Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W okresie wakacyjnym w przedszkolach należy realizować dydaktyczne ukierunkowanych na realizację podstawy programowej. Programy zajęć muszą jednak uwzględniać dużą rotację i zróżnicowanie wiekowe dzieci w grupach. Z tego względu na ten okres rekomendowana jest praca metodą projektu. Większość dzieci lubi pracować metodą projekty, która pozwala na prowadzenie kreatywnych zajęć wzmacniających kompetencje i rozwijających zainteresowania dzieci. Jednocześnie pozwala przedszkolakom zdobyć nową wiedzę.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przedszkole to czas intensywnego poznawania świata z różnych stron. Kilkulatki obserwują wszystko, co się w wokół nich dzieje. Z radością naśladują dorosłych, próbując odtworzyć różne czynności. Chcą poczuć się samodzielne, skuteczne, więc próbują nowych rzeczy. Przedszkolna sala to dla nich prawdziwa dżungla doświadczeń. Dorosły widzi głównie kolorowe mebelki, stoliczki, krzesełka i zabawki. Dziecięce oko widzi znacznie więcej – dostrzega pole do budowania w wyobraźni różnych światów. Dlatego też tworzenie kącików w przedszkolu jest jednym z warunków skutecznej realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jak zorganizować salę, by kąciki tematyczne pomagały w rozwoju? Dowiedz się, jak wygląda odpowiednio zorganizowany kącik i jakie produkty warto go wyposażyć. Sprawdź, które umiejętności wymienione w podstawie programowej dzieci mogą nabywać w wyznaczonych strefach.
Zajęcia z rytmiki powinny być realizowane w ramach podstawy programowej. Przepisy nie przewidują szczególnych wymagań dla nauczycieli prowadzących zajęcia z rytmiki w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Czy to oznacza, że takie zajęcia może prowadzić każdy, kto posiada kwalifikacje wymagane od nauczycieli przedszkola? Sprawdź, kto i w jakim czasie może prowadzić zajęcia rytmiczne w przedszkolu. Sprawdź, jak organizować zajęcia w przedszkolu niepublicznym oraz punktach przedszkolnych.
Przeczytaj również:
Przeczytaj także:
Obejrzyj:
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizują tę samą podstawę programową, co dzieci nieposiadające orzeczenia. Dotyczy to wszystkich orzeczeń, co oznacza, że nie ma odrębnej podstawy programowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
Zasady dopuszczania do użytku programów wychowania przedszkolnego opisuje art. 22a ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Okazuje się jednak, że mimo iż przepisy te nie są nowe, to ze względu na brak szczegółowych przepisów dyrektorzy często popełniają w tym zakresie błędy. W artykule wskazujemy, na jakie nieprawidłowości uważać i jak krok po kroku tworzyć przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.
Przepisy nie nakazują opracowywania odrębnego programu realizacji systemu doradztwa zawodowego w przedszkolu. Działania dotyczące preorientacji zawodowej w przedszkolu powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Sprawdź, na czym polega realizacja tzw. preorientacji zawodowej w przedszkolach.
Trwająca od wielu miesięcy epidemia mocno ograniczyła kontakty rodziców z wychowawcami i dyrekcją placówki. W większości przedszkoli nie odbywają się stacjonarne spotkania ani rozmowy indywidualne na temat postępów dziecka. Dlatego warto wypracować nowe zasady komunikowania się z rodzicami w tej sprawie.
Znowelizowane przepisy dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii wyłączyły w stosunku do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego przepisy o tzw. zdalnym nauczaniu. Sprawdź, czy mimo tego nauczyciele mogą nadal pracować z dziećmi zdalnie.
Od blisko 3 miesięcy przedszkola zmagają się z problemem oceny postępów dziecka i monitorowania realizacji podstawy programowej. Prowadzenie zdalnych zajęć z dziećmi nie jest bowiem możliwe na takich samych zasadach jak w szkole. Bez aktywności ze strony rodziców lub opiekunów dziecka trudno będzie zrealizować te zadania.
W okresie czasowego zawieszenia zajęć w przedszkolach dyrektor powinien ustalić zasady realizacji zadań przedszkola w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z uwzględnieniem możliwości wprowadzenia modyfikacji do przyjętych programów wychowania przedszkolnego.
Jeżeli przedszkole nie korzysta z dziennika elektronicznego, właściwą formą dokumentowania realizacji podstawy programowej w okresie zawieszenia działalności jednostek oświaty będzie raportowanie realizacji podstawy programowej.
O tym, czy za nieobecnego nauczyciela będzie zatrudniony nowy pracownik, czy też jego godziny zostaną rozdysponowane w ramach doraźnego zastępstwa decyduje pracodawca. Musi jednak pamiętać o zasadach organizacji pracy oddziału, które wynikają z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Z tego tekstu dowiesz się:
Zdarza się, że ze względów organizacyjnych lub na wniosek rodziców przedszkole musi przesunąć godziny podstawy programowej. Jest to możliwe, jednak takiej zmiany należy dokonać we właściwy sposób – nie wystarczy wydanie zarządzenia przez dyrektora przedszkola.
Przepisy prawa oświatowego nie nakładają na dyrektora przeszkolą obowiązku zwrócenia się do rady rodziców o zaopiniowanie wybranych do realizacji programów wychowania przedszkolnego przed zatwierdzeniem przedszkolnego zestawu programów. Nie ma jednak przeszkód, by wystąpić z prośbą o taką opinię.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.