Dowiedz się, gdzie przechowywać wnioski pracowników przedszkola o udzielenie urlopu wypoczynkowego, zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do lat 14 czy też podania o tzw. urlop okolicznościowy. Sprawdź także, jaki jest okres przechowywania takiej dokumentacji.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie może zostać na własną prośbę lub po wyrażeniu zgody przeniesiony do pracy w innym przedszkolu. W takim przypadku jednym z najczęściej zadawanych pytań dyrektora jest to, które dokumenty przekazać dyrektorowi przedszkola, do którego nauczyciel zostanie przeniesiony. W artykule wyjaśniamy, jaką dokumentację przekazać, a jaką zostawić.
Obecnie każdy pracownik musi mieć prowadzoną indywidualnie („oddzielną”) dokumentację związaną „z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego”. Co należy rozumieć pod tym pojęciem? Jakie dokumenty należy tam umieszczać? Czy wstawiać tam wycinki z planu urlopów? Sprawdź to.
Z tego artykułu dowiesz się:
W przypadku ponownego zatrudnienia pracownika, nawet po dłuższej przerwie, nowe przepisy o dokumentacji pracowniczej wymagają, by pracodawca kontynuował prowadzenie jego akt pracowniczych. Nie mówią jednak, w jaki dokładnie sposób ma to przebiegać. Dalej nasz ekspert podpowiada, jak w takim przypadku prowadzić akta osobowe.
Tylko dokumenty składane do akt osobowych po 1 stycznia 2019 r. wymagają potwierdzenia przez dyrektora przedszkola lub upoważnioną osobę za zgodność z dokumentem przedstawionym przez pracownika. Dokumentów włączonych do akt wcześniej nie trzeba potwierdzać i uzupełniać o adnotację „za zgodność z oryginałem” .
Nowe przepisy o dokumentacji pracowniczej zobowiązują dyrektora przedszkola do poinformowania pracownika o możliwości odbioru dokumentacji pracowniczej w przypadku upływu okresu jej przechowywania oraz poprzedniej postaci tej dokumentacji w przypadku zmiany postaci jej prowadzenia i przechowywania. A kto w praktyce ma prawo tę dokumentację odebrać?
Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. przepisy umożliwią pracodawcy skrócenie okresu przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika z 50 do 10 lat. Poznaj szczegóły.
Pracodawca jest obowiązany m.in. prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników. Nieprowadzenie akt osobowych stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny. Kto poniesie konsekwencje, jeżeli braki w dokumentacji powstały w czasie pełnienia funkcji przez poprzedniego dyrektora?
Akta osobowe pracowników składają się z trzech części. Część A wiąże się z tym, co działo się przed nawiązaniem stosunku pracy, część B dotyczy całego przebiegu pracy u danego pracodawcy, część C obejmuje wszystko, co wiąże się z ustaniem zatrudnienia. Katalog dokumentów, które powinny znajdować się w każdej części, jest ściśle określony.
W aktach osobowych nie przechowuje się kserokopii dowodu osobistego pracownika ani aktu stanu cywilnego. Jeśli pracownik w czasie trwania zatrudnienia zmienił nazwisko, wystarczy jego pisemne oświadczenie. Przy czym dyrektor, w razie wątpliwości, ma prawo żądać udokumentowania danych w nim zawartych.
Od 1 stycznia 2016 roku mają zostać wprowadzone zmiany w Kodeksie pracy, które ograniczą czas i zakres archiwizowanych przez pracodawców dokumentów zebranych w aktach osobowych. Przez 50 lat po ustaniu zatrudnienia będą przechowywane jedynie dokumenty gromadzone do celów emerytalno-rentowych.
Przepisy nie określają gdzie powinna być przechowywana dokumentacja pracownicza. Należy jednak zabezpieczyć ją przed uszkodzeniem, zniszczeniem i dostępem osób nieuprawnionych. Dobrym rozwiązaniem jest przeznaczenie na ten cel zamykanej na klucz szafy lub szuflady.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.