W każdym przedszkolu należy realizować doradztwo zawodowe. O ile nie ma obowiązku opracowywania w tym celu odrębnego programu, o tyle nie jest to wykluczone. Zapoznaj się z propozycją programu doradztwa opracowanego specjalnie dla przedszkoli i dowiedz, w jaki sposób można prowadzić systematyczne działania ukierunkowane na wspieranie dzieci w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W okresie wakacyjnym w przedszkolach należy realizować dydaktyczne ukierunkowanych na realizację podstawy programowej. Programy zajęć muszą jednak uwzględniać dużą rotację i zróżnicowanie wiekowe dzieci w grupach. Z tego względu na ten okres rekomendowana jest praca metodą projektu. Większość dzieci lubi pracować metodą projekty, która pozwala na prowadzenie kreatywnych zajęć wzmacniających kompetencje i rozwijających zainteresowania dzieci. Jednocześnie pozwala przedszkolakom zdobyć nową wiedzę.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Co do zasady dyrektor przedszkola niepublicznego może rozwiązać umowę o świadczenie usług wychowania przedszkolnego w sytuacji, gdy rodzice nieterminowo regulują zobowiązania lub w ogóle nie płacą za przedszkole. W praktyce jednak, by móc z takiego prawa skorzystać należy spełnić jeden warunek – sprawdź, jaki.
Przedszkole to czas intensywnego poznawania świata z różnych stron. Kilkulatki obserwują wszystko, co się w wokół nich dzieje. Z radością naśladują dorosłych, próbując odtworzyć różne czynności. Chcą poczuć się samodzielne, skuteczne, więc próbują nowych rzeczy. Przedszkolna sala to dla nich prawdziwa dżungla doświadczeń. Dorosły widzi głównie kolorowe mebelki, stoliczki, krzesełka i zabawki. Dziecięce oko widzi znacznie więcej – dostrzega pole do budowania w wyobraźni różnych światów. Dlatego też tworzenie kącików w przedszkolu jest jednym z warunków skutecznej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jak zorganizować salę, by kąciki tematyczne pomagały w rozwoju? Dowiedz się, jak wygląda odpowiednio zorganizowany kącik i jakie produkty warto go wyposażyć. Sprawdź, które umiejętności wymienione w podstawie programowej dzieci mogą nabywać w wyznaczonych strefach.
Zasady dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego opisuje art. 22a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Okazuje się jednak, że mimo iż przepisy te nie są nowe, to ze względu na brak szczegółowych przepisów dyrektorzy często popełniają w tym zakresie błędy. W artykule wskazujemy, na jakie nieprawidłowości uważać i jak krok po kroku tworzyć przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
Dowiedz się, jak krok po kroku zarządzić zdalne nauczanie w przedszkolu (całkowite lub częściowe) i jakie dokumenty musisz w związku z tym opracować. Poznaj także zasady rozliczania czasu pracy nauczycieli i pracowników obsługi w czasie pracy zdalnej i postoju.
Przepisy dotyczące innych form wychowania przedszkolnego jednoznacznie wskazują, że na zajęcia prowadzone w punkcie przedszkolnym może uczęszczać maksymalnie 25 dzieci. Właściciele próbując ominąć te regulacje często zapominają jednak o jeszcze jednym ważnym ograniczeniu – w jednym budynku nie może działać kilka formalnie niezależnych od siebie punktów przedszkolnych.
W związku z ostatnią nowelizacją art. 26 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ustawodawca nie nałożył na przedszkola obowiązku opracowania programu profilaktyczno-wychowawczego. Sprawdź, co się zmieniło i jak wpływa to na funkcjonowanie przedszkoli.
Oddział przedszkola powinien obejmować dzieci w zbliżonym wieku. Nie zawsze jednak dyrektor ma możliwość utworzenia kilku oddziałów dla każdej grupy wiekowej. Czy w takiej sytuacji do jednego oddziału mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3- i 6-letnie?
W ostatnim okresie w środowisku nauczycielskim pojawiło się pytanie – czy informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ma być opracowana wyłącznie na podstawie prowadzonych obserwacji? Rozwiewamy wątpliwości –regulacje dotyczące obserwowania i diagnozowania dzieci uczęszczających do przedszkola się nie zmieniły.
Powadzenie zajęć przez zaproszonych do przedszkola gości to nie tylko atrakcja dla dzieci, ale także jeden z elementów większości programów wychowania przedszkolnego. Większość dyrektorów pamięta, że goście nie są uprawnieni do sprawowania nadzoru nad dziećmi, jednak co w sytuacji gdy zajęcia prowadzi policjant?
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw przewiduje zmiany w przepisach dotyczących korzystania z wychowania przedszkolnego. Dowiedz się na czym mają polegać i na kiedy planowane jest ich wejście w życie.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.