współpraca z rodzicami

  Czy rodzice mogą się nie zgodzić na współpracę pedagoga specjalnego z dzieckiem. Na zdjęciu: pedagog specjalny

Czy rodzice mogą się nie zgodzić na współpracę pedagoga specjalnego z dzieckiem

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez pedagoga specjalnego. Jeśli zajdzie taka konieczność ze strony rodziców, to mogą nie wyrazić zgody na objęcie pomocą w odniesieniu do własnego dziecka. Jednak nie może to być działanie ze szkodą dla dziecka. Rodzice powinni uzasadnić brak zgody na objęcie dziecka wsparciem, wskazując, że w inny sposób zaspokajają potrzeby dziecka w danym zakresie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie jest ustawowe zadanie przedszkola i nauczycieli w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  • Dlaczego rodzice nie muszą wyrażać zgody na współpracę pedagoga specjalnego z dzieckiem w przedszkolu.

  • Jakie zadania w przedszkolu wykonuje pedagog specjalny zgodnie z przepisami prawa.

  • W jaki sposób pedagog specjalny współpracuje z nauczycielami, rodzicami, uczniami oraz innymi specjalistami.

  • Jakie działania diagnostyczne i wspierające realizuje pedagog specjalny w celu rozpoznania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.

  • W jaki sposób pedagog wspiera nauczycieli w dostosowywaniu metod i form pracy do indywidualnych potrzeb dzieci.

  • Jak przebiega procedura współpracy pedagoga specjalnego w przedszkolach niepublicznych i punktach przedszkolnych.

  • Jakie informacje muszą być przekazywane rodzicom o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

  • Jakie konsekwencje może mieć odmowa rodziców w zakresie korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić? Na zdjęciu dziecko trzyma za rękę rodzica wracając z przedszkola

Dziecko nie chce wracać z rodzicem do domu – co zrobić?

Czasem w pracy przedszkola pojawiają się sytuacje, które wymagają od dyrektora i nauczycieli szybkiej, a zarazem zgodnej z prawem reakcji. Jedną z nich jest moment, gdy dziecko odmawia pójścia do domu z rodzicem – reaguje krzykiem, płaczem, a nawet ucieczką. Choć taka scena może być trudna emocjonalnie, placówka musi kierować się przede wszystkim obowiązującymi przepisami i ustalonymi procedurami, a także mieć na uwadze dobro dziecka oraz prawa rodzica. Warto wiedzieć, jakie w tym zakresie obowiązki nakłada na przedszkole prawo i jak postępować, aby nie narazić się na zarzut bezpodstawnego wstrzymywania wydania dziecka. Chodzi nie tylko o znajomość regulacji dotyczących władzy rodzicielskiej i kontaktów z dzieckiem, ale także o umiejętne łączenie litery prawa z wyczuciem sytuacji i współpracą z rodziną. W tym artykule omawiamy, jak w takich momentach zachować równowagę między przepisami a empatią – tak, aby chronić dobro dziecka i jednocześnie działać zgodnie z prawem.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie obowiązki ma przedszkole wobec rodzica uprawnionego do odbioru dziecka.

  • W jakich sytuacjach placówka może odmówić wydania dziecka rodzicowi.

  • Jak prawo reguluje kwestie miejsca zamieszkania dziecka po rozstaniu rodziców.

  • Jak wygląda procedura zmiany miejsca zamieszkania dziecka ustalona przez sąd.

  • Jakie są obowiązki dyrektora w zakresie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa dziecka.

  • Jak uregulować w przepisach wewnętrznych zasady odbioru dziecka z przedszkola.

  • Jakie formy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego można zaproponować rodzinie w sytuacjach kryzysowych.