Konkurs na dyrektora przedszkola – wskazówki dla kandydata

Konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola to bardzo sformalizowana procedura, w której główną rolę odgrywa komisja konkursowa powołana przez organ prowadzący. Do kandydata na stanowisko kierownicze należy zaś poprawne przygotowanie oferty wraz z wymaganymi załącznikami oraz uzyskanie jak największej liczby punktów podczas rozmowy przed komisją. By udział w konkursie był jak najmniej stresujący, poznaj już dziś poszczególne etapy procedury konkursowej i przygotuj się na najbardziej zawiłe pytania członków komisji.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie wymagania musi spełnić kandydat na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Jakie informacje powinny być umieszczone w ogłoszeniu o konkursie.
- Jaki powinien być skład komisji konkursowej.
- W jakim przypadku komisja konkursowa może odrzucić ofertę kandydata.
- Jakie pytania może zadać kandydatom komisja konkursowa.
- W jaki sposób komisja głosuje nad kandydaturami.
- Jak postąpić, gdy konkurs został nierozstrzygnięty.
- Jakie elementy musi zawierać protokół z posiedzenia komisji konkursowej.
- Czy po przeprowadzeniu postępowania konkursowego komisja zwraca dokumenty kandydatom.
Wymagania na stanowisko dyrektora szkoły i przedszkola
Kandydat na dyrektora przedszkola publicznego musi spełniać wszystkie wymogi niezbędne do objęcia tej funkcji przewidziane w § 1 rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r. Zgodnie z tym przepisem stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej i publicznej szkoły ponadpodstawowej kandydat na to stanowisko powinien:
- posiadać wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy licencjat, inżynier lub równorzędny, oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu lub danej szkole podstawowej;
- ukończyć studia wyższe lub studia podyplomowe, z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
- posiadać co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub 5-letni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
- uzyskać co najmniej bardzo dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku (w przypadku nauczyciela akademickiego – pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej) – przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora, a jeżeli nie przeprowadzono konkursu – przed powierzeniem stanowiska dyrektora;
- spełniać warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
- mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
- nie być prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną oraz nie może toczyć się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
- nie być skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- nie być stroną toczącego przeciwko niemu postępowania o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;
- nie być karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi;
- w przypadku cudzoziemca – posiadać poświadczoną znajomość języka polskiego.
W jakich placówkach obowiązkowy jest konkurs na stanowisko dyrektora szkoły i przedszkola?
Stanowisko dyrektora publicznego przedszkola powierza organ prowadzący, a kandydata na to stanowisko wyłania się w drodze konkursu. Wymóg przeprowadzania konkursu nie dotyczy:
- przedszkoli publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz
- przedszkoli niepublicznych
(art. 63 ust. 10 UPO).
Pierwszym krokiem zmierzającym do wyboru nowego dyrektora przedszkola publicznego jest ogłoszenie przez organ prowadzący konkursu na to stanowisko. Informację o ogłoszeniu konkursu organ prowadzący zamieszcza:
- na swojej stronie internetowej i
- w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie lub
- w inny zwyczajowo ustalony sposób.
Informację o ogłoszeniu konkursu można zamieścić również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej kuratorium oświaty właściwego dla siedziby przedszkola oraz w dzienniku o zasięgu wojewódzkim (§ 1 ust. 5 i 6 rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej).
Zapamiętaj! To organ prowadzący ogłasza konkurs na stanowisko dyrektora przedszkola.
