Jednym z podstawowych obowiązków każdego nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji. Interwencja nie będzie jednak możliwa bez współpracy z rodzicami. W praktyce pozyskanie w rodzicach partnerów może być trudne. W szczególności jeżeli już na etapie konsultacji poczują się odpowiedzialni za trudności rozwojowe swojego dziecka i przyjmą postawę obronną. W artykule wyjaśniamy, jak przeprowadzić konsultacje rodzicielskie w przedszkolu, aby rodzic poczuł się zaproszony do wspólnej pracy na rzecz dziecka.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Obejrzyj webinar:
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika obowiązek przekazywania rodzicom kopii programu zajęć rewalidacyjnych. Nie oznacza to jednak, że przedszkole nie powinno wydać takiej dokumentacji, jeżeli rodzice dziecka zgłaszają taką potrzebę. Co więcej – dokładna znajomość programu z dzieckiem może zwiększyć skuteczność podejmowanych działań. Sprawdź szczegóły.
Wniosek o ustalenie przerwy w pracy przedszkola składają wspólnie dyrektor przedszkola i rada przedszkola lub rada rodziców. Nie zawsze jest to jednak termin dogodny dla wszystkich. Jak prawidłowo ustalić termin przerwy wakacyjnej w przedszkolu? Czy zgoda wszystkich rodziców jest konieczna? Jakie kroki powinien podjąć dyrektor, aby spełnić wymogi prawne? Artykuł wyjaśnia procedurę zgodnie z obowiązującymi przepisami i wskazuje, jakie role pełnią rada rodziców oraz organ prowadzący.
Harmonogram współpracy pedagoga specjalnego z nauczycielami i rodzicami to praktyczne narzędzie, które ułatwia planowanie i organizację działań wspierających rozwój dzieci w przedszkolu. Dokument zawiera cele współpracy, szczegółowy plan spotkań i działań, a także wskazówki dotyczące sporządzania notatek ze spotkań. Pomaga w skutecznej komunikacji między pedagogiem, nauczycielami i rodzicami, dzięki czemu ułatwia dokumentowanie podejmowanych działań. Szablon przejrzysty i gotowy do dostosowania do potrzeb konkretnej placówki. Do harmonogramu dołączono gotowy szablon notatki ze spotkania, który ułatwia dokumentowanie ustaleń oraz działań do realizacji.
Pobierz również:
Sprawdź, w jaki sposób dyrektor przedszkola i nauczyciele powinni respektować postanowienie sądu dotyczące władzy rodzicielskiej nad dzieckiem uczęszczającym do przedszkola. Upewnij się, jakich informacji nie powinni w związku z tym przekazywać o dziecku. Pamiętaj, że w razie konfliktu pomiędzy rodzicami, decyzje dotyczące sprawowania władzy rodzicielskiej wydaje sąd opiekuńczy. Przedszkole musi respektować orzeczenie sądu i nie ingerować w ustalone zasady sprawowania pieczy nad małoletnim dzieckiem.
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Przeprowadzenie ankiety dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną jest najlepszym sposobem na pozyskanie istotnych danych o stanie zdrowia, diecie oraz rozwoju psychofizycznym dziecka, zgodnie z art. 155 ustawy Prawo oświatowe. Dzięki ankiecie możemy skutecznie zebrać wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą nam zapewnić dzieciom odpowiednią opiekę, odżywianie oraz dostosowane metody opiekuńczo-wychowawcze. Takie podejście umożliwia nauczycielom indywidualne dostosowanie działań do potrzeb każdego dziecka, co sprzyja jego harmonijnemu rozwojowi i bezpieczeństwu.
