Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.
Czy w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) przedszkole publiczne zobowiązane jest do prowadzenia zajęć specjalistycznych (terapia logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna) oraz zajęć wynikających z orzeczeń (rewalidacja)?
Brak specjalisty posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i bez przygotowania pedagogicznego uniemożliwi prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu niepublicznym. W tym przypadku nie mają bowiem zastosowania przepisy o zatrudnieniu za zgodą kuratora oświaty.
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu mogą być prowadzone jako godziny zajęć rewalidacyjnych lub jako godziny zajęć specjalistycznych. Od tego, z którym rodzajem zajęć mamy do czynienia zależał będzie czas ich trwania. Sprawdź, ile trwają zajęcia logopedyczne w ramach kształcenia specjalnego, a ile ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, kto ma uprawnienia by prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu ukierunkowane na rozwój motoryki dużej i małej i koordynację wzrokowo ruchową z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję.
Zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić zatrudnieni w przedszkolu specjaliści albo pozostali nauczyciele, jeśli posiadają do tego odpowiednie kwalifikacje. A co, jeżeli nauczyciel rozpoczął już odpowiednie studia, ale nie posiada jeszcze dyplomu? Sprawdź, czy nauczyciel w trakcie studiów może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu.
W tym artykule przypominamy, ile powinny trwać zajęcia z religii i zajęcia rewalidacyjne w roku szkolnym 2021/2022 w zależności od wieku dzieci uczęszczających do grupy przedszkolnej.
Sprawdź, czy osoba z przygotowaniem w zakresie arteterapii może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dziećmi niepełnosprawnymi, w tym z afazją.
Sprawdź, ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno mieć dziecko z orzeczeniem w przedszkolu oraz jaki powinien być czas trwania tych zajęć.
Przyjęcie do przedszkola dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek organizowania zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej. Przedszkole nie ma jednak możliwości zlecenia realizacji tych zajęć zewnętrznemu ośrodkowi.
Zajęcia rewalidacyjne i zajęcia specjalistyczne to dwie różne formy wsparcia dziecka realizowane w oparciu na różne podstawy prawne. Sprawdź, jakie są różnice pomiędzy tymi zajęciami.
Przepisy prawa oświatowego nie określają zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych, nie wskazują, w jakiej formie powinny być organizowane – czy powinny być prowadzone indywidualnie, czy zespołowo. W przypadku przedszkoli nie określają także wymiaru tych godzin, o czym w praktyce decyduje organ prowadzący.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.