Ogłoszenie o konkursie zawiera:
1) oznaczenie organu prowadzącego;
2) nazwę i adres jednostki, której dotyczy konkurs;
3) wskazanie wymagań wobec kandydatów na stanowisko dyrektora – wymagania te określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce;
4) wskazanie wymaganych dokumentów:
a) uzasadnienia przystąpienia do konkursu oraz koncepcja funkcjonowania i rozwoju jednostki;
b) życiorysu z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierającego w szczególności informacje o:
- stażu pracy pedagogicznej (lub dydaktycznej – w przypadku nauczyciela akademickiego),
- stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym – jeżeli w konkursie startuje osoba niebędąca nauczycielem;
c) oświadczenia zawierające następujące dane osobowe kandydata:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę i miejsce urodzenia,
- obywatelstwo,
- miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
d) poświadczonych przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy, o którym mowa w lit. b: świadectw pracy, zaświadczeń o zatrudnieniu lub innych dokumentów potwierdzających okres zatrudnienia;
e) poświadczonych przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub świadectwa ukończenia studiów podyplomowych, z zakresu zarządzania albo świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą;
f) w przypadku cudzoziemca – poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii:
- dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego lub
- dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, na kierunku filologia polska, lub
- dokumentu potwierdzającego prawo do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego języka polskiego;
g) poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
h) oświadczenia, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne;
i) oświadczenia, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
j) oświadczenia, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi;
k) oświadczenia o dopełnieniu obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i 3a ustawy z 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów – w przypadku kandydata na dyrektora publicznej szkoły urodzonego przed 1 sierpnia 1972 r.;
l) poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego – w przypadku nauczyciela;
m) poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego;
n) oświadczenia, że kandydat nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną;
o) oświadczenia, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
5) informację o:
a) sposobie i terminie składania ofert;
b) dopuszczeniu składania ofert w postaci elektronicznej;
c) sposobie powiadomienia kandydatów o terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego.
Kandydaci składają oferty w sposób i w terminie wskazanym w ogłoszeniu. Termin ten nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu. Oferty mogą być złożone w postaci tradycyjnej, papierowej, jak również elektronicznie. Oferta składana w postaci elektronicznej powinna:
- być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP,
- zawierać elektroniczne kopie dokumentów wymaganych jako załączniki do oferty.
Innymi słowy, sama oferta musi być opatrzona podpisem elektronicznym (lub profilem zaufanym), ale jej załączniki mogą zostać złożone w formie skanów.
Dokumenty kandydatów – czy są do zwrotu?
Oferty złożone przez kandydatów w konkursie na dyrektora przedszkola stanowią element dokumentacji konkursowej, która powinna zostać zachowana przez organ prowadzący, a w dalszej kolejności zarchiwizowana.
Wprawdzie przepisy rozporządzenia nie rozstrzygają dokładnie zasad postępowania z dokumentami złożonymi w procedurze konkursowej. Jednakże nie ulega wątpliwości, że jest dokumentacja, która z jednej strony jest korespondencją przychodzącą, z drugiej na jej podstawie podejmuje się rozstrzygnięcia, które mogą podlegać weryfikacji. Już z tych racji przyjąć należy, że komisja konkursowa, a w dalszym toku organizator konkursu, czyli organ prowadzący, powinna zachować dokumentację. Brak szczególnej natomiast regulacji przesądza, że należy z nią postępować według zasad ogólnych.
W zasadzie oferta kandydata składa się z oświadczeń kandydata, a także kopii różnych dokumentów kwalifikacyjnych. Można więc stwierdzić, że procedura wymaga oryginałów tylko w odniesieniu do dokumentów jednorazowego użytku. Dokumenty te wytwarza się na użytek konkretnego procesu. Wymagane są także kopie tych dokumentów, które mogą służyć kandydatowi także w innych sytuacjach. Taka konstrukcja powoduje, że w zasadzie kandydat nie powinien mieć żadnej szczególnej potrzeby uzyskania zwrotu złożonych dokumentów.
Powołanie komisji konkursowej
Komisję konkursową powołuje organ prowadzący. W jej skład wchodzi (zob. przykłady 3–7):
1) po trzech przedstawicieli:
- organu prowadzącego szkołę (przedszkole lub placówkę),
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
2) po dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej,
3) po jednym przedstawicielu organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, wyłonionym spośród członków:
- ich jednostek organizacyjnych albo
- jednostek organizacyjnych organizacji związkowych wchodzących w skład reprezentatywnych organizacji związkowych, zrzeszających nauczycieli, obejmujących swoim zakresem działania placówkę, w której konkurs się odbywa (art. 63 ust. 14 UPO).
