauczania przedmiotu ogólnokształcącego lub do prowadzenia zajęć w szkołach/placówkach z § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, lub kwalifikacje nauczyciela przedszkola albo edukacji wczesnoszkolnej (z § 4 pkt 2, 4, 5),
  • i ukończyły studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej lub zakład kształcenia nauczycieli (spec. pedagogika specjalna) lub kurs kwalifikacyjny z pedagogiki specjalnej.
Zapamiętaj!

Dotąd ta możliwość wynikała tylko z przepisu przejściowego do 31.08.2026 r. (§ 40). Teraz staje się rozwiązaniem stałym, a § 40 zostaje uchylony.

Co to zmienia w praktyce?

  • Utrzymujesz w roli pedagoga specjalnego osoby spełniające powyższe warunki bez „daty końcowej”.
  • Znika ryzyko, że po 31.08.2026 r. ktoś utraci podstawę do pełnienia funkcji.

Co jeszcze zostaje w mocy

Wszystkie wcześniej wymienione ścieżki (np. jednolite mgr na pedagogice specjalnej, logopedia, resocjalizacja/logopedia/terapia ped./WWR wg nowego standardu) pozostają – zmiany dokładają nowe możliwości i porządkują stan prawny.

Krótka checklista dla dyrektora:

  • Sprawdź dyplom: kiedy ukończone studia (przed/po 3.08.2019 r.) i jaki kierunek.
  • Zweryfikuj przygotowanie pedagogiczne.
  • Zobacz dodatki: podyplomowe (edukacja włączająca albo pedagogika specjalna), zakład kształcenia nauczycieli (spec. ped. specjalna) lub kurs kwalifikacyjny – zgodnie z właściwą ścieżką.
  • Jeśli nauczyciel ma kwalifikacje przedmiotowe/przedszkolne/wczesnoszkolne + jeden z ww. „dodatków” – może być pedagogiem specjalnym (już bez ograniczenia czasowego).

Psycholog w szkole i przedszkolu – prostsze i szersze kwalifikacje

Zmienione rozporządzenie rezygnuje ze szczegółowego, zawężającego opisu zakresu kształcenia na kierunku psychologia jako warunku kwalifikacji. Zmiana wyrównuje brzmienie przepisów z rozporządzeniem z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela: przygotowanie pedagogiczne do zawodu nauczyciela psychologa może uzyskać absolwent studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia – bez wskazywania konkretnej specjalności.

Co to oznacza dla dyrektora i psychologa?

Absolwent psychologii (studia I+II stopnia lub jednolite magisterskie) z przygotowaniem pedagogicznym ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć w:

1)       przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych,

2)       w tym także w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,

3)       zgodnie z przepisami:

  • rozporządzenia z 9.08.2017 r. o pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • rozporządzenia z 22.07.2022 r. (wykaz zajęć nauczycieli poradni oraz pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych).

Dlaczego to ważne:

  • Zakres kwalifikacji nie będzie już ograniczany przez dodatkowe doprecyzowania w § 29 pkt 1 – wystarczające są wymogi wynikające ze standardu kształcenia oraz przygotowanie pedagogiczne.
  • Formularzowy, szczegółowy opis „co dokładnie musiał obejmować kierunek” zostaje usunięty, bo pełny zakres wiedzy i umiejętności absolwenta określa już załącznik nr 1 do standardu z 2019 r.

Terapeuta pedagogiczny – doprecyzowanie ścieżek

Do kwalifikacji na stanowisko nauczyciela terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i placówkach zaliczono wszystkie dopuszczalne przed 3.08.2019 r. formy studiów (w tym jednolite magisterskie).

Rewalidacja – usunięcie błędnego odesłania

Skreślono odwołanie do § 22 ust. 4, które mylnie sugerowało, że wychowawcy w MOW dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną mają kwalifikacje do prowadzenia rewalidacji dla różnych niepełnosprawności. W praktyce: to porządkowanie przepisów – ma zapobiegać błędnym interpretacjom zakresu uprawnień.

Wczesne wspomaganie rozwoju – wprost także dla psychologa

Do katalogu osób z kwalifikacjami do prowadzenia WWR dodano nauczyciela psychologa. Zmiana odzwierciedla skład zespołu WWR określony w rozporządzeniu o organizacji WWR (gdzie psycholog jest członkiem zespołu).

W praktyce: dyrektor może wprost powierzyć psychologowi prowadzenie zajęć WWR, jeśli spełnia on wymagania nauczyciela psychologa.

Współorganizowanie kształcenia – szerszy dostęp po podyplomówce

Rozszerzono listę nauczycieli, którzy po studiach podyplomowych lub kursie kwalifikacyjnym w dowolnym zakresie pedagogiki specjalnej mogą pełnić funkcję nauczyciela współorganizującego kształcenie (w oddziałach integracyjnych i ogólnodostępnych).

Oprócz nauczycieli już wymienionych, uprawnienia te obejmą wprost także:

  • nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych,
  • nauczycieli bibliotekarzy,
  • nauczycieli języków obcych.

W praktyce: łatwiej będzie uzupełnić zespół o współorganizującego (co-teachera) w klasach z uczniami ze specjalnymi potrzebami – zgodnie z rozporządzeniem o kształceniu specjalnym (9.08.2017 r.).

Szybkie wnioski dla dyrektora:

  • Terapeuci pedagogiczni: sprawdzając kwalifikacje, uwzględnij jednolite magisterskie jako równorzędną ścieżkę.
  • Rewalidacja: opieraj przydział zadań na prawidłowych podstawach – po usunięciu błędnego odesłania nie wolno domniemywać uprawnień.
  • WWR: możesz formalnie powierzać zajęcia psychologom spełniającym wymagania.
  • Współorganizowanie: planując wsparcie w klasach, rozważ podyplomówkę/kurs z pedagogiki specjalnej dla nauczycieli zawodu, bibliotekarzy i językowców – po ukończeniu mają pełne kwalifikacje do roli współorganizującego.

Nowe rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 28 sierpnia 2025 r.

 

Wydanie nr 146 Wrzesień/Październik 2025 r.
Dodano: 17.09.2025

Wydanie nr 146 Wrzesień/Październik 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin