Mimo że żadne przepisy nie zobowiązywały do przekazania zaktualizowanego statutu kuratorowi – może on przeprowadzić kontrolę zgodności dokumentu z obowiązującymi regulacjami. Dowiedz się, kiedy i w jaki sposób może zostać przeprowadzona kontrola, jakie będą konsekwencje zakwestionowania zgodności statutu z prawem oświatowym oraz co możesz zrobić, jeżeli nie zgodzisz się ze stanowiskiem kuratora.
Przepisy związane z reformą systemu oświaty nałożyły na przedszkola obowiązek przygotowania i uchwalenia statutów dostosowanych do nowych regulacji prawnych. Począwszy od roku szkolnego 2017/2018 powinien on organizować i prowadzić wychowanie i opiekę w przedszkolu zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw Po dostosowaniu statutu do obowiązujących przepisów i uchwaleniu go dyrektor powinien zadbać o to, by wszyscy w przedszkolu poznali i respektowali najważniejszych dokument prawa wewnętrznego.
W wyniku stwierdzenia sprzeczności z prawem statutu lub niektórych jego postanowień kurator oświaty uchyla statut albo niektóre jego postanowienia w drodze decyzji. Poprzez zawarte w decyzji rozstrzygnięcie nakłada na dyrektora obowiązek podjęcia działań zmierzających do zmiany zapisów statutu w zakresie, w jakim stwierdził ich sprzeczność z prawem.
Statut przedszkola to jeden z najważniejszych dokumentów placówki. Dlatego musi on być aktualny i zgodny z przepisami. Pobierz gotowy wzór statutu przedszkola, który w prosty sposób można dostosować zarówno do placówki publicznej, jak i niepublicznej. Statut jest aktualny i zgodny z przepisami od 1 września 2017 r.
Jedna osoba fizyczna może być organem prowadzącym kilku przedszkoli niepublicznych – te mogą funkcjonować w tej samej lub różnych miejscowościach. Czy w takiej sytuacji wystarczy opracowanie jednego statutu dla wszystkich placówek?
Dotychczasowe statuty szkół i przedszkoli zachowują moc nie dłużej niż do 30 listopada 2017 r. Czy w związku z reformą systemu oświaty w szkole podstawowej z oddziałem przedszkolnym wymagany jest od 1 września 2017 r. odrębny statut dla oddziału przedszkolnego?
Jednym z najważniejszych obowiązków rady pedagogicznej przedszkola w związku z reformą systemu oświaty jest zaktualizowanie statutu placówki, który należy dostosować do nowych przepisów. Jakie postanowienia należy zaktualizować oraz jak to zrobić – wyjaśniamy w artykule.
W przedszkolach niepublicznych osoba prowadząca placówkę ma znaczną swobodę w kształtowaniu jej struktury organizacyjnej. Ustawa Prawo oświatowe nie nakłada obowiązku powoływania rady pedagogicznej, jednak w praktyce wiele osób prowadzących decyduje się na jej utworzenie – często w celu wzmocnienia współpracy w zespole i zwiększenia przejrzystości działań. Zdarza się jednak, że po pewnym czasie rada pedagogiczna przestaje spełniać swoją rolę lub staje się zbędna. Wówczas pojawia się pytanie: jak w sposób prawidłowy zlikwidować radę pedagogiczną w przedszkolu niepublicznym? W artykule wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, aby zmiana była skuteczna i zgodna z prawem, a także jakich obowiązków informacyjnych trzeba dopełnić wobec organu prowadzącego ewidencję placówek oświatowych.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.