Aktualny

Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu ogólnodostępnym?

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 7 maja 2025
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu ogólnodostępnym? Na zdjęciu: zajęcia w przedszkolu

Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają się intensywnie na różnych polach. Nawet niezbyt uważny obserwator zobaczy, ile nowych umiejętności zdobędzie przedszkolak w ciągu jednego roku szkolnego. Dla kilkulatka rok to czas wielkich zmian w obszarze emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, u jednego zachodzą szybkie zmiany, inne kształtują swoje zasoby powoli. Jak rozwijają się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną? W jaki sposób wspierać w przedszkolu ogólnodostępnym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak rozwijają się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Na które umiejętności i obszary rozwoju wpływa niepełnosprawność intelektualna?
  • Jakie są możliwe trudności i specyficzne potrzeby dzieci z niepełnosprawnością intelektualną?
  • Jakie są objawy i sygnały wskazujące na niepełnosprawność intelektualną u przedszkolaka?
  • Jakie informacje można uzyskać z wywiadu z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną?

Jak niepełnosprawność intelektualna wpływa na rozwój dziecka?

Niepełnosprawność intelektualna to zaburzenie neurorozwojowe. Towarzyszy dziecku od początku istnienia i wpływa na sposób i jakość kształtowania różnych umiejętności. Warunkuje rozwój mowy, myślenia, uwagi, pamięci, spostrzegania, wpływa na rozwój motoryki małej i dużej czy kompetencje społeczne. Niepełnosprawność intelektualna sprawia, że dziecko rozwija się z opóźnieniem w stosunku do rówieśników, często również nieharmonijnie.

Jak rozpoznać niepełnosprawność intelektualną u malucha?

Nowoczesne testy intelektu, jak np. Skala Inteligencji Stanford – Binet V, są przeznaczone do badania funkcjonowania intelektualnego już u dwulatków. Im szybciej dojdzie do oceny rozwoju malca i rozpoznania, tym łatwiej jest zaopiekować się nim w okresie edukacji. Niepełnosprawność intelektualna może być również sprzężona z innymi trudnościami rozwojowymi, jak np. zespół Downa, zespół Retta, spektrum autyzmu, dziecięce porażenie mózgowe. Zdarza się, że towarzyszy zespołom genetycznym, pojawia się również przy FAS – alkoholowym zespole płodowym.

W przypadku przedszkolaków do diagnozy dochodzi wtedy, gdy pojawiają się pewne bariery rozwojowe. Rodzice niepokoją się, gdy dziecko:

  • nie rozwija mowy,
  • nie podejmuje interakcji,
  • nie zgłasza potrzeb,
  • ma wyraźny kłopot z wykonywaniem prostych poleceń.

Czasem niepokoi funkcjonowanie malucha w grupie, jego zachowanie w stosunku do rówieśników, które odbiega od normy rozwojowej. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną mają kłopot z rozumieniem zasad życia w grupie, wykazują trudności w nawiązywaniu relacji interpersonalnych. Oczywiście trudno jest opisać ich ogólne funkcjonowanie, ponieważ zależy ono od stopnia ich niepełnosprawności.

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim przedszkolaka a wybór placówki edukacyjnej

Rodzic dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może wybrać dla swojej pociechy przedszkole ogólnodostępne lub integracyjne. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym może korzystać również z edukacji w przedszkolu specjalnym. W praktyce bywa różnie. Mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą mieć kłopot ze znalezieniem przedszkola integracyjnego lub specjalnego. Rodzice decydują się również na przedszkole ogólnodostępne, by uniknąć stygmatyzacji swojego malucha i zapewnić mu towarzystwo dzieci w normie intelektualnej. Zdarza się również, że do przedszkola trafia kilkulatek, który nigdy nie dostał diagnozy, a jego funkcjonowanie nie odbiega na tyle znacząco od rówieśników, że nikt nie kieruje go do poradni. Dopiero w toku dalszej edukacji, w konfrontacji z wymaganiami szkolnymi okazuje się, że dziecko funkcjonuje poniżej normy intelektualnej i wymaga dodatkowego wsparcia ze względu na poziom rozwoju.

Jakich informacji powinni udzielić rodzice dziecka 

Przyjmując do grupy malucha, który ma diagnozę niepełnosprawności intelektualnej, warto dowiedzieć się o nim jak najwięcej. Oczywiście, kluczowe będą zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W praktyce jednak trudno zaplanować wsparcie i różnego rodzaju oddziaływania terapeutyczne bez konkretnej wiedzy na temat dziecka. Dlatego prócz zgromadzenia wszystkich potrzebnych dokumentów opisujących funkcjonowanie dziecka trzeba zaprosić opiekunów na wywiad. Nikt nie jest większym ekspertem od mocnych i słabych stron malca niż jego rodzice.

