współpraca z rodzicami

Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić? Na zdjęciu dziecko trzyma za rękę rodzica wracając z przedszkola

Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić?

Czasem w pracy przedszkola pojawiają się sytuacje, które wymagają od dyrektora i nauczycieli szybkiej, a zarazem zgodnej z prawem reakcji. Jedną z nich jest moment, gdy dziecko odmawia pójścia do domu z rodzicem – reaguje krzykiem, płaczem, a nawet ucieczką. Choć taka scena może być trudna emocjonalnie, placówka musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami i ustalonymi procedurami, a także mieć na uwadze dobro dziecka oraz prawa rodzica. Warto wiedzieć, jakie w tym zakresie obowiązki nakłada na przedszkole prawo i jak postępować, aby nie narazić się na zarzut bezpodstawnego wstrzymywania wydania dziecka. Chodzi nie tylko o znajomość regulacji dotyczących władzy rodzicielskiej i kontaktów z dzieckiem, ale także o umiejętne łączenie litery prawa z wyczuciem sytuacji i współpracą z rodziną. W tym artykule omawiamy, jak w takich momentach zachować równowagę między przepisami a empatią – tak, aby chronić dobro dziecka i jednocześnie działać zgodnie z prawem.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie obowiązki ma przedszkole wobec rodzica uprawnionego do odbioru dziecka.

  • W jakich sytuacjach placówka może odmówić wydania dziecka rodzicowi.

  • Jak prawo reguluje kwestie miejsca zamieszkania dziecka po rozstaniu rodziców.

  • Jak wygląda procedura zmiany miejsca zamieszkania dziecka ustalona przez sąd.

  • Jakie są obowiązki dyrektora w zakresie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dziecka.

  • Jak uregulować w przepisach wewnętrznych zasady odbioru dziecka z przedszkola.

  • Jakie formy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego można zaproponować rodzinie w sytuacjach kryzysowych.

Konsultacje rodzicielskie w przedszkolu – jak zaprosić rodzica do współpracy, aby odnieść sukces

Konsultacje rodzicielskie w przedszkolu – jak zaprosić rodzica do współpracy, aby odnieść sukces

Jednym z podstawowych obowiązków każdego nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji. Interwencja nie będzie jednak możliwa bez współpracy z rodzicami. W praktyce pozyskanie w rodzicach partnerów może być trudne. W szczególności jeżeli już na etapie konsultacji poczują się odpowiedzialni za trudności rozwojowe swojego dziecka i przyjmą postawę obronną. W artykule wyjaśniamy, jak przeprowadzić konsultacje rodzicielskie w przedszkolu, aby rodzic poczuł się zaproszony do wspólnej pracy na rzecz dziecka.