Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przeprowadzenie ankiety dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną jest najlepszym sposobem na pozyskanie istotnych danych o stanie zdrowia, diecie oraz rozwoju psychofizycznym dziecka, zgodnie z art. 155 ustawy Prawo oświatowe. Dzięki ankiecie możemy skutecznie zebrać wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą nam zapewnić dzieciom odpowiednią opiekę, odżywianie oraz dostosowane metody opiekuńczo-wychowawcze. Takie podejście umożliwia nauczycielom indywidualne dostosowanie działań do potrzeb każdego dziecka, co sprzyja jego harmonijnemu rozwojowi i bezpieczeństwu.
Wykorzystaj również:
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej komunikacji i informacji zwrotnych ma na celu ulepszenie relacji między placówką a rodzicami. Taka inicjatywa świadczy o profesjonalnym podejściu do zarządzania placówką, podkreśla znaczenie otwartego dialogu i współpracy. Dzięki zebraniu opinii od rodziców, przedszkole ma możliwość dokładnej analizy efektywności obecnych metod komunikacji, co z umożliwia wprowadzenie optymalizacji i usprawnień w tym obszarze. Adekwatne dostosowanie strategii komunikacyjnych do potrzeb i preferencji rodziców przyczynia się do wzrostu ich zaufania oraz satysfakcji z funkcjonowania przedszkola.
Pobierz również:
Raz na jakiś czas każdy dyrektor przedszkola spotyka na swojej drodze problematycznego rodzica, który ciągle ma o coś pretensje i na każdym kroku wyraża swoje niezadowolenie. Sprawa staje się jednak o wiele bardziej poważna, gdy robi to przy dzieciach, rodzicach i pracownikach przedszkola. Sprawdź, jak radzić sobie z rodzicem, który na oczach społeczności przedszkolnej atakuje i obraża nauczyciela wychowania przedszkolnego.
Przedszkole to wyzwanie nie tylko dla dziecka. To również sporo emocji dla rodzica, który decyduje się na separację ze swoją pociechą i powierzenie jej placówce. Czasami nie jest to wcale takie łatwe. Rodzic nie ma pełnego wglądu w to, jak spędza czas jego dziecko, jak przeżywa rozłąkę, co dzieje się w jego grupie. Musi poradzić sobie z własnym napięciem, by wspierać malucha w budowaniu zaufania do przedszkola i pracujących w nim dorosłych. Czasami lęk rodzica jest jednak tak silny, że wpływa na relację z dzieckiem i nauczycielami.
By zrozumieć, czym jest nadopiekuńczość warto pochylić się najpierw nad samą opiekuńczością. Kim jest opiekuńczy dorosły? Jakie są granice adekwatnej opieki wobec przedszkolaka? Kiedy można powiedzieć, że jest jej za dużo lub za mało? W codziennej pracy nauczyciele obserwują wiele różnych postaw rodzicielskich. Ci sami opiekunowie potrafią reagować na swoje dziecko różnie, zależnie od aktualnych okoliczności. Zdarza się jednak, że ich postawa hamuje rozwój dziecka do samodzielności. Jak ich wesprzeć, by dali dziecku więcej przestrzeni? W artykule wyjaśniamy, jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami.
Radca prawny, Łukasz Zygmunt omawia najważniejsza zagadnienia dotyczące współpracy przedszkola z rodzicami w zakresie składania wniosków oraz udzielania zgód i upoważnień.
W czasie webinaru ekspert omawia aktualne regulacje prawne oraz podaje przykłady z praktyki przedszkolnej, które wskazują zasady postępowania w typowych i nietypowych sytuacjach.
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?
Przeczytaj również:
Rozstanie i rozwód rodziców dziecka często pociąga za sobą konflikt, w który mimowolnie włączane jest przedszkole. Jedną z częstych sytuacji jest brak zgody jednego rodzica na odbieranie dziecka przez osoby upoważnione przez drugiego. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor przedszkola? Czy każde z rodziców może upoważnić inne osoby do odbierania dziecka po zajęciach?
Przepisy prawa oświatowego stanowią, że zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone z dzieckiem i jego rodziną – indywidualnie lub w grupie. W związku z tym pojawiają się wątpliwości odnoszące się do obowiązku uczestniczenia rodziny w zajęciach wwr. Sprawdź, czy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka musi uczestniczyć rodzic czy jest to tylko możliwość.
Obejrzyj szkolenie, w czasie którego ekspertka (psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży) udziela wskazówek dotyczących informowania rodziców o podejrzeniu trudności rozwojowych u dziecka.
Poruszane zagadnienia:
Pandemia przyzwyczaiła nas do tego, że wiele spraw wymagających osobistego kontaktu, można załatwić zdalnie. W przypadku przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego na popularności zyskały zdalne zebrania z rodzicami. Okazuje się jednak, że przepisy nie wskazują takiej możliwości. Sprawdź, czy zebrania oraz spotkania z rodzicami w roku szkolnym 2022/2023 można prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez pedagoga specjalnego. Jeśli zajdzie taka konieczność ze strony rodziców, to mogą nie wyrazić zgody na objęcie pomocą w odniesieniu do własnego dziecka. Jednak nie może to być działanie ze szkodą dla dziecka. Rodzice powinni uzasadnić brak zgody na objęcie dziecka wsparciem, wskazując, że w inny sposób zaspokajają potrzeby dziecka w danym zakresie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Rodzice nie muszą wyrażać zgody na współpracę pedagoga specjalnego
Zadania pedagoga specjalnego
Pedagog specjalny w przedszkolu niepublicznym
Przedszkole realizując swoje statutowe zadania powinno współdziałać z rodzicami oraz wspomagać ich w wychowaniu dzieci. Określając w swoim statucie sposób wykonywania tych zadań przedszkole nie może pominąć roli rodziny i znaczenia współpracy z rodzicami w ich realizacji. Jakość i efekty tej współpracy oraz relacje, jakie zachodzą między przedszkolem a rodzicami zależą w dużej mierze od tego, czy dziecko wychowują rodzice żyjący w małżeństwie, konkubinacie, separacji czy po rozwodzie oraz jakie mają uprawnienia do sprawowania władzy rodzicielskiej nad dzieckiem. Dowiedz się, jak relacje rodzinne wpływają na prawa i obowiązki rodziców oraz dyrektora przedszkola.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.
Rodzice mają prawo występować do dyrektora przedszkola z wnioskami dotyczącymi ich dziecka. Nie każdy wniosek musi zostać rozpatrzony pozytywnie. Niektóre żądania są wręcz niemożliwe do spełnienia. Poznaj najczęściej pojawiające się żądania rodziców, których dyrektor przedszkola nie musi spełniać. Dowiedz się, na jaką podstawę prawną powołać się podczas rozmowy z rodzicami.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.