Zdarza się, że w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszczane jest zalecenie objęcia dziecka treningiem umiejętności społecznych. Pojawia się jednak pytanie, czy takie zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć rewalidacyjnych. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwe jest zorganizowanie zajęć TUS w ramach zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Zajęcia rewalidacyjne są organizowane dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich głównym celem jest wsparcie rozwoju dziecka w obszarach, w których napotyka on trudności wynikające z niepełnosprawności. Czy pomieszczenia, w których prowadzone są zajęcia rewalidacyjne muszą spełniać określone przepisami warunki? Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełniać pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu.
Przedszkole ma obowiązek organizowania i realizowania zajęć rewalidacyjnych dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Duże wątpliwości budzi jednak to, w której części dnia należy je prowadzić. Czy zajęcia rewalidacyjne można zaplanować w czasie realizacji podstawy programowej?
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.
Przeczytaj również:
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu w wymiarze 20 godzin tygodniowo nie oznacza, że na prowadzenie zajęć rewalidacyjnych trzeba przydzielić mu dodatkowe godziny. To czy zajęcia rewalidacyjne będą prowadzone w ramach pensum, zależy od potrzeb dziecka. Jeżeli nie ma konieczności, aby nauczyciel towarzyszył dziecku na zajęciach przez 20 godzin w tygodniu, to zajęcia rewalidacyjne może prowadzić w ramach tego wymiaru godzin.
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.
Czy w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) przedszkole publiczne zobowiązane jest do prowadzenia zajęć specjalistycznych (terapia logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna) oraz zajęć wynikających z orzeczeń (rewalidacja)?
Brak specjalisty posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i bez przygotowania pedagogicznego uniemożliwi prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu niepublicznym. W tym przypadku nie mają bowiem zastosowania przepisy o zatrudnieniu za zgodą kuratora oświaty.
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu mogą być prowadzone jako godziny zajęć rewalidacyjnych lub jako godziny zajęć specjalistycznych. Od tego, z którym rodzajem zajęć mamy do czynienia zależał będzie czas ich trwania. Sprawdź, ile trwają zajęcia logopedyczne w ramach kształcenia specjalnego, a ile ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Do głównych zadań wychowania przedszkolnego, obok funkcji opiekuńczej, należy wsparcie dzieci w ich rozwoju zarówno psychofizycznym, jak i intelektualnym. W trosce o część dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy obligują przedszkole do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Poznaj zasady organizacji tych zajęć i różne metody oraz techniki pracy z dziećmi objętymi rewalidacją.
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym mają obowiązek prowadzenia dokumentacji, z której wynika realizowanie zadań przedszkola w tym zakresie. W przypadku zajęć rewalidacyjnych prowadzone są dzienniki zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź szczegóły.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.