
- Data: 01.12.2020
Wsparcie dla dziecka, gdy przedszkole nie zatrudnia psychologa ani pedagoga
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach niepublicznych nie różnią się od tych obowiązujących placówki publiczne. Sprawdź, czy brak odpowiedniej kadry może usprawiedliwiać brak objęcia dziecka pomocą.

- Data: 07.07.2025
Dokumentowanie pracy specjalistów w przedszkolu
Prawidłowo prowadzona dokumentacja specjalistyczna w przedszkolu to nie tylko obowiązek wynikający z przepisów, ale przede wszystkim narzędzie wspierające rozwój dzieci i jakość pracy placówki. Zeszyty, teczki, notatki, programy – każdy z tych elementów odgrywa kluczową rolę w monitorowaniu efektów wsparcia, planowaniu działań terapeutycznych i ocenie pracy zespołu specjalistów. Warto wiedzieć, jak dokumentować działania zgodnie z obowiązującym prawem, jak zabezpieczać dane wrażliwe oraz jakie dokumenty muszą znaleźć się w teczce dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną. W tym artykule wyjaśniamy krok po kroku, co należy do obowiązków specjalistów w zakresie dokumentowania pracy, kto odpowiada za prawidłowość tej dokumentacji oraz jakie przepisy mają tu kluczowe znaczenie. Podpowiadamy również, jakich błędów unikać i jak uporządkować dokumentację w sposób zgodny z RODO i oczekiwaniami organów nadzoru.

- Data: 24.05.2025
Czas pracy nauczycieli specjalistów
Choć etat nauczyciela specjalisty to formalnie 40 godzin tygodniowo, tylko część tego czasu to obowiązkowe zajęcia dydaktyczne. Reszta? To przestrzeń na zadania, które często umykają uwadze – praca z zespołem IPET, porady dla rodziców, konsultacje z nauczycielami, a także udział w szkoleniach czy przygotowanie zajęć terapeutycznych. Jak dokładnie wygląda podział obowiązków, czego można wymagać od specjalisty i które czynności powinny być realizowane w ramach pensum? Sprawdź, jak wygląda pełny obraz pracy specjalisty w przedszkolu lub szkole i co naprawdę kryje się za pojęciem „40-godzinny tydzień pracy”.

- Data: 16.03.2023
Ochrona danych osobowych w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Informacje o dzieciach i rodzicach gromadzone w przedszkolu stanowią dane osobowe i podlegają ochronie. Przepisy w zakresie działalności statutowej danej placówki, związanej między innymi z obowiązkiem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są podstawą do przetwarzania danych o dzieciach i ich rodzicach z mocy prawa. Poznaj zasady ochrony danych osobowych w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.

- Data: 09.06.2022
Dokumentacja dotycząca udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji).

- Data: 11.05.2022
Dokument podsumowujący rok z zakresu zajęć WWR oraz kształcenia specjalnego
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.

- Data: 10.03.2022
Skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju
Sprawdź, czy przedszkole, które nie zatrudnia psychologa, ale ma w swojej kadrze oligofrenopedagoga, logopedę i terapeutę pedagogicznego może organizować wczesne wspomaganie rozwoju, jeżeli takie zalecenie wynika z orzeczeń poradni dostarczonych przez rodziców nowoprzyjętych dzieci.
Aktualny numer