Warto wiedzieć, że liczba przedstawicieli organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny w komisji konkursowej nie może być mniejsza niż łączna liczba pozostałych członków komisji. W razie potrzeby należy zwiększyć proporcjonalnie liczbę przedstawicieli kuratora i organu prowadzącego (art. 63 ust. 15 UPO). Od 19 lipca 2018 r. zmniejszeniu uległa liczba przedstawicieli organizacji związkowych biorących udział w konkursie. W tej chwili bowiem w kraju działają trzy reprezentatywne organizacje związkowe:
- Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność” (NSZZ „Solidarność”),
- Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ),
- Forum Związków Zawodowych (FZZ).
Oznacza to, że w postępowaniu konkursowym bierze udział po jednym z trzech wymienionych wyżej organizacji związkowych. A zatem w składzie komisji może być maksymalnie 3 przedstawicieli organizacji związkowych.
Wejdź na www.portalprzedszkolny.pl i pobierz: |
Obowiązki przewodniczącego komisji konkursowej
Pracami komisji kieruje przewodniczący wyznaczony spośród jej członków przez organ prowadzący (§ 2 rozporządzenia MEN z 11 sierpnia 2017 r.). Przewodniczący ustala termin i miejsce posiedzenia komisji, o czym powiadamia pisemnie pozostałych członków oraz kandydatów, nie później niż na siedem dni przed terminem posiedzenia. Informacja ta może być również przekazana w postaci elektronicznej.
Wejdź na www.portalprzedszkolny.pl i pobierz: |
Posiedzenie komisji odbywa się nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od upływu terminu składania ofert przez kandydatów, wskazanego w ogłoszeniu konkursu. Rozporządzenie wymaga jednak, aby w posiedzeniu komisji brało udział co najmniej 2/3 jej członków – tylko w tym wypadku postępowanie może być prowadzone. Posiedzenie komisji rozpoczyna się z reguły przedstawieniem przez przewodniczącego jej członków.
Na tym etapie prac komisji przewodniczący powinien:
- wyjaśnić zasady procedowania komisji;
- wskazać porządek obrad komisji i zasady głosowania (zasady głosowania można wyjaśnić także przed pierwszym głosowaniem komisji);
- zwrócić uwagę członkom komisji na zasadę tajności obrad komisji. Ma to szczególne znaczenie, w przypadku gdy do konkursu zgłosiła się większa liczba kandydatów, w trakcie procedowania bowiem są ogłaszane przerwy, podczas których członkowie komisji nie powinni komunikować się z kandydatami.
Na początkowym etapie posiedzenia nie uczestniczą w nim kandydaci na stanowisko dyrektora przedszkola. Dotyczy to także sytuacji, gdy do postępowania konkursowego zgłosił się tylko jeden kandydat. Udział kandydata jest możliwy dopiero w momencie, gdy komisja przegłosuje dopuszczenie go do postępowania.
W czasie wstępnej części pracy komisji należy wyłonić protokolanta. Jest to istotny element postępowania, z posiedzenia komisji bowiem należy sporządzić protokół. Warto natomiast zauważyć, że często zdarza się, że protokolantem jest osoba niewymieniona w art. 63 ust. 14 UPO, czyli nie jest nim członek komisji, ale przykładowo pracownik wydziału oświaty w gminie. Takie postępowanie nie jest poprawne, ponieważ przywołana regulacja Prawa oświatowego wyraźnie wskazuje skład komisji, w której pracach nie mogą uczestniczyć osoby nieuprawnione, niewymienione w art. 63 ust. 14 UPO. Powołanie na protokolanta pracownika urzędu gminy, czy też starostwa powiatowego jest niedopuszczalne. Właściwym postępowaniem jest wyznaczenie na protokolanta jednego z członków komisji.
