Wszyscy pracownicy przedszkola powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Niezależnie od tego dyrektor musi wyznaczyć osobę odpowiedzialną za pierwszą pomoc w placówce. Imię i nazwisko, miejsce wykonywania pracy oraz numer telefonu takiej osoby powinny być powszechnie znane.
W przedszkolu powinno funkcjonować zarządzenie dyrektora określające kryteria doboru nauczycieli do zwolnienia. Jednym z tych kryteriów może być brak dobrej współpracy z nauczycielem czy też trudności w tej współpracy. Wybór nauczycieli do zwolnienia nie może mieć jednak charakteru dyskryminacyjnego bądź dowolnego.
Z tego artykułu dowiesz się:
Nauczyciel może odwołać się od decyzji dyrektora o zwolnieniu do sądu pracy. Błędy popełnione na etapie wyboru osoby do zwolnienia mogą kosztować przedszkole nie tylko odszkodowanie, ale także konieczność przywrócenia nauczyciela do pracy i zapłatę wynagrodzenia za okres pozostawania bez zatrudnienia.
Zasady reagowania na złe samopoczucie dzieci oraz udzielania im pierwszej pomocy powinny być spisane w formie procedury postępowania – znanej i dostępnej dla wszystkich pracowników placówki. Wątpliwości kadry przedszkola dotyczące reagowania na nagłe sytuacje warto wyjaśnić np. na radzie pedagogicznej.
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, a dyrektor placówki nie potrzebuje żadnych oświadczeń w tym zakresie. Natomiast w przypadku rozwodu kwestię władzy rodzicielskiej i sposobu utrzymywania kontaktów z dzieckiem reguluje orzeczenie sądu, które rodzice powinni przedstawić dyrektorowi.
Przedszkole, które będzie miało niedostateczne efekty kształcenia i wychowania, opracuje program naprawczy. Należy w nim uwzględniać uwagi zgłoszone przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Program ten musi być przedstawiony kuratorowi oświaty w terminie wyznaczonym w wydanym przez niego poleceniu.
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty, która zmienia także Kartę Nauczyciela 9 marca 2015 r. została podpisana przez Prezydenta. Większość przepisów obowiązuje już od 31 marca, pozostałe wejdą w życie 1 września 2015 r. Dyrektor powinien sprawdzić, jak zmiany prawne wpłyną na prace przedszkola.
Przepisy nie wskazują wzoru indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, jednak dokładnie określają jego zawartość. Przedszkole może więc przyjąć najbardziej praktyczny dla osób pracujących w zespole sposób i formę opracowania programu. Ważne, by znalazły się w nim wskazane w przepisach wymagania.
Jeśli dyrektor podejmie decyzję o wprowadzeniu dziennika elektronicznego, przez pierwszy rok powinien być on prowadzony równolegle z dziennikami papierowymi. Jeśli po roku zapadnie decyzja o rezygnacji z formy papierowej, konieczne będzie uzyskanie zgody organu prowadzącego przedszkole.
Od 1 września 2015 r. dyrektor będzie musiał zorganizować nauczanie języka obcego dzieciom pięcioletnim w ramach podstawy programowej. Planowane decyzje kadrowe związane z nowymi wymaganiami należy uwzględnić w arkuszu organizacji przedszkola, który należy sporządzić do 30 kwietnia.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.