O co należy zapytać? Przede wszystkim o to, jak wyglądał rozwój dziecka do teraz. Kwestie, o które warto dopytać, to:

  • ciąża, poród, jego przebieg, ewentualne komplikacje i źródła późniejszych kłopotów (na przykład niedotlenienie),
  • rozwój motoryczny: podnoszenie, siadanie, raczkowanie, chodzenie etc.,
  • rozwój mowy: jak przebiegał proces rozwoju komunikacji, kiedy dziecko zaczęło wymawiać pierwsze słowa, zdania, kiedy stało się komunikatywne (jeśli nadal ma trudności z mową, warto zapytać o sposób komunikacji, o zasób słów, mowę bierną (rozumienie mowy) i czynną (nadawanie mowy), o wymowę, o to, jakie dziecko rozumie polecenia, czy potrzebuje ilustrowania pojęć etc.,
  • rozwój emocjonalny: jak wygląda świat emocji dziecka, jaki jest jego przeważający nastrój, co sprawia mu trudność, czy pojawiają się jakieś trudne dla otoczenia zachowania, w jaki sposób radzi sobie z przykrymi uczuciami, jak rozładowuje napięcie, czy przeżywa wzmożony lęk etc.,
  • rozwój społeczny: jakie relacje ma dziecko z dorosłymi, w jaki sposób je nawiązuje, jak wygląda jego zabawa z innymi dziećmi, jak przebiega interakcja w sytuacji wejścia w nową grupę, jak maluch radzi sobie z adaptacją etc.,
  • środowisko rodzinne: warto zapytać o otoczenie dziecka, o relacje rodzinne, o skład rodziny, głównych opiekunów i ich kontakt z maluchem, o to, kto się opiekuje dzieckiem pod nieobecność rodziców i jak sobie radzi (jeśli dziecko jest w pieczy zastępczej lub zostało adoptowane warto dopytać o wcześniejsze jego doświadczenia),
  • oddziaływania terapeutyczne:jaką pomoc i wsparcie w rozwoju dotychczas otrzymał maluch, jakie były efekty pracy terapeutycznej, co dziecko lubiło, z czego korzystało (zajęcia z logopedą, psychologiem, pedagogiem, terapeutą pedagogicznym, terapeutą integracji sensorycznej, fizjoterapeutą, biofeedback etc.),
  • kontekst diagnozy:dlaczego i w jakich okolicznościach opiekunowie zdecydowali się na diagnozę malucha i jakie widzą zmiany/korzyści wynikające z rozpoznania,
  • współtowarzyszące choroby/zaburzenia/trudności:warto poprosić rodziców, by zgromadzili dokumenty medyczne, w których zostały opisane trudności malucha; trzeba dopytać o wzrok, słuch, sprawność fizyczną, towarzyszące dziecku inne obciążenia, które mogą wpływać na życie w przedszkolu,
  • oczekiwania rodziców:warto sprawdzić, jakie rodzice mają wyobrażenie o korzyściach płynących z pobytu dziecka w przedszkolu – w ten sposób łatwiej ustalić wspólny cel i plan oddziaływań.

Czego może spodziewać się nauczyciel pracujący z dzieckiem poza normą intelektualną?

Przede wszystkim trzeba nastawić się na obserwację konkretnego dziecka. Nie da się uogólnić informacji na temat funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wynika to z tego, że rozkład ich kompetencji, poziom rozumienia świata może być różny nawet w obrębie jednego stopnia niepełnosprawności.

Zapamiętaj!

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mogą mieć dwa różne wyniki testu intelektu. W obszarze niepełnosprawności w stopniu lekkim wyniki mogą się plasować od 50 do 69 punktów IQ. W przypadku stopnia umiarkowanego to 35–49 punktów IQ. Dziecko, które ma np. 51 punktów IQ, funkcjonuje w sposób bardziej podobny do dzieci ze stopniem umiarkowanym niż dziecko z 69 punktami IQ, które być może będąc w lepszym nastroju, zdobyłoby dwa dodatkowe punkty i uplasowałoby się w ,,poniżej przeciętnej”). Dlatego tak istotna jest dobra obserwacja i oszacowanie mocnych i słabych stron dziecka.

