Harmonogram współpracy pedagoga specjalnego z nauczycielami i rodzicami to praktyczne narzędzie, które ułatwia planowanie i organizację działań wspierających rozwój dzieci w przedszkolu. Dokument zawiera cele współpracy, szczegółowy plan spotkań i działań, a także wskazówki dotyczące sporządzania notatek ze spotkań. Pomaga w skutecznej komunikacji między pedagogiem, nauczycielami i rodzicami, dzięki czemu ułatwia dokumentowanie podejmowanych działań. Szablon przejrzysty i gotowy do dostosowania do potrzeb konkretnej placówki. Do harmonogramu dołączono gotowy szablon notatki ze spotkania, który ułatwia dokumentowanie ustaleń oraz działań do realizacji.
Pobierz również:
Czy rodzice mają prawo do wglądu w wyniki wstępnej obserwacji dziecka? Czy konieczne jest potwierdzenie podpisem, że taka informacja została im udostępniona? W artykule omówiono obowiązki przedszkola w zakresie udostępniania informacji rodzicom, wyjaśniono, które przepisy regulują tę kwestię oraz wskazano, czy w tym zakresie mogą obowiązywać dodatkowe zasady wewnętrzne placówki.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
Odmowa uczestnictwa rodziców w spotkaniach zespołu opracowującego IPET jest sprzeczna z przepisami prawa. Dyrektor ma obowiązek powiadomić rodziców o terminie każdego spotkania zespołu, informując ich o możliwości udziału.
Sprawdź, w jaki sposób dyrektor przedszkola i nauczyciele powinni respektować postanowienie sądu dotyczące władzy rodzicielskiej nad dzieckiem uczęszczającym do przedszkola. Upewnij się, jakich informacji nie powinni w związku z tym przekazywać o dziecku. Pamiętaj, że w razie konfliktu pomiędzy rodzicami, decyzje dotyczące sprawowania władzy rodzicielskiej wydaje sąd opiekuńczy. Przedszkole musi respektować orzeczenie sądu i nie ingerować w ustalone zasady sprawowania pieczy nad małoletnim dzieckiem.
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Przeprowadzenie ankiety dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną jest najlepszym sposobem na pozyskanie istotnych danych o stanie zdrowia, diecie oraz rozwoju psychofizycznym dziecka, zgodnie z art. 155 ustawy Prawo oświatowe. Dzięki ankiecie możemy skutecznie zebrać wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą nam zapewnić dzieciom odpowiednią opiekę, odżywianie oraz dostosowane metody opiekuńczo-wychowawcze. Takie podejście umożliwia nauczycielom indywidualne dostosowanie działań do potrzeb każdego dziecka, co sprzyja jego harmonijnemu rozwojowi i bezpieczeństwu.
Wykorzystaj również:
Zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego organizowane są zebrania z rodzicami. Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów powinien określać statut przedszkola. Przepisy nie regulują liczby zebrań z rodzicami dzieci uczęszczających do placówki.
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej komunikacji i informacji zwrotnych ma na celu ulepszenie relacji między placówką a rodzicami. Taka inicjatywa świadczy o profesjonalnym podejściu do zarządzania placówką, podkreśla znaczenie otwartego dialogu i współpracy. Dzięki zebraniu opinii od rodziców, przedszkole ma możliwość dokładnej analizy efektywności obecnych metod komunikacji, co z umożliwia wprowadzenie optymalizacji i usprawnień w tym obszarze. Adekwatne dostosowanie strategii komunikacyjnych do potrzeb i preferencji rodziców przyczynia się do wzrostu ich zaufania oraz satysfakcji z funkcjonowania przedszkola.
Przedszkole jest często pierwszym środowiskiem, w którym dziecko funkcjonuje poza rodziną. Jego rozwój staje się obiektem obserwacji osób, które nie są z nim związane tak blisko jak rodzice czy dziadkowie. Maluch trafia do grupy rówieśników, wraz z którymi zdobywa kompetencje społeczne. Czasami dopiero na tle równolatków widoczne stają się trudności, którymi trzeba się zainteresować i zaopiekować. W jaki sposób rozmawiać o nich z rodzicem? Jak sprawić, by rozmowa zaowocowała wspólną strategią działania?
Raz na jakiś czas każdy dyrektor przedszkola spotyka na swojej drodze problematycznego rodzica, który ciągle ma o coś pretensje i na każdym kroku wyraża swoje niezadowolenie. Sprawa staje się jednak o wiele bardziej poważna, gdy robi to przy dzieciach, rodzicach i pracownikach przedszkola. Sprawdź, jak radzić sobie z rodzicem, który na oczach społeczności przedszkolnej atakuje i obraża nauczyciela wychowania przedszkolnego.
Przedszkole to wyzwanie nie tylko dla dziecka. To również sporo emocji dla rodzica, który decyduje się na separację ze swoją pociechą i powierzenie jej placówce. Czasami nie jest to wcale takie łatwe. Rodzic nie ma pełnego wglądu w to, jak spędza czas jego dziecko, jak przeżywa rozłąkę, co dzieje się w jego grupie. Musi poradzić sobie z własnym napięciem, by wspierać malucha w budowaniu zaufania do przedszkola i pracujących w nim dorosłych. Czasami lęk rodzica jest jednak tak silny, że wpływa na relację z dzieckiem i nauczycielami.
By zrozumieć, czym jest nadopiekuńczość warto pochylić się najpierw nad samą opiekuńczością. Kim jest opiekuńczy dorosły? Jakie są granice adekwatnej opieki wobec przedszkolaka? Kiedy można powiedzieć, że jest jej za dużo lub za mało? W codziennej pracy nauczyciele obserwują wiele różnych postaw rodzicielskich. Ci sami opiekunowie potrafią reagować na swoje dziecko różnie, zależnie od aktualnych okoliczności. Zdarza się jednak, że ich postawa hamuje rozwój dziecka do samodzielności. Jak ich wesprzeć, by dali dziecku więcej przestrzeni? W artykule wyjaśniamy, jak rozmawiać z nadopiekuńczymi rodzicami.
Wielu rodziców przekonuje, że zachowanie dziecka w domu odbiega od tego, które opisuje nauczyciel, a które ma miejsce na terenie przedszkola. O ile to, że jest to prawda, jest bardzo prawdopodobne, o tyle nie zawsze rodzice chcą przyjąć taką informację do wiadomości. Pojawia się wówczas pomysł, aby rodzic był obecny w sali podczas zajęć i obserwował swoje dziecko w czasie pobytu w przedszkolu. Niezależnie od tego, czy z taką propozycją wychodzi wychowawca, czy rodzic – trzeba pamiętać, że nie zawsze jest to możliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby rodzic mógł obserwować swoje dziecko podczas pobytu w przedszkolu.
Radca prawny, Łukasz Zygmunt omawia najważniejsza zagadnienia dotyczące współpracy przedszkola z rodzicami w zakresie składania wniosków oraz udzielania zgód i upoważnień.
W czasie webinaru ekspert omawia aktualne regulacje prawne oraz podaje przykłady z praktyki przedszkolnej, które wskazują zasady postępowania w typowych i nietypowych sytuacjach.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.