Kąciki zainteresowań w przedszkolu są przestrzenią, która wspiera rozwój dzieci, pozwalając na odkrywanie pasji i rozwijanie ciekawości. Poprzez zabawę, dzieci rozwijają swoje zdolności twórcze, intelektualne oraz społeczne. Każdy kącik, dostosowany do wieku i potrzeb dzieci, stwarza warunki do nauki przez doświadczenie i interakcje z otoczeniem. Kącik przyrodniczy jest jednym z kluczowych elementów, który rozwija w dzieciach zainteresowanie naturą. Dzieci mogą tam obserwować rośliny, hodować je, badać zwierzęta, a także prowadzić eksperymenty związane z naturą. To przestrzeń, która pobudza ciekawość, uczy odpowiedzialności za rośliny i zwierzęta oraz pomaga zrozumieć procesy przyrodnicze. Dzięki temu dzieci uczą się nie tylko o naturze, ale również o ochronie środowiska i proekologicznych postawach.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W okresie wakacyjnym w przedszkolach należy realizować dydaktyczne ukierunkowanych na realizację podstawy programowej. Programy zajęć muszą jednak uwzględniać dużą rotację i zróżnicowanie wiekowe dzieci w grupach. Z tego względu na ten okres rekomendowana jest praca metodą projektu. Większość dzieci lubi pracować metodą projekty, która pozwala na prowadzenie kreatywnych zajęć wzmacniających kompetencje i rozwijających zainteresowania dzieci. Jednocześnie pozwala przedszkolakom zdobyć nową wiedzę.
Zajęcia z rytmiki powinny być realizowane w ramach podstawy programowej. Przepisy nie przewidują szczególnych wymagań dla nauczycieli prowadzących zajęcia z rytmiki w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Czy to oznacza, że takie zajęcia może prowadzić każdy, kto posiada kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkola? Sprawdź, kto i w jakim czasie może prowadzić zajęcia rytmiczne w przedszkolu. Sprawdź, jak organizować zajęcia w przedszkolu niepublicznym oraz punktach przedszkolnych.
Przeczytaj również:
Przeczytaj także:
Obejrzyj:
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizują tę samą podstawę programową, co dzieci nieposiadające orzeczenia. Dotyczy to wszystkich orzeczeń, co oznacza, że nie ma odrębnej podstawy programowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
Zasady dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego opisuje art. 22a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Okazuje się jednak, że mimo iż przepisy te nie są nowe, to ze względu na brak szczegółowych przepisów dyrektorzy często popełniają w tym zakresie błędy. W artykule wskazujemy, na jakie nieprawidłowości uważać i jak krok po kroku tworzyć przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
Przepisy nie nakazują opracowywania odrębnego programu realizacji systemu doradztwa zawodowego w przedszkolu. Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Sprawdź, na czym polega realizacja tzw. preorientacji zawodowej w przedszkolach.
Trwająca od wielu miesięcy epidemia mocno ograniczyła kontakty rodziców z wychowawcami i dyrekcją placówki. W większości przedszkoli nie odbywają się stacjonarne spotkania ani rozmowy indywidualne na temat postępów dziecka. Dlatego warto wypracować nowe zasady komunikowania się z rodzicami w tej sprawie.
Znowelizowane przepisy dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii wyłączyły w stosunku do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego przepisy o tzw. zdalnym nauczaniu. Sprawdź, czy mimo tego nauczyciele mogą nadal pracować z dziećmi zdalnie.
Od blisko 3 miesięcy przedszkola zmagają się z problemem oceny postępów dziecka i monitorowania realizacji podstawy programowej. Prowadzenie zdalnych zajęć z dziećmi nie jest bowiem możliwe na takich samych zasadach jak w szkole. Bez aktywności ze strony rodziców lub opiekunów dziecka trudno będzie zrealizować te zadania.
W okresie czasowego zawieszenia zajęć w przedszkolach dyrektor powinien ustalić zasady realizacji zadań przedszkola w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z uwzględnieniem możliwości wprowadzenia modyfikacji do przyjętych programów wychowania przedszkolnego.
Jeżeli przedszkole nie korzysta z dziennika elektronicznego, właściwą formą dokumentowania realizacji podstawy programowej w okresie zawieszenia działalności jednostek oświaty będzie raportowanie realizacji podstawy programowej.
O tym, czy za nieobecnego nauczyciela będzie zatrudniony nowy pracownik, czy też jego godziny zostaną rozdysponowane w ramach doraźnego zastępstwa decyduje pracodawca. Musi jednak pamiętać o zasadach organizacji pracy oddziału, które wynikają z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Z tego tekstu dowiesz się:
Zdarza się, że ze względów organizacyjnych lub na wniosek rodziców przedszkole musi przesunąć godziny podstawy programowej. Jest to możliwe, jednak takiej zmiany należy dokonać we właściwy sposób – nie wystarczy wydanie zarządzenia przez dyrektora przedszkola.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na dyrektora przeszkolą obowiązku zwrócenia się do rady rodziców o zaopiniowanie wybranych do realizacji programów wychowania przedszkolnego przed zatwierdzeniem przedszkolnego zestawu programów. Nie ma jednak przeszkód, by wystąpić z prośbą o taką opinię.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.