Podstawa programowa nie wskazuje wprost, jakie umiejętności związane z pisaniem powinny posiadać dzieci kończące przedszkole. Nauczyciele nie mają pewności, czy powinni uczyć pisania liter pisanych czy drukowanych, a także – czy dzieci powinny ćwiczyć kreślenie znaków w liniaturze? Odpowiedzi należy szukać w warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Rezygnacja ze wskazania proporcji zagospodarowania czasu na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wywołała wątpliwości – przepisy nie precyzują bowiem, kiedy należy prowadzić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, czy od 1 września nadal mogą odbywać się w trakcie 5 godzin bezpłatnych zajęć, czy powinny być organizowane po lub przed godzinami realizacji podstawy?
Dyrektor przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego obowiązany jest kontrolować prawidłowość realizacji podstawy programowej. W tym roku monitorowanie realizacji podstawy programowej może być trudniejsze niż w ubiegłych latach – dlatego proponujemy skorzystanie ze wskazówek dotyczących opracowania nowej procedury i zachęcamy do wykorzystania opracowanych narzędzi.
Od 1 września 2017 r. w przedszkolach będzie obowiązywać nowa podstawa programowa. Jej struktura diametralnie różni się od poprzedniej. Zmiany dotyczą również zakresu umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz zalecanych warunków i sposobów realizacji. Przedstawiamy najważniejsze zmiany w podstawie i wynikające ze zmian zadania dla dyrektora oraz nauczycieli.
Obowiązek wdrożenia od 1 września 2017 r. nowej podstawy programowej obliguje przedszkole do uważnej analizy przepisów oraz podjęcia działań, które zapewnią osiągnięcie zakładanych efektów realizacji zadań i przygotowanie dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. W artykule omawiamy zmiany i obowiązki, które dyrektor oraz nauczyciele muszą zrealizować jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Zdarza się, że mimo monitorowania realizacji podstawy programowej rocznego wychowania przedszkolnego jej realizacja staje się zagrożona. W takiej sytuacji ważne jest jak najszybsze podjęcie działań korygujących. Poniżej opisujemy, jakie czynności powinien podjąć dyrektor przedszkola, aby niwelować ryzyko niezrealizowania podstawy już po wykryciu nieprawidłowości.
Indywidualne zajęcia z logopedą mogą odbywać się wyłącznie po godzinach przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Jeśli jest ona realizowana w godzinach od 8 do 13, zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne – w tym m.in. terapia logopedyczna, powinny być realizowane wczesnym rankiem lub po południu.
Zajęcia języka obcego dla 5-latków może prowadzić nauczyciel zatrudniony tylko do realizacji godzin z tego obszaru podstawy programowej lub nauczyciel – wychowawca grupy w ramach pensum lub godzin ponadwymiarowych.
W najkorzystniejszej sytuacji są dzieci, których wychowawca ma kwalifikacje do nauczania języka obcego. Powinien on wtedy wplatać język obcy we wszystkie obszary podstawy programowej. W innych przypadkach zabawy z językiem obcym powinny być realizowane w ramach 1/5 czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczne.
Do 31 sierpnia 2020 r. wymagania kwalifikacyjne do nauczania języków obcych w przedszkolu są łagodniejsze. Jednak już teraz warto tak zaplanować doskonalenie nauczycieli, aby za 5 lat nie zabrakło w placówce pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Tym bardziej że zmiana ma charakter rozwojowy i od 1 września 2017 r. zajęcia z języka obcego w przedszkolu obejmą wszystkie dzieci.
W czasie monitorowania realizacji podstawy programowej należy zwrócić uwagę, czy nauczyciele zachowują proporcje względem różnych aktywności. Od 1 września w 1/5 czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczne w rozliczeniu tygodniowym w grupie 5-latków należy uwzględnić zabawy z językiem obcym.
Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą się odbywać wyłącznie po godzinach przeznaczonych na realizację podstawy programowej. Tygodniowy wymiar tych zajęć powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb wychowanków.
Dyrektor monitoruje podstawę programową wychowania przedszkolnego w trzech aspektach: planowanie i systematyczność realizacji; zgodność realizacji z zalecanymi warunkami oraz efekty realizacji. Często skupia się jednak na dwóch pierwszych zagadnieniach, a najistotniejsze są efekty działań nauczycieli.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.