Niniejszy dokument stanowi przykład informacji o gotowości szkolnej. Został opracowany w celach demonstracyjnych. Należy pamiętać, że każda informacja o gotowości szkolnej, niezależnie od jego indywidualnych potrzeb, predyspozycji czy wyzwań, musi być tworzona indywidualnie i dostosowana do konkretnego dziecka. To oznacza uwzględnienie jego unikalnych mocnych stron, obszarów, w których wymaga wsparcia, zainteresowań oraz preferencji. Niniejszy dokument służy jako wzór, który należy dostosować do wyników obserwacji i wniosków dotyczących konkretnego dziecka.
Przeczytaj również:
Gotowość szkolna to złożone zagadnienie obejmujące wiele aspektów rozwoju dziecka, takich jak możliwości fizyczne, umiejętności społeczne, emocjonalne, poznawcze. Właściwa ocena gotowości szkolnej jest kluczowa dla zapewnienia dziecku optymalnych warunków nauki i rozwoju w szkole podstawowej. W tym procesie niezwykle ważna jest współpraca z rodzicami. Dowiedz się, jak współpracować z rodzicami, aby dokonać rzetelnej oceny dojrzałości szkolnej.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Dokonanie diagnozy gotowości szkolnej dziecka musi być poprzedzone obserwacjami mającymi na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych oraz oceną jego przygotowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Oceniając gotowość szkolną dziecka, należy odwoływać się do podstawy programowej grupującej umiejętności dziecka w czterech obszarach rozwojowych, zwracając jednak uwagę na obszary wskazane w druku informacji o gotowości szkolnej wskazane przez MEiN. W artykule wyjaśniamy, jak zaplanować diagnozę przedszkolną w roku szkolnym 2023/2024.
Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na druku według wzoru nr 82 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia MEiN z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków. Pobierz wzór druku MEiN-I/82.
Pobierz również:
Do końca kwietnia rodzice dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne muszą otrzymać informację o gotowości szkolnej dziecka. Termin ten jest nieprzekraczalny. Z artykułu dowiesz się, dla których dzieci i na jakiej podstawie opracować informację o gotowości szkolnej. Dowiesz się również, co zrobić, jeżeli dziecko nie osiągnęło dojrzałości szkolnej.
Pobierz wzory:
Do końca kwietnia rodzice powinni otrzymać informację o gotowości szkolnej dziecka. Dokument wydaje się wszystkim rodzicom dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolnego oraz rodzicom tych sześciolatków, którzy we wrześniu złożyli odpowiedni wniosek. Jeżeli takiego wniosku nie złożono, nie ma obowiązku przygotowania i wydania informacji dotyczącej gotowości do szkolnej.
Do końca kwietnia rodzice i opiekunowie dzieci powinni otrzymać informację o gotowości szkolnej dzieci. W odniesieniu w opiniach niektórych wskazane będzie, że dziecko nie osiągnęło gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Czy to oznacza, że dziecko będzie kontynuowało korzystanie z wychowania przedszkolnego w danym przedszkolu? Sprawdź czy brak gotowości szkolnej zobowiązuje do zapewnienia miejsca na kolejny rok szkolny.
Informacja o gotowości szkolnej ma pomóc rodzicom w poznaniu stopnia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Zdarza się, że rodzice nie zgadzają się z zamieszczonymi w tej informacjami i składają odwołanie. Czy w rzeczywistości odwołanie od informacji o gotowości szkolnej jest możliwe? Sprawdź, czy rodzice mogą zgłosić sprzeciw wobec treści informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Wydanie rodzicom informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej jest obowiązkiem dyrektora szkoły. Co do zasady w przedszkolach prowadzone są rejestry wydanych informacji. Warto natomiast pamiętać, że nie są to druki ścisłego zarachowania, a tym samym nie ma obowiązku prowadzenia specjalnej ich ewidencji. Sprawdź szczegóły.
Dziecko obecnie jeszcze 5-letnie realizuje wychowanie przedszkolne poza przedszkolem (nauczanie domowe). Nauczyciele nie mogą prowadzić obserwacji diagnostycznych, a zatem nie mogą przygotować diagnozy gotowości szkolnej. Matka jednak chce posłać wcześniej dziecko do klasy pierwszej szkoły (twierdzi, że realizuje z dzieckiem program przygotowania przedszkolnego obowiązującego w zerówce). Jak sprawdzić dojrzałość szkolną, skoro nie chodzi do przedszkola? Rodzice nie wystąpili z wnioskiem o przygotowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do 30 września 2020 r. Bardzo im jednak zależy i zwrócili się z prośbą do nauczyciela przedszkola o przygotowanie takiej informacji, jednocześnie przyprowadzili dziecko do przedszkola na okres tygodnia, aby ułatwić nauczycielce przygotowanie diagnozy (teraz). Nauczycielka zna dziecko, gdyż uczęszczało do jej grupy w poprzednim roku. Czy trzeba w tej sprawie zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej? Na jakiej podstawie dyrektor może wyrazić zgodę na wcześniejsze przyjęcie do szkoły dziecka 6-letniego po nauczaniu domowym w roku szkolnym 2021/2022?
Nowe rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych precyzyjnie wskazuje, które dzieci muszą otrzymać w kwietniu informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Dowiedz się, w jakich przypadkach należy wydać ten dokument sześciolatkom.
Zmiany w przepisach dotyczących diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole nie wprowadziły zmian w procedurze przeprowadzania czynności z nią związanych. Oceniając gotowość szkolną dziecka, należy odwoływać się do podstawy programowej grupującej umiejętności dziecka w czterech obszarach rozwojowych, zwracając jednak uwagę na obszary wskazane w druku informacji o gotowości szkolnej wskazane przez MEN.
Dziecko mające rozpocząć naukę w szkole podstawowej powinno osiągnąć odpowiedni stopień dojrzałości, nazywany gotowością szkolną. Dojrzałość szkolna oznacza prezentowanie przez dziecko takiego poziomu rozwoju we wszystkich sferach, który umożliwi sprostanie wymaganiom szkoły. Jak powinni postąpić nauczyciele, jeżeli dziecko nie jest gotowe do podjęcia nauki w szkole?
Nauka języka obcego na etapie wychowania przedszkolnego ma rozbudzać świadomość językową i wrażliwość kulturową oraz pobudzać motywację dzieci do jego nauki w przyszłości. Stopień przygotowania do posługiwania się językiem obcym należy umieścić w informacji o gotowości szkolnej – jak sformułować wnioski i spostrzeżenia, aby stanowiła ona przydatne źródło wiedzy dla rodziców i nauczycieli szkoły podstawowej?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.