Sprawdzenie oferty kandydata i dopuszczenie go do konkursu
Komisja analizuje oferty kandydatów, tj. sprawdza czy odpowiada ona wymaganiom zawartym w ogłoszeniu o konkursie. Co ważne oferta powinna zostać sprawdzona przez wszystkich członków komisji. Członkowie komisji sprawdzają, czy oferta zawiera wymagane przepisami dokumenty oraz czy zostały one odpowiednio poświadczone i opatrzone podpisami. Dopiero po sprawdzeniu poprawności dokumentacji ofertowej komisja głosuje nad dopuszczeniem lub odmową dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego. W tym etapie postępowania nie uczestniczą jeszcze kandydaci na stanowisko dyrektora.
Komisja podejmuje uchwałę o odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, jeżeli:
- oferta została złożona po terminie;
- oferta nie zawiera wszystkich dokumentów wskazanych w ogłoszeniu konkursu;
- z oferty wynika, że kandydat nie spełnia wymagań wskazanych w ogłoszeniu konkursu.
Uchwała zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów głos decydujący należy do przewodniczącego komisji.
Komisja może nie dopuścić kandydata do udziału w konkursie tylko w razie zaistnienia jednej z trzech wyżej wymienionych przyczyn. Jeżeli komisja zadecyduje o odmowie dopuszczenia kandydata do konkursu z innych powodów, będzie to podstawa do unieważnienia postępowania konkursowego. Kandydat, któremu odmówiono dopuszczenia do postępowania konkursowego, może, w terminie trzech dni od otrzymania ustnej informacji o odmowie wystąpić z pisemnym wnioskiem o podanie przyczyn odmowy. Przewodniczący komisji informuje kandydata pisemnie o przyczynach odmowy dopuszczenia do postępowania konkursowego w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.
Pytania konkursowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych
Jeżeli przegłosowana została uchwała o dopuszczeniu kandydata do postępowania konkursowego, zaprasza się go przed komisję. Przed przystąpieniem do rozmowy z kandydatem komisja ma prawo żądać przedstawienia dowodu osobistego kandydata lub innego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz posiadane obywatelstwo.
Członkowie komisji mają możliwość zadawania pytań kandydatom w czasie pracy komisji konkursowej. Jakkolwiek nie ma takiego formalnego wymogu, dobrym zwyczajem jest, aby w przypadku gdy do konkursu zgłosiła się większa liczba kandydatów, każdy z nich otrzymał ten sam zestaw pytań. Jak jednak wspomniano, nie ma takiego formalnego obowiązku i ciężko w praktyce też taki efekt uzyskać, bowiem członek komisji, który zadawał pytanie jednemu kandydatowi, może nie zadać pytania kolejnemu lub też podnieść w rozmowie zupełnie inną kwestię.
Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Na przedstawienie koncepcji funkcjonowania i rozwoju jednostki kandydaci otrzymują określony czas, wyznaczony przez przewodniczącego komisji, przykładowo kwadrans. Jest to szczególnie istotne, w przypadku gdy w postępowaniu uczestniczy kilku kandydatów, wówczas należy bowiem ograniczyć czas jednego przesłuchania po to, aby komisja mogła zakończyć pracę w jeden dzień roboczy.
Dobre praktyki:
- zadawanie tego samego zestawu pytań wszystkim kandydatom,
- wyznaczenie czasu na prezentację koncepcji funkcjonowania placówki (np. kwadrans).
Przepisy nie przewidują wcześniejszego przekazania pytań kandydatom. |
Przepisy nie określają, ile pytań można zadać kandydatom na stanowisko dyrektora przedszkola oraz czy każdemu kandydatowi można zadawać takie same pytania. Przewodniczący komisji, kierując jej pracami, może dyscyplinować członków komisji w zakresie liczby pytań z uwagi na znaczną liczbę kandydatów, z którymi przeprowadza się rozmowy.
Obszary objęte pytaniami powinny koncentrować się na zarządzaniu jednostką systemu oświaty, choć przepisy nie wykluczają pytań z zakresu zagadnień objętych przebiegiem procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Poniżej przedstawiamy przykładowe, najczęściej zadawane pytania przez reprezentantów organów uczestniczących w pracach komisji konkursowej w przypadku przedszkola:
- Jakimi aktami prawa oświatowego będzie posługiwał się dyrektor przedszkola jako zarządzający jednostką systemu oświaty?