Wykorzystaj również:
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej komunikacji i informacji zwrotnych ma na celu ulepszenie relacji między placówką a rodzicami. Taka inicjatywa świadczy o profesjonalnym podejściu do zarządzania placówką, podkreśla znaczenie otwartego dialogu i współpracy. Dzięki zebraniu opinii od rodziców, przedszkole ma możliwość dokładnej analizy efektywności obecnych metod komunikacji, co z umożliwia wprowadzenie optymalizacji i usprawnień w tym obszarze. Adekwatne dostosowanie strategii komunikacyjnych do potrzeb i preferencji rodziców przyczynia się do wzrostu ich zaufania oraz satysfakcji z funkcjonowania przedszkola.
Raz na jakiś czas każdy dyrektor przedszkola spotyka na swojej drodze problematycznego rodzica, który ciągle ma o coś pretensje i na każdym kroku wyraża swoje niezadowolenie. Sprawa staje się jednak o wiele bardziej poważna, gdy robi to przy dzieciach, rodzicach i pracownikach przedszkola. Sprawdź, jak radzić sobie z rodzicem, który na oczach społeczności przedszkolnej atakuje i obraża nauczyciela wychowania przedszkolnego.
Przedszkole to wyzwanie nie tylko dla dziecka. To również sporo emocji dla rodzica, który decyduje się na separację ze swoją pociechą i powierzenie jej placówce. Czasami nie jest to wcale takie łatwe. Rodzic nie ma pełnego wglądu w to, jak spędza czas jego dziecko, jak przeżywa rozłąkę, co dzieje się w jego grupie. Musi poradzić sobie z własnym napięciem, by wspierać malucha w budowaniu zaufania do przedszkola i pracujących w nim dorosłych. Czasami lęk rodzica jest jednak tak silny, że wpływa na relację z dzieckiem i nauczycielami.
By zrozumieć, czym jest nadopiekuńczość warto pochylić się najpierw nad samą opiekuńczością. Kim jest opiekuńczy dorosły? Jakie są granice adekwatnej opieki wobec przedszkolaka? Kiedy można powiedzieć, że jest jej za dużo lub za mało? W codziennej pracy nauczyciele obserwują wiele różnych postaw rodzicielskich. Ci sami opiekunowie potrafią reagować na swoje dziecko różnie, zależnie od aktualnych okoliczności. Zdarza się jednak, że ich postawa hamuje rozwój dziecka do samodzielności. Jak ich wesprzeć, by dali dziecku więcej przestrzeni? W artykule wyjaśniamy, jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami.
Radca prawny, Łukasz Zygmunt omawia najważniejsza zagadnienia dotyczące współpracy przedszkola z rodzicami w zakresie składania wniosków oraz udzielania zgód i upoważnień.
W czasie webinaru ekspert omawia aktualne regulacje prawne oraz podaje przykłady z praktyki przedszkolnej, które wskazują zasady postępowania w typowych i nietypowych sytuacjach.
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Pandemia przyzwyczaiła nas do tego, że wiele spraw wymagających osobistego kontaktu, można załatwić zdalnie. W przypadku przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego na popularności zyskały zdalne zebrania z rodzicami. Okazuje się jednak, że przepisy nie wskazują takiej możliwości. Sprawdź, czy zebrania oraz spotkania z rodzicami w roku szkolnym 2022/2023 można prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Przedszkole realizując swoje statutowe zadania powinno współdziałać z rodzicami oraz wspomagać ich w wychowaniu dzieci. Określając w swoim statucie sposób wykonywania tych zadań przedszkole nie może pominąć roli rodziny i znaczenia współpracy z rodzicami w ich realizacji. Jakość i efekty tej współpracy oraz relacje, jakie zachodzą między przedszkolem a rodzicami zależą w dużej mierze od tego, czy dziecko wychowują rodzice żyjący w małżeństwie, konkubinacie, separacji czy po rozwodzie oraz jakie mają uprawnienia do sprawowania władzy rodzicielskiej nad dzieckiem. Dowiedz się, jak relacje rodzinne wpływają na prawa i obowiązki rodziców oraz dyrektora przedszkola.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.