Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentów podsumowujących rok przedszkolny z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Dowiedz się, jak w praktyce może przebiegać podsumowanie kształcenia specjalnego w przedszkolu i organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dyrektor przedszkola ma obowiązek zapewnienia dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiedniej organizacji nauczania niezależnie od tego, kiedy rodzice dostarczą ten dokument. Dowiedz się, jakie działania musisz podjąć w przypadku stwierdzenia potrzeby kształcenia specjalnego u wychowanka przedszkola.
Przyjmując do przedszkola dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dyrektor zobowiązuje się do zatrudnienia odpowiednich specjalistów. Zanim to zrobi, powinien opracować plan działań wspomagających w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub w formie zajęć stymulujących rozwój w określonych obszarach, np. celowo inicjowanej działalności dziecka w formie zabaw i ćwiczeń.
Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. Podstawą organizacji zajęć jest orzeczenie poradni. Dla takich dzieci nie opracowuje się indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Rodzice dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą ubiegać się o miejsce we wszystkich typach przedszkoli, także ogólnodostępnych. Z przepisów prawa wynika, jakich specjalistów przedszkole musi, a jakich może zatrudnić. W każdej placówce dziecko powinno jednak otrzymać stosowną pomoc specjalistów.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.