- Proszę podać tryb zatrudniania nauczycieli wychowawców w przedszkolu.
- Na jakich zasadach dyrektor przedszkola układa współpracę z radą rodziców?
- Jakich kompetencji związków zawodowych powinien przestrzegać dyrektor przedszkola?
- Jakie regulaminy opiniują związki zawodowe?
- Jak rozmawiać z tzw. trudnym rodzicem?
- Jaka jest wiedza kandydata o przedszkolu, którego chce zostać dyrektorem?
- Co zmieniło się w nadzorze pedagogicznym, który musi pełnić dyrektor przedszkola?
- Jakie zagadnienia należy ująć w planie nadzoru pedagogicznego przedszkola?
- Jak zorganizować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci w przedszkolu?
- Proszę podać kompetencje organu prowadzącego wobec przedszkola.
- Jakie doświadczenie posiada kandydat/-ka w zarządzaniu przedszkolem?
- Jakie są zasady współpracy dyrektora z radą pedagogiczną przedszkola?
- Czy kandydat/ka ma sposób na rozwiązanie konfliktu w przedszkolu pomiędzy rodzicami a wychowawcą?
- W jaki sposób będzie kandydat/-ka zarządzać ewentualnym konfliktem między organami przedszkola, np. między radą pedagogiczną a radą rodziców?
- Jakie działania na rzecz środowiska lokalnego zamierza kandydat/ka podejmować?
- Jak będzie kandydat/-ka motywować nauczycieli do zaangażowania w realizację zadań, także statutowych, przedszkola?
- Jakie dostrzega kandydat/-ka możliwości pozyskiwania pozabudżetowych środków na rzecz przedszkola?
- W jakich sytuacjach będzie kandydat/-ka stosować ustawę o zamówieniach publicznych?
- Jak będzie kandydat/-ka przyznawać dodatek motywacyjny nauczycielom?
- Jak będzie kandydat/-ka motywować nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia zawodowego?
- W jaki sposób będzie kandydat/-ka inspirować nauczycieli do podejmowania innowacji pedagogicznych?
- Jak kandydat/-ka zamierza zachęcać rodziców do bliższej współpracy z przedszkolem?
- Proszę przybliżyć komisji najważniejszy według kandydata element złożonej w dokumentacji konkursowej koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola.
- Jakie elementy dotychczasowej pracy pedagogicznej wpłynęły na podjęcie decyzji o przystąpieniu kandydata do konkursu?
- Jakie jest zdanie kandydata/-tki na stosowanie ewaluacji w przypadku oceny pracy przedszkola?
- Jak kandydat/-ka zapatruje się na funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu?
- Który z obowiązków dyrektora może sprawić kandydatowi najwięcej problemów w pracy zawodowej?
- W jaki sposób będzie kandydat promował przedszkole w środowisku?
- Jak należy postępować w przypadku wypadku dziecka na terenie przedszkola?
- Jak kandydat/-ka chce zbudować autorytet dyrektora wśród rodziców dzieci z przedszkola?
- Jak kandydat/-ka chce zbudować autorytet dyrektora w zespole pracowniczym przedszkola?
- Jak należy prowadzić pracę wychowawczą z dziećmi związaną z patronem przedszkola?
Ocena merytoryczna kandydatów na dyrektora przedszkola
Komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów, dokonuje ich merytorycznej oceny. Każdy z członków komisji dysponuje jednym głosem. Konkurs wyłania kandydata na dyrektora, jeżeli jeden z uczestników otrzyma bezwzględną większość głosów obecnych członków komisji. Jeżeli pierwsze głosowanie nie wyłoni kandydata, a do konkursu przystąpiło co najmniej dwóch kandydatów, przeprowadza się drugie głosowanie. Do drugiej tury przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali najwięcej głosów, a jeżeli według powyższej zasady nie można wyłonić dwóch kandydatów, wszyscy kandydaci, którzy uzyskali dwie największe liczby głosów. Jeżeli w drugim głosowaniu kandydat nie zostanie wyłoniony, komisja konkursowa zarządza jeszcze jedno głosowanie albo stwierdza nierozstrzygnięcie konkursu.
