Każde przedszkole prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego musi posiadać instrukcję kancelaryjną. Określa ona szczegółowe zasady i tryb dokonywania wszelkich czynności o charakterze kancelaryjnym. Żadne przepisy nie wskazują natomiast, by taki obowiązek spoczywał także na przedszkolach niesamorządowych. Sprawdź, czy instrukcja kancelaryjna w przedszkolu niepublicznym jest obowiązkowa.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Realizacja standardów kontroli zarządczej w samorządowym przedszkolu podlega okresowej kontroli. Sprawdź zatem, co oznacza zalecenie pokontrolne dotyczące braku protokołu z okresowego przeglądu dokumentów wewnętrznych.
Zbliżający się koniec i początek kolejnego roku kalendarzowego oznacza, że wchodzimy w ostatni etap realizacji tegorocznej kontroli zarządczej. To czas, kiedy należy dokonać podsumowań, opracować sprawozdanie i oświadczenie o jej stanie, a jednocześnie – zaplanować działania na następny rok ujęte w rocznym planie działalności przedszkola. Sprawdź, jakie działania w ramach kontroli zarządczej spoczywają na dyrektorze przedszkola na przełomie grudnia i stycznia.
Z tego artykułu dowiesz się:
Jedną z kar przewidzianych w przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych może być upomnienie. Jakie są konsekwencje tej kary w związku z pełnioną funkcją? Czy raz ukarany dyrektor będzie mógł ponownie przystąpić do konkursu na to stanowisko?
System wyznaczania celów określonych w planie działalności przedszkola na dany rok kalendarzowy w ramach kontroli zarządczej jest jednym z najważniejszych elementów skutecznego zarządzania placówką. Wskazuje priorytety wyznaczone do osiągnięcia w danym roku. Ważne jest przy tym, by wyznaczając cele, unikać 10 najczęściej popełnianych błędów – upewnij się, że nie są one popełniane w Twoim przedszkolu.
Od 1 września 2017 r. będzie obowiązywało nowe rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Sprawdź, jakie zmiany wprowadza nowe rozporządzenie i upewnij się, że dokumentacja w Twoim przedszkolu jest prowadzona prawidłowo.
Dokumentację kontroli zarządczej przedszkola należy systematycznie weryfikować pod kątem aktualności, przydatności i zgodności z obowiązującymi regulacjami. W tym stoisz przed nie lada wyzwaniem – reforma systemu oświaty wprowadza wiele zmian. Sprawdź, czy w związku z tym konieczne jest opracowanie nowej dokumentacji, czy może wystarczy jej aktualizacja.
Jako dyrektor przedszkola ponosisz odpowiedzialność za adekwatną, skuteczną i efektywną kontrolę zarządczą w placówce. Fizycznie nie jest możliwe pełne zaangażowanie w realizację wszystkich związanych z nią działań. Dlatego właśnie musisz korzystać z możliwości delegowania uprawnień i zadań – jak to robić i o czym pamiętać, dowiesz się z artykułu.
Wyrobienie pieczątek służbowych może usprawnić pracę, jednak musisz pamiętać o wydaniu zarządzenia lub zawarciu w instrukcji kancelaryjnej procedur dotyczących postępowania z nimi. Którzy pracownicy mogą korzystać z pieczątek, jakiego koloru tuszu należy używać i co zrobić w razie zgubienia pieczątki?
Każde pismo redagowane w przedszkolu powinno spełniać wymagania stawiane przez korespondencję urzędową. Wypracowane przez praktykę administracyjną zasady redagowania pism pozwalają na uniknięcie błędów oraz czynią korespondencję bardziej przystępną dla odbiorców. Zapoznaj się z artykułem i upewnij, że Twoje pisma są redagowane poprawnie.
Kontrolę dokumentacji prowadzonej w ramach kontroli zarządczej należy przeprowadzić na terenie kontrolowanej placówki. Żądanie od dyrektora przedszkola dostarczenia dokumentacji poza siedzibę przedszkola jest niezgodne z przepisami.
W ramach sprawowanej kontroli zarządczej dyrektor przedszkola dba o to, aby pracownicy posiadali wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone zadania. Dążenie do spełnienia standardów w tym zakresie należy rozpocząć już na etapie naboru nowych pracowników.
Dyrektor przedszkola ma obowiązek pisemnego zwrócenia się do Archiwum Państwowego z prośbą o zatwierdzenie zarządzenia w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjno-archiwalnych. Uzgodnienia z Archiwum Państwowym wymaga także wprowadzanie zmian w tych przepisach.
Akta spraw zakończonych, po upłynięciu okresu przechowania w komórce organizacyjnej, w której zostały wytworzone, należy przekazać do archiwum lub składnicy akt. Przekazywane dokumenty muszą zostać odpowiednio uporządkowane, w przeciwnym razie pracownik składnicy nie potwierdzi swoim podpisem ich przyjęcia.
Instrukcja kancelaryjna określa działania, które podejmuje się w celu sprawnego zarządzania dokumentami w przedszkolu. Każde przedszkole ma własną strukturę organizacyjną, dlatego posługiwanie się gotowymi wzorami instrukcji nie gwarantuje prawidłowego i bezpiecznego obiegu dokumentów.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.