Przedłużenie umowy z pracownikiem obsługi a zaświadczenie o niekaralności

Dowiedz się, na jakich zasadach można przedłużyć umowę zawartą z pracownikiem administracji i obsługi do dnia 31 grudnia 2025 roku oraz czy wymagane jest wówczas przedłożenie przez pracownika informacji o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są zasady zatrudniania pracowników niepedagogicznych w szkołach i przedszkolach.
- Czy każdy pracownik samorządowy musi przedstawić zaświadczenie z KRK.
- Czy można przedłużyć umowę na czas określony.
- Czy przedłużając umowę na czas określony należy sprawdzić niekaralność pracownika.
Jakie są zasady zatrudniania pracowników niepedagogicznych w szkołach i przedszkolach?
Zgodnie z art. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie:
1) wyboru:
a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa — jeżeli statut województwa tak stanowi,
b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu — jeżeli statut powiatu tak stanowi,
c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu — jeżeli statut związku tak stanowi,
e) w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy;
2) powołania — zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa;
3) umowy o pracę — pozostali pracownicy samorządowi.
Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach:
1) urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
2) pomocniczych i obsługi.
Nie na wszystkich wymienionych powyżej stanowiskach są takie same wymagania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powołania może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią
(art. 6 ust. 3 ww. ustawy).
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może by osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku;
2) posiada wykształcenie wyższe w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym i nauce
(art. 6 ust. 4 ww. ustawy).
Czy każdy pracownik samorządowy musi przedstawić zaświadczenie z KRK?
Warto dodać, że pracownik zatrudniany na stanowisku pomocniczym lub obsługowym nie ma obowiązku przedkładania informacji z KRK o niekaralności, chyba że wykonuje czynności związane z z:
- wychowaniem,
- edukacją,
- wypoczynkiem,
- leczeniem,
- świadczeniem porad psychologicznych,
- rozwojem duchowym,
- uprawianiem sportu,
- realizacją innych zainteresowań przez małoletnich,
- opieką nad małoletnimi
(art. 21 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym). Sama styczność z dziećmi uczęszczającymi do placówki nie jest wystarczającą przesłanką do wymagania przedłożenia informacji z KRK. Wymóg ten, na podstawie przepisów ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych dotyczy tylko określonych kategorii pracowników samorządowych.
Oznacza to, że na stanowisku administracyjnym lub obsługowym nie jest wymagane zaświadczenie o niekaralności z KRK chyba, że charakter powierzonych działań wymaga weryfikacji w tym rejestrze w oparciu o ustawę z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.
Czy można przedłużyć umowę na czas określony?
Nawiązanie stosunku pracy oraz ustalenie warunków pracy i płacy, bez względu na podstawę prawną tego stosunku, wymaga zgodnego oświadczenia woli pracodawcy i pracownika (art. 11 kp). Nie ma zatem przeszkód by zawrzeć z pracownikiem porozumienie zmieniające treść zawartej umowy na czas określony i wydłużyć okres jej obowiązywania. Oczywiście taka zmiana jest możliwa, dopóki umowa trwa – zob. przykład.
Pracownikowi obsługi w przedszkolu w dniu 31.12.2025 r. kończy się pierwsza umowa (czas trwania 3 miesiące) na czas określony, która ma zostać przedłużona do 31.08.2026 r. Jak prawidłowo powinien wyglądać taki proces? Czy w tym przypadku pracownik musi przedstawić nowy wyciąg z Krajowego Rejestru Karnego?
Dopóki trwa umowa tj. do 31 grudnia 2025 r. można wydłużyć okres jej obowiązywania na mocy porozumienia stron. W tzw. aneksie do umowy o pracę należy wskazać, że strony stosunku pracy zgodnie postanawiają, że umowa o pracę zawarta w dniu…. na czas określony zostaje przedłużona do dnia 31.08.2026 r. Ponieważ stosunek pracy będzie kontynuowany to nie ma obowiązku dostarczania dokumentów, jakich wymagamy przy nawiązaniu stosunku pracy. Tym bardziej w omawianym przypadku nie ma wymogu przedkładania informacji o niekaralności.
Przeczytaj także:
- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 277) – art. 11.
- Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r., poz. 1135) – art. 6.
- Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r. poz. 560) – art. 21.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
