W przedszkolu, szczególnie w zerówkach, dzieci przeżywają ważny etap rozwoju, który ma wpływ na ich dalszą edukację. Czasami zdarza się, że dziecko nie jest gotowe do przejścia do klasy pierwszej, a w związku z tym zachodzi potrzeba powtarzania zerówki. Takie decyzje, choć rzadkie, stawiają przed dyrektorem i kadrą pedagogiczną przedszkola sporo zadań i wyzwań, które wymagają uwagi, delikatności oraz profesjonalizmu. W artykule omówimy, jak wygląda proces powtarzania zerówki, jakie wyzwania wiążą się z tą sytuacją oraz jak dyrektor i nauczyciele mogą skutecznie zarządzać tym procesem, dbając o dobro dziecka.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Niska frekwencja (poniżej 50%) dziecka, które realizuje roczne przygotowanie przedszkolne, powoduje, że należy skierować do rodziców upomnienie zawierające wezwanie do zapewnienia regularnego uczęszczania 6-latka do przedszkola. Jeśli to nie przyniesie oczekiwanych skutków, to należy powiadomić organ prowadzący przedszkole i ewentualnie wszcząć wobec rodziców działania egzekucyjne w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Stwierdzenie przez nauczycieli nieosiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka nie stanowi podstawy do „pozostawienia” sześciolatka w grupie przedszkolnej. W takim przypadku rodzice mogą natomiast wystąpić do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
Z tego artykułu dowiesz się m.im.:
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. To oznacza, że siedmiolatek bez decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego nie może wziąć udziału w rekrutacji do przedszkola.
Rodzice dzieci, które 1 września powinny rozpocząć realizację obowiązku szkolnego mogą złożyć wniosek o jego odroczenie. Uwaga! Wniosek składa się bezpośrednio do dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko.
W informacji o gotowości szkolnej dla niektórych dzieci znajdzie się informacja wskazująca na nieosiągnięcie dojrzałości pozwalającej na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice zdecydują się więc na złożenie wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Może się jednak okazać, że termin oczekiwania na diagnozę w poradni jest zbyt odległy, aby do wniosku dołączyć wymaganą opinię. Warto więc przypomnieć rodzicom, że do wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego można dołączyć opinię wydaną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Pobierz
Zdarza się, że ze względu na indywidualne potrzeby dziecka, np. z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jest ono kierowane do młodszej grupy wiekowej. Taka decyzja może dotyczyć również sześciolatka, który odbywa roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Nie oznacza to jednak, że doszło do odroczenia – nie można bowiem odroczyć obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Opiekunowie bliźniaków (rodzina zastępcza), którzy podczas rekrutacji zgłosili chęć przeniesienia dzieci do naszego przedszkola, uważają, że dzieci mają za duże braki, by iść do szkoły, chociaż rocznikowo powinni pójść od września do I klasy. W dokumentach dzieci nie ma opinii poradni p-p, dzieci są w trakcie diagnozowania. Dotychczasowe przedszkole wystawi najprawdopodobniej dokument o braku gotowości szkolnej. Czy na tej podstawie możemy teraz przyjąć te dzieci? Do przedszkola wpłynęło więcej wniosków niż mamy miejsc, więc będziemy stosowali kryteria z ustawy i gminne, te dzieci spełniają 2 spośród 7 kryteriów ustawowych.
Rodzice dziecka z zerówki pomimo opinii nauczyciela o braku gotowości szkolnej zdecydowali posłać go do klasy I, i mimo zaleceń nie poszli do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Widać, że dziecko sobie nie poradzi, mama teraz wyraża chęć zapisania do paradni i żałuje, że nie zostawiła dziecka w zerówce. Czy jest możliwość, żeby dziecko z powrotem trafiło do zerówki?
Czy dokument pod nazwą „diagnoza pedagogiczna”, wydany przez poradnię niepubliczną w celu oceny gotowości szkolnej i zawierający stanowisko poradni „odroczenie rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dziecko w roku szkolnym 2020/2021, może być opinią poradni w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego czy w nagłówku musi być nazwa „opinia” zgodnie z Prawem oświatowym.
Niezależnie od tego, gdzie dziecko uczęszcza do przedszkola, decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor obwodowej szkoły podstawowej. Co ważne, znaczenie ma tu miejsce zamieszkania, nie zaś miejsce zameldowania. O szczegółach procedury odroczenia przeczytasz w tym artykule.
Sprawdź, co powinieneś zrobić, gdy rodzice dziecka realizującego obecnie roczne przygotowanie przedszkolne chcą odroczyć spełnianie obowiązku szkolnego, ale nie zgadzają się na badanie dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, czy frekwencja w „zerówce” poniżej 50% z powodu częstych chorób dziecka nie skutkuje automatycznie odroczeniem obowiązku szkolnego.
Już za miesiąc nauczyciele zaczną przygotowywać się do wydania rodzicom informacji o gotowości podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice dowiedzą się od nauczycieli, że dziecko nie jest jeszcze gotowe na rozpoczęcie nauki i warto zastanowić się nad wystąpieniem o odroczenie rozpoczęcia roku szkolnego. Co powinni wiedzieć rodzice, których dziecko może potrzebować dodatkowego roku w przedszkolu?
Dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym nie musi zostać przyjęte do dotychczas uczęszczanego przedszkola. Gmina może wskazać także inną placówkę. Jeżeli przyjęcie dziecka wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor musi uzyskać zgodę organu prowadzącego.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.