Legitymacja służbowa potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela oraz uprawnia do zniżki przy przejazdach, dlatego choć nie ma obowiązku jej posiadania – większość nauczycieli składa wniosek o jej wydanie. Sprawdź, którym nauczycielom musisz wystawić legitymacje, jak postępować w przypadku zgubienia lub zniszczenia dokumentu oraz czym stwierdzenie nieważności legitymacji różni się od jej anulowania.
Od 1 września 2017 r. wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola powinny uczestniczyć w zajęciach przygotowujących do nauki języka obcego nowożytnego. Zajęcia te nie powinny odbywać się w formie odrębnych godzin dydaktycznych, dlatego nie można powierzyć ich prowadzenia zewnętrznemu podmiotowi. Sprawdź, co zrobić, jeżeli w przedszkolu brakuje nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć.
Wielu nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych od 1 września 2017 r. rozpocznie pracę w oddziałach przedszkolnych i przedszkolach. Taka zmiana stanowiska pociąga za sobą istotne zmiany warunków pracy – oprócz wymiaru pensum zmienia się także wymiar urlopu wypoczynkowego. Co w praktyce oznacza to dla nauczycieli? Ile dni urlopu należy udzielić im do końca grudnia 2017 r.?
Regulamin praktyk, zadania opiekuna, zasady i źródła finansowania – to tylko niektóre z problematycznych kwestii związanych z odbywaniem w przedszkolu praktyk. I choć część z nich unormowana jest w przepisach, to pojawia się wiele wątpliwości. Poznaj najważniejsze obowiązki opiekuna praktyk oraz dyrektora przedszkola.
Z początkiem roku szkolnego nauczyciele złożyli wnioski o otwarcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego. Nauczyciele, którzy nie mają stopnia awansu, z dniem pierwszego zatrudnienia w przedszkolu otrzymali stopień nauczyciela stażysty i bez składania wniosku mogli rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego.
Nauczyciel, który nie ma świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy może w inny sposób wykazać przepracowany staż. Jakie dokumenty powinien przedłożyć nowemu pracodawcy?
Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo dwóch dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Czy dyrektor może zgodzić się, aby jednorazowo pracownik wykorzystał mniej niż godzinę?
Wystarczy studium wychowania przedszkolnego.
Nauka języka obcego na etapie wychowania przedszkolnego ma rozbudzać świadomość językową i wrażliwość kulturową oraz pobudzać motywację dzieci do jego nauki w przyszłości. Stopień przygotowania do posługiwania się językiem obcym należy umieścić w informacji o gotowości szkolnej – jak sformułować wnioski i spostrzeżenia, aby stanowiła ona przydatne źródło wiedzy dla rodziców i nauczycieli szkoły podstawowej?
Coaching kojarzy się głównie z rozwojem osobistym osób dorosłych, jednak umiejętny dobór jego elementów w pracy nauczyciela przedszkola może przynieść wiele pozytywnych rezultatów wychowawczych i edukacyjnych. Czym jest coaching, rozumiany jako narzędzie pracy nauczyciela, i jak go wykorzystać w procesie realizacji podstawy programowej oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola?
Dziecku sprawiającemu problemy wychowawcze potrzebna jest pomoc, w którą zaangażowani będą: dyrektor, nauczyciele i rodzice. Jak wypracować zasady udzielania wsparcia i zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby unikać skreślenia agresywnego dziecka z listy wychowanków?
Z tego artykułu dowiesz się:
Zeszłoroczna zmiana przepisów o prawie autorskim poszerzyła uprawnienia przedszkoli w zakresie nieodpłatnego korzystania z utworów chronionych. Poznanie tych zasad może być źródłem oszczędności dla przedszkola wykupującego dotychczas licencje na utwory, z których można korzystać za darmo.
Dynamika rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym sprawia, że dokonane jesienią obserwacje są niewystarczające w ocenie gotowości szkolnej, gdyż nie odzwierciedlają osiągnięć rozwojowych po kilku miesiącach edukacji. Ponowną obserwację należy przeprowadzić w kwietniu – jej wyniki mogą stanowić wskazanie do przeprowadzenia pogłębionej diagnozy odroczenia obowiązku szkolnego.
Rodzice nie mogą żądać, by w przedszkolu wprowadzano podział na dzieci chore i zdrowe, co miałoby zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji. Należy konsekwentnie egzekwować zakaz przyprowadzania do placówki dzieci chorych, a odseparowanie chorego od zdrowych stosować w wyjątkowych sytuacjach.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.