Legitymacja służbowa potwierdza zatrudnienie na stanowisku nauczyciela oraz uprawnia do zniżki przy przejazdach, dlatego choć nie ma obowiązku jej posiadania – większość nauczycieli składa wniosek o jej wydanie. Sprawdź, którym nauczycielom musisz wystawić legitymacje, jak postępować w przypadku zgubienia lub zniszczenia dokumentu oraz czym stwierdzenie nieważności legitymacji różni się od jej anulowania.
Od 1 września 2017 r. wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola powinny uczestniczyć w zajęciach przygotowujących do nauki języka obcego nowożytnego. Zajęcia te nie powinny odbywać się w formie odrębnych godzin dydaktycznych, dlatego nie można powierzyć ich prowadzenia zewnętrznemu podmiotowi. Sprawdź, co zrobić, jeżeli w przedszkolu brakuje nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć.
Wielu nauczycieli zatrudnionych w szkołach podstawowych od 1 września 2017 r. rozpocznie pracę w oddziałach przedszkolnych i przedszkolach. Taka zmiana stanowiska pociąga za sobą istotne zmiany warunków pracy – oprócz wymiaru pensum zmienia się także wymiar urlopu wypoczynkowego. Co w praktyce oznacza to dla nauczycieli? Ile dni urlopu należy udzielić im do końca grudnia 2017 r.?
Regulamin praktyk, zadania opiekuna, zasady i źródła finansowania – to tylko niektóre z problematycznych kwestii związanych z odbywaniem w przedszkolu praktyk. I choć część z nich unormowana jest w przepisach, to pojawia się wiele wątpliwości. Poznaj najważniejsze obowiązki opiekuna praktyk oraz dyrektora przedszkola.
Z początkiem roku szkolnego nauczyciele złożyli wnioski o otwarcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego. Nauczyciele, którzy nie mają stopnia awansu, z dniem pierwszego zatrudnienia w przedszkolu otrzymali stopień nauczyciela stażysty i bez składania wniosku mogli rozpocząć staż na stopień nauczyciela kontraktowego.
Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo dwóch dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Czy dyrektor może zgodzić się, aby jednorazowo pracownik wykorzystał mniej niż godzinę?
Nauczyciel, który nie ma świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy może w inny sposób wykazać przepracowany staż. Jakie dokumenty powinien przedłożyć nowemu pracodawcy?
Wystarczy studium wychowania przedszkolnego.
Nauka języka obcego na etapie wychowania przedszkolnego ma rozbudzać świadomość językową i wrażliwość kulturową oraz pobudzać motywację dzieci do jego nauki w przyszłości. Stopień przygotowania do posługiwania się językiem obcym należy umieścić w informacji o gotowości szkolnej – jak sformułować wnioski i spostrzeżenia, aby stanowiła ona przydatne źródło wiedzy dla rodziców i nauczycieli szkoły podstawowej?
Coaching kojarzy się głównie z rozwojem osobistym osób dorosłych, jednak umiejętny dobór jego elementów w pracy nauczyciela przedszkola może przynieść wiele pozytywnych rezultatów wychowawczych i edukacyjnych. Czym jest coaching, rozumiany jako narzędzie pracy nauczyciela, i jak go wykorzystać w procesie realizacji podstawy programowej oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola?
Dziecku sprawiającemu problemy wychowawcze potrzebna jest pomoc, w którą zaangażowani będą: dyrektor, nauczyciele i rodzice. Jak wypracować zasady udzielania wsparcia i zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby unikać skreślenia agresywnego dziecka z listy wychowanków?
Z tego artykułu dowiesz się:
Zeszłoroczna zmiana przepisów o prawie autorskim poszerzyła uprawnienia przedszkoli w zakresie nieodpłatnego korzystania z utworów chronionych. Poznanie tych zasad może być źródłem oszczędności dla przedszkola wykupującego dotychczas licencje na utwory, z których można korzystać za darmo.
Dynamika rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym sprawia, że dokonane jesienią obserwacje są niewystarczające w ocenie gotowości szkolnej, gdyż nie odzwierciedlają osiągnięć rozwojowych po kilku miesiącach edukacji. Ponowną obserwację należy przeprowadzić w kwietniu – jej wyniki mogą stanowić wskazanie do przeprowadzenia pogłębionej diagnozy odroczenia obowiązku szkolnego.
Rodzice nie mogą żądać, by w przedszkolu wprowadzano podział na dzieci chore i zdrowe, co miałoby zapobiec rozprzestrzenianiu się infekcji. Należy konsekwentnie egzekwować zakaz przyprowadzania do placówki dzieci chorych, a odseparowanie chorego od zdrowych stosować w wyjątkowych sytuacjach.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.