Komisja wyłania kandydata na stanowisko dyrektora w głosowaniu tajnym.
Protokół z posiedzenia komisji konkursowej
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują obecni na posiedzeniu członkowie komisji. Protokół zawiera:
- imiona i nazwiska przewodniczącego komisji oraz pozostałych członków komisji;
- imiona i nazwiska kandydatów;
- uchwały o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu kandydatów do dalszego postępowania konkursowego, wraz z podaniem przyczyn odrzucenia ofert;
- informację o rozmowach przeprowadzonych z kandydatami, pytania zadane kandydatom w czasie postępowania konkursowego oraz zwięzłą informację o udzielonych odpowiedziach – tu pamiętać należy, że protokół nie musi zawierać zapisu całej odpowiedzi kandydata. Wystarczająca jest informacja czy kandydat odpowiedzi udzielił, czy też nie;
- informację o liczbie głosów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów w kolejnych głosowaniach;
- informację o wyniku postępowania konkursowego.
Wynik postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki
Po zakończeniu obrad komisji jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia organ prowadzący o wyniku postępowania konkursowego oraz przekazuje mu dokumentację postępowania konkursowego. Na tym etapie organ prowadzący zatwierdza konkurs albo go unieważnia i zarządza ponowne jego przeprowadzenie. Unieważnienie konkursu jest możliwe wyłącznie w razie stwierdzenia:
- nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego,
- przeprowadzenia przez komisję postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków,
- naruszenia tajności głosowania (tam, gdzie jest ona wymagana),
- innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.
Powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola wybranemu kandydatowi
Stanowisko dyrektora powierza się na pięć lat szkolnych, a więc zawsze od 1 września do 31 sierpnia. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż jeden rok szkolny. Ustawa Prawo oświatowe nie rozstrzyga, co należy rozumieć pod pojęciem takiego uzasadnionego przypadku, ale przyjmuje się w orzecznictwie, że może nim być planowana likwidacja szkoły przypadająca w czasie kadencji dyrektora.
Wejdź na www.portalprzedszkolny.pl i pobierz: |
Nierozstrzygnięty konkurs – co dalej?
Obowiązujące regulacje zostały tak skonstruowane, aby ograniczyć ryzyko nieobsadzenia stanowiska dyrektora przedszkola. Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
W przypadku zatem, gdy komisja konkursowa nie wyłoni kandydata na dyrektora przedszkola, nie ma podstaw do organizowania kolejnego konkursu. Obowiązkiem organu prowadzącego jest w tym wypadku powierzenie stanowiska wybranemu przez siebie kandydatowi. Jest to kolejny etap procedury wyłonienia dyrektora.
Ustalenie takiej osoby wymaga:
- porozumienia z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
Komisję konkursową powołuje się w celu przeprowadzenia konkursu. W przypadku gdy do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat, nie ma powodów do tego, aby powoływać komisję konkursową, nie ma ona bowiem żadnych zadań do wykonania.
W takim przypadku komisja nie jest więc zawiązywana ani nie sporządza się żadnego protokołu w związku z niezgłoszeniem się kandydata.
Opisana w artykule procedura konkursowa nie obowiązuje w przedszkolach niepublicznych. W placówkach tych o obsadzie stanowisk kierowniczych decyduje organ prowadzący. |
Opracowano na podstawie odpowiedzi zespołu autorów:
Michał Kowalski
radca prawny, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego
Leszek Zaleśny
ekspert w zakresie prawa oświatowego, wieloletni starszy wizytator kuratorium oświaty, wicedyrektor publicznego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lesznie
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) – art. 10 ust. 1 pkt 6, art. 63 ust. 19, ust. 14, ust. 15, art. 73a ust. 1a.
- Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 2578).
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
