Aktualny

Agresywny przedszkolak – jak nakłonić rodziców do przeprowadzenia badań psychologiczno-pedagogicznych

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Data aktualizacji dokumentu: 4 listopada 2024
  Agresywny przedszkolak – jak nakłonić rodziców do przeprowadzenia badań psychologiczno-pedagogicznych

Agresja wśród dzieci uczęszczających do przedszkola jest stosunkowo często spotykanym zjawiskiem. Zdarza się jednak, że problemem jest nie tylko zachowanie dziecka, ale również postawa rodziców, którzy nie chcą współpracować z przedszkolem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zobowiązać rodziców do współpracy i przeprowadzenia badań dziecka i wyjaśniamy, jak w praktyce radzić sobie w sytuacji, gdy rodzice nie wyrażają oczekiwanego zaangażowania. Należy pamiętać, że niezależnie od rozpoznanych form agresji, przedszkole powinno pomóc dziecku, także w kontekście obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pozostałym wychowankom. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie kroki może podjąć placówka w przypadku agresji dzieci w wieku przedszkolnym?
  • W jaki sposób zachęcić rodziców do zgody na badania psychologiczno-pedagogiczne?
  • Co zrobić, gdy rodzice odmawiają współpracy z przedszkolem?
  • Które przepisy prawne regulują postępowanie w przypadku agresywnego przedszkolaka?
  • W jakich sytuacjach przedszkole może wystąpić do sądu rodzinnego?

Agresywny przedszkolak a badania w poradni – jak wspierać dziecko i jego rodziców?

Przedszkole, do którego uczęszcza dziecko wykazujące zachowania agresywne może wybrać jedną z dwóch ścieżek postępowania:

  1. wystąpienie (za zgodą rodzica) do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy lub
  2. skierowanie wniosku do sądu, który może zobowiązać rodzica do określonych działań

(§ 20 ust. 11 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, art. 109 § 1 i 2 ustawy z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy).

Zapamiętaj!

W pierwszej kolejności rodzice powinno zostać zaproszeni na spotkanie z psychologiem, pedagogiem albo wychowawcą oddziału, który wyjaśni, jakie trudności u dziecka zostały dostrzeżone. Warto pamiętać, że na tym etapie nie należy straszyć rodziców konsekwencjami braku współpracy, lecz zachęcić ich do niej. Ofensywna postawa pracownika przedszkola może jedynie doprowadzić do frustracji rodzica, konfliktu i zamknięcia się na współpracę. To z kolei nie przełoży się na pomoc dziecku i rozwiązanie problemu, lecz doprowadzi do jego eskalacji.

Kiedy rodzice odmawiają badania przyczyn agresji dziecka – jak na zachowanie dziecka ma reagować przedszkole?

Jeśli rodzic akceptuje potrzebę podjęcia współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, rozwiązaniem może być wystąpienie dyrektora – za jego zgodą – do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka. Taka możliwość wynika z § 20 ust. 11 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, jeżeli z wniosków wynikających z oceny efektywności udzielonej dziecku pomocy w przedszkolu wynika, że nie następuje poprawa jego funkcjonowania.

Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne. Przedszkole nie ma więc możliwości innych niż wskazane w przywołanych przepisach. Należy przy tym podkreślić, że współpraca z rodzicami i ich zaangażowanie w działania na rzecz dziecka jest fundamentem skuteczności działań podejmowanych na jego rzecz. Warto więc podjąć wszelkie kroki, żeby pozyskać rodziców do takiej współpracy i być może im również udzielić wsparcia w rozwiązaniu problemu.

Które przepisy regulują postępowanie wobec agresywnego zachowania dziecka

Natomiast w sytuacji, gdy rodzic nie podejmuje współpracy z przedszkolem i w ocenie przedszkola działa na szkodę dziecka, możliwe jest wystąpienie do sądu rodzinnego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. 

Zapamiętaj!

W sposób sprawowania władzy rodzicielskiej może ingerować jedynie sąd rodzinny, przedszkole nie ma takich uprawnień.

Zgodnie z art. 95 i art. 96 ustawy z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka, wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim.

Zgodnie z art.  109 § 1 i § 2 ustawy z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, sąd opiekuńczy wydaje odpowiednie zarządzenia, w tym może skierować rodziców do placówki albo specjalisty zajmujących się terapią rodzinną, poradnictwem lub świadczących rodzinie inną stosowną pomoc, z jednoczesnym wskazaniem sposobu kontroli wykonania wydanych zarządzeń.

Innymi słowy, jeżeli rodzice nie zgodzą się na poddanie dziecka badaniom diagnostycznym, mogą zostać zobowiązani do tego przez sąd rodzinny i opiekuńczy. 

PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNE

Porada dotyczy również przedszkoli niepublicznych oraz publicznych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego.

Autor: Marzenna Czarnocka
Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.
Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.
Dodano: 18.06.2025

Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin