Zdarza się, że rodzice dzieci pięcioletnich planują zgłoszenie dziecka do szkoły rok wcześniej, niż wynika to z przepisów prawa oświatowego. Wówczas zwracają się do dyrektora przedszkola z prośbą o przeniesienie pięciolatka do zerówki, aby realizował program przygotowujący do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdźmy, czy takie przeniesienie dziecka jest możliwe na wniosek rodziców.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przedszkole niepubliczne jest zobowiązane realizować podstawę programową taką samą jak przedszkole publiczne. Natomiast organizację przedszkola niepublicznego określa jego statut nadany przez osobę prowadzącą przedszkole. Przepisy nie wskazują, co należy zawrzeć w organizacji przedszkola ani jak skonstruować rozkład dnia przedszkola. Czy to oznacza, że możliwe jest zaplanowanie zajęć dodatkowych w czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej? Sprawdź, jak organizować zajęcia dodatkowe bez naruszenia zasad realizacji zadań przedszkola.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Pytanie: W jaki sposób planować pracę poszczególnych grup łączonych w okresie wakacji?
Dyrektor przedszkola nie może na podstawie własnej, autonomicznej decyzji, ustalić terminu przerwy w funkcjonowaniu przedszkola. Przerwę tę ustala organ prowadzący. Co jednak ważne, organ prowadzący nie ma obowiązku ustalenia przerwy w terminie wskazanym we wspólnym wniosku dyrektora przedszkola i rodziców. Czy jest natomiast możliwe ustalenie takiej przerwy, jeżeli nie złożono wniosku w tej sprawie?
W przedszkolu, w którym tworzone są oddziały jednorodne wiekowo, przeniesienie dziecka do innej grupy wiekowej powinno następować z uzasadnionych powodów i we współpracy z rodzicami dziecka. Sprawdź, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby możliwe było przeniesienie dziecka korzystającego z pomocy psychologiczno-pedagogicznej do innej grupy wiekowej.
Przedszkola to placówki nieferyjne, co oznacza, że zajęcia w nich są prowadzone przez cały rok – również w czasie szkolnych wakacji. Nie ulega jednak wątpliwości, że w większości z nich w okresie letnim organizacja pracy ulega zmianie. Wynika to z organizacji dyżurów wakacyjnych oraz mniejszej liczby dzieci przyprowadzanych do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w tym czasie na przedszkolu nadal ciąży obowiązek zatrudniania odpowiedniej liczby specjalistów, w tym psychologa i pedagoga specjalnego.
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie zajęć rewalidacyjnych zespołowo. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?
Zapraszamy do przeczytania praktycznych odpowiedzi i porad ekspertów!
W ostatnich latach wiele przedszkoli boryka się z problemem niedoboru kadry nauczycielskiej. Jednym z rozważanych przez dyrektorów rozwiązań tego problemu jest skrócenie godzin pracy przedszkola. Czy jest to możliwe? Co może zrobić dyrektor, jeżeli organ prowadzący nie wyrazi zgody na skrócenie godzin pracy przedszkola?
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne może być realizowane wyłącznie w miejscu pobytu dziecka – najczęściej w domu rodzinnym. Jednocześnie, jeśli nie jest to wykluczone z uwagi na stan zdrowia dziecka, przedszkole jest zobowiązane do zapewnienia mu kontaktu z rówieśnikami i możliwości uczestniczenia w życiu przedszkolnym. Jak w praktyce zapewnić dziecku kontakt ze środowiskiem przedszkolnym? Dowiedz się, jak organizować integrację ze środowiskiem przedszkolnym dziecku w naznaczaniu indywidualnym. W artykule ekspertka podpowiada, jak w praktyce powinna wyglądać obserwacja funkcjonowania dziecka. Wyjaśnia także, na jej podstawie dążyć do uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola oraz kontaktu z rówieśnikami. Z artykułu dowiesz się również, na czym polega i kiedy możliwe jest czasowe zawieszenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
Organizacja pracy przedszkoli różni się od szkół chociażby występowaniem zimowej przerwy świątecznej, która trwa od 23 do 31 grudnia 2022 roku. Przedszkola publiczne z założenia działają przez cały rok, z wyjątkiem przerwy ustalonej przez organ prowadzący. Jak jednak zasada ta ma zastosowanie przed i po świętach, gdy dzieci z reguły jest znacznie mniej niż zwykle? A jak pracują w tym okresie placówki niepubliczne?
Przygotowując przedszkole na nowy rok szkolny 2022/2023, należy pamiętać o zmianach w prawie oświatowym, które obowiązują od 1 września 2022 r., zagrożeniu epidemiologicznym oraz zwrócić uwagę na uaktualnienie zmian w arkuszu organizacyjnym, jak również skupić się na zadaniach w sferze dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Poniższa tabela przedstawia najważniejsze obowiązki dyrektora związane z organizacją pracy przedszkola w nowym roku szkolnym.
Dowiedz się jakie zmiany czekają przedszkola w 2022 roku.
W ustawie Prawo oświatowe określono warunki zakładania szkół i placówek niepublicznych. Przepisy te odnoszą się również do przedszkoli. Sprawdzamy, co prawo mówi o różnych lokalizacjach przedszkola na terenie tej samej gminy.
W przedszkolu publicznym przydziału dzieci do grup dokonuje dyrektor przedszkola. Uwzględnia przy tym wiek dzieci oraz oczekiwania rodziców. Czy tak samo jest w przedszkolu niepublicznym? Dowiedz się, kto w przedszkolu niepublicznym jest osobą decyzyjną w sprawie przeniesienia dziecka do innej grupy.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.