
- Data: 26.08.2024
Adaptacja dziecka w przedszkolu. Jak wesprzeć przedszkolaka w adaptacji?
Przedszkolni debiutanci to zazwyczaj trzylatki. Czasem są to dzieci młodsze, w okolicy dwóch i pół lat, czasem starsze. Standardowy wiek trzech lat to jednak czas, w którym zwykle dziecko nabywa gotowość do przebywania poza rodziną. Wejście trzylatka w nowe środowisko to wymagający proces. Dzieci przeżywają pierwsze rozstania z bliskimi, uczą się radzić z tęsknotą wynikającą z separacji, poznają nową grupę, nowych dorosłych, budują wiele nowych kompetencji. Jak je wesprzeć w trudnym procesie adaptacji?

- Data: 10.07.2024
Adaptacja dzieci zaczynających edukację przedszkolną
Wsparcie dziecka w poznawaniu nowego miejsca, jakim jest przedszkole, wymaga wielopłaszczyznowego działania. Dlatego praca nada adaptacją przedszkolaka wymaga oddziaływań zarówno rodziców czy opiekunów dziecka, jak i nauczycieli. Sprawdź, jak podejść do tego zadania by proces ten przebiegał przyjaźnie dla dziecka.

- Data: 09.07.2024
Pisemna zgoda na spotkania z psychologiem w przedszkolu – czy jest wymagana?
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.

- Data: 18.06.2024
Tablo na zakończenie roku – czy wymaga zgody rodziców?
Jednym z pomysłów na upamiętnienie zakończenia roku szkolnego może być przygotowanie dzieciom i rodzicom tabla z fotografiami, na którym będą zdjęcia dzieci podpisane imieniem i nazwiskiem. Sprawdź, czy ze względu na RODO potrzebna jest do tego zgoda rodziców.

- Data: 31.05.2024
Wysoko wrażliwe dziecko w przedszkolu
Przepisy Prawa oświatowego obligują przedszkola do tego, by dostrzegać indywidualność i odrębność każdego dziecka. Praca z dzieckiem wysoko wrażliwym wymaga przede wszystkim zrozumienia, że zachowania dziecka nie są wynikiem złych intencji, lecz sposobu postrzegania i odbierania świata przez pryzmat cechy, jaką jest wrażliwość. Świadomość tego ułatwi tworzenie relacji oraz organizowanie bezpiecznych i przyjaznych warunków dla wrażliwego przedszkolaka. Poznaj metody pracy z dzieckiem wysoko wrażliwym uczęszczającym do przedszkola.

- Data: 23.04.2024
Mam prawa i je znam! Scenariusz krótkiego przedstawienia psychoedukacyjnego na temat praw dziecka dla grup przedszkolnych
Dzieci powinny znać prawa, które gwarantuje im Konwencja Praw Dziecka. Dzięki temu mają możliwość rozpoznania sytuacji, w których ich prawa zostają łamane lub nadużyte. Warto zapraszać je do wspólnej zabawy, w której trudny temat praw zostanie naturalnie oswojony. Poniższy scenariusz może zostać wykorzystany w czasie różnego rodzaju świąt przedszkolnych. Może zostać również zmodyfikowany na potrzeby konkretnej grupy przedszkolnej, skrócony lub rozbudowany.

- Data: 01.03.2024
Edukacja domowa a egzamin klasyfikacyjny w przedszkolu
Dzieci objęte obowiązkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego mogą realizować ten obowiązek w tzw. edukacji domowej. W takim przypadku dziecko nie uczęszcza do przedszkola i nie udziela się na nie dotacji. Należy również pamiętać, że dla dzieci realizującym obowiązek edukacyjny poza przedszkolem nie przeprowadza się egzaminu klasyfikacyjnego.

- Data: 21.02.2024
Nieśmiały przedszkolak
Nieśmiały przedszkolak wymaga wsparcia zarówno w relacjach z rodziną, jak i rówieśnikami w grupie przedszkolnej. Dziecko nieśmiałe może mieć bowiem trudności w wielu aspektach życia codziennego, dlatego wczesna diagnoza problemu pozwoli objąć je odpowiednią pomocą i pomóc radzić sobie z trudnościami. Sprawdź, jak wspierać nieśmiałego przedszkolaka w ramach grupy przedszkolnej.

- Data: 16.02.2024
Opinia o dziecku – na podstawie zapisów statutu przedszkola
Często się zdarza, że dyrektor przedszkola otrzymuje prośbę o wydanie opinii o dziecku, np. wniosek rodzica w związku z toczącym się w sądzie postępowaniem. Innym razem wniosek o wydanie opinii może pochodzić od przedszkola, do którego dziecko zostało przeniesione w trakcie roku. Przepisy szczegółowo nie regulują takich sytuacji, dlatego sprawdź, w jakim dokumencie powinny być doprecyzowane zasady współdziałania z rodzicami w zakresie ich prawa do uzyskiwania informacji o dziecku, np. dotyczące zasad sporządzania informacji o dziecku, jego zachowaniu i rozwoju.
Aktualny numer
