diagnoza gotowości szkolnej

Frekwencja nie wpływa na wydanie informacji o gotowości szkolnej

Czy frekwencja wpływa na wydanie informacji o gotowości szkolnej dziecka?

Słaba frekwencja w przedszkolu może wpływać na wydanie informacji o gotowości szkolnej dziecka, choć nie jest to jedyny czynnik brany pod uwagę. Przy ocenie gotowości szkolnej dziecka uwzględnia się przede wszystkim jego rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny, a także umiejętności i przygotowanie do podjęcia nauki w szkole. Jeśli dziecko regularnie opuszcza zajęcia, może to utrudnić nauczycielowi pełną ocenę jego rozwoju, zwłaszcza w przypadku zaległości w przyswajaniu wiedzy lub rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych. Dobre przygotowanie dziecka do szkoły zależy także od jego aktywnego uczestnictwa w codziennych zajęciach, które pomagają w rozwoju tych kompetencji. W związku z tym, choć sama frekwencja nie jest decydująca, jej niski poziom może mieć wpływ na pełną ocenę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Nauczyciele przedszkolni, oceniając gotowość szkolną, mogą uwzględniać wnioski z obserwacji dziecka podczas zajęć oraz jego postępy, które mogą zostać zakłócone przez częste nieobecności.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kto jest odpowiedzialny za wydanie informacji o gotowości szkolnej dziecka i jakie przepisy prawne to regulują.
  • Jakie konsekwencje ma słaba frekwencja dziecka na ocenę jego gotowości do nauki w szkole, mimo że przepisy nie przewidują kar za niską frekwencję.
  • Dlaczego warto w informacji o gotowości szkolnej wskazać skutki nieobecności dziecka, nawet jeśli były one usprawiedliwione.
  • Jakie są konsekwencje, gdy dziecko nie spełnia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego z powodu nieobecności.
  • Czy nauczyciel może odmówić usprawiedliwienia nieobecności i jak postępować w przypadku wątpliwości dotyczących usprawiedliwień.
  • Jakie kroki należy podjąć, gdy dziecko nie realizuje obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności.
  • Jakie sankcje grożą rodzicom w przypadku niewywiązywania się z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka.
  Diagnoza gotowości szkolnej – organizacja, dokumentacja, rozmowy z rodzicami

Diagnoza gotowości szkolnej – organizacja, dokumentacja, rozmowy z rodzicami

Z webinaru dowiesz się jak przeprowadzić i udokumentować diagnozę gotowości szkolnej. Prowadząca ekspertka – na przykładach z praktyki – wyjaśnia, jak podsumować diagnozę i rozmawiać z rodzicami dzieci o jej wynikach.

Program szkolenia:

  • Uwarunkowania prawne dotyczące diagnozy gotowości szkolnej.
  • Diagnoza gotowości szkolnej - obowiązki rodziców. Jakie informacje przekazać rodzicom, na co ich uczulać, o jakich obowiązkach rodzicielskich przypominać.
  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i jej rola w diagnozie. Jaki jest cel wychowania przedszkolnego?
  • Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców - dlaczego warto by nauczyciele mieli do rodziców partnerskie podejście.
  • Wstępna diagnoza gotowości szkolnej - opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów i planów wspomagających i korygujących rozwój dziecka. Wyjaśnienie jak prowadzić bieżące obserwacje pedagogiczne, rozmowy i konsultacje z rodzicami i specjalistami.
  • Śródroczne obserwacje pedagogiczne - aktualizowanie i modyfikowanie planów i programów wyrównujących i korygujących rozwój dziecka.
  • Diagnoza gotowości szkolnej – obowiązujący druk, zakres, terminy.
  • Diagnoza gotowości szkolnej – omówienie 4 obszarów i praktyczne wskazówki dla nauczycieli.
  • Dokumentowanie diagnozowania i obserwacji dzieci na potrzeby diagnozy. Praktyczne wskazówki jak wypełnić dokument.
  • Podsumowanie diagnozy (wyniki). Co dalej z dokumentem diagnozy? Czy trzeba przekazać go do szkoły?
  • Rozwiązania problemów z praktyki.
DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA DYREKTORA

Diagnoza gotowości szkolnej – praktyczne wskazówki dla dyrektora

Diagnozowanie i obserwowanie dzieci przez cały okres ich pobytu w przedszkolu, a w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej objęcie ich diagnozą przedszkolną jest zadaniem nauczycieli. Za przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej wszystkich dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu i wydanie ich rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są zadania dyrektora przedszkola związane z przygotowaniem diagnozy gotowości szkolnej przedszkolaków.
  • Na podstawie jakich przepisów sporządza się diagnozę.
  • Jakie regulacje wewnętrzne warto mieć odnośnie do sporządzania diagnozy.
  • Kogo dotyczy diagnoza gotowości szkolnej.
  • Na jakich zasadach możliwe jest odroczenie obowiązku szkolnego.
  • Jak sporządzić diagnozę gotowości szkolnej dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolnej poza przedszkolem.
  • Jakie są zadania nauczycieli w procesie oceny gotowości szkolnej dzieci.
  • Jak chronić dane osobowe dzieci i rodziców przygotowując diagnozę.
  • Czy trzeba informować rodziców o wstępnej diagnozie gotowości szkolnej.
  • Jaką treść powinien mieć dokument diagnozy gotowości szkolnej.
  • Kto jest odpowiedzialny za sprawdzenie i podpisanie dokumentu diagnozy.
  • Co zrobić, jeżeli rodzice nie zgadzają się z diagnozą swojego dziecka.