Niepełnosprawność intelektualna może ujawniać się w różnych obszarach funkcjonowania. Ważne, by nauczyciel wiedział, że maluch może mieć między innymi trudności w zakresie:

  • myśleniu logicznym, przyczynowo-skutkowym, abstrakcyjnym i kreatywnym;
  • rozumieniu sytuacji społecznych i konsekwencji zachowań (zwłaszcza złożonych);
  • rozumieniu komunikatów i złożonych wypowiedzi;
  • formułowaniu własnych wniosków, refleksji, dyskutowaniu na zadany temat;
  • zapamiętywaniu poleceń i schematów działania;
  • spostrzeganiu, przeszukiwaniu pola;
  • pamięci krótko- i długotrwałej;
  • koncentracji uwagi;
  • dostosowania swojej reakcji do norm społecznych;
  • radzeniu sobie z regulacją emocji;
  • podejmowaniu interakcji z innymi i rozumieniu zasad, które towarzyszą współpracy w grupie;
  • utrzymywaniu relacji z rówieśnikami, rozwijaniu ich.

Niepełnosprawność intelektualna sprawia, że dzieci funkcjonują na poziomie niższym niż rówieśnicy. Czasem dla pięciolatka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim dobrym kompanem zabawy będzie młodszy maluch, na przykład trzylatek. Trzeba pamiętać, że zabawa zmienia się wraz z wiekiem, wchodzi w kolejne etapy rozwoju. Złożona fabuła zabawy dziecka w wieku sześciu lat może być zbyt trudna dla wymagającego wsparcia malca.

Przykład

Staś ma 6 lat i funkcjonuje na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Cała grupa przedszkolna wybrała się do teatru na spektakl lalkowy o królowej morza. Przedstawienie opierało się na dość złożonej fabule. Potwór zmieniający swój kształt próbował najpierw zdobyć zaufanie królowej, potem ją zdetronizować i objąć tron. W przedstawieniu było kilka abstrakcyjnych żartów. Sceny dynamicznie się zmieniały. Staś niewiele rozumiał z oglądanego spektaklu, wiercił się, nudził i niecierpliwił. Nie interesowały go również oglądane po przedstawieniu rekwizyty, były dla niego zupełnie abstrakcyjne. Cały dzień przebywał w dużej grupie i w hałasie. Był zmęczony, głodny i mokry, ponieważ zapomniał powiedzieć pani, że chce siusiu. Nagle ugryzł Janka ze swojej grupy. Dla innych jego reakcja była niezrozumiała. Wynikała jednak z ogromnego dysonansu pomiędzy możliwościami Stasia a atrakcją, która była przygotowana dla całej grupy i ogólnego przebodźcowania. Ugryzienie było raczej aktem desperacji, rozładowania gromadzącego się napięcia niż celową agresją.

Z tego też względu rodzicie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną często decydują się na odroczenie rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. 

Jak w przedszkolu wesprzeć dziecko z niepełnosprawnością intelektualną?

Na początek warto zapamiętać, że taki przedszkolak nie spełni oczekiwań skierowanych do całej grupy w normie rozwojowej. Piszę o tym, ponieważ z tego często wynika ogrom nauczycielskiej frustracji. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną:

  • są mniej samodzielne,
  • wykonują czynności znacznie wolniej,
  • potrzebują więcej pomocy od dorosłych,
  • łatwiej się pobudzają,
  • reagują nieadekwatnie.
  • Potrzebne jest rozumienie całości ich możliwości i funkcjonowania, by formułować adekwatne dla nich oczekiwania.
  • O czym trzeba pamiętać w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną? Przede wszystkim o:
  • aktywnościach krótkich i angażujących wielozmysłowo,
  • opieraniu zajęć na konkretach, wspieraniu się ilustracjami, obrazkami, filmami,
  • tłumaczeniu pojęć abstrakcyjnych,
  • formułowaniu wypowiedzi prostych i krótkich,
  • upewnianiu się, czy malec zrozumiał,
  • zapewnieniu dodatkowej opieki w sytuacjach wyjść grupowych, by ktoś dorosły mógł tłumaczyć trudne zjawiska i dostosować narrację np. przewodnika do możliwości malucha,
  • stałym czuwaniu nad rozwojem relacji interpersonalnych malca,
  • pomocy w rozwiązywaniu konfliktów,
  • stałym wzmacnianiu pozytywnych zachowań malucha (pochwałą, drobną nagrodą),
  • utrzymywaniu stałego rytmu dnia, by przedszkolak mógł przewidzieć co się będzie działo,
  • dostosowaniu materiału do możliwości dziecka (poziomu jego trudności, złożoności oraz sprawdzeniu, czy dziecko nie potrzebuje ze względu na inne deficyty – np. słaby wzrok lub słuch – dodatkowej modyfikacji materiału),
  • dopytywaniu dziecka o jego potrzeby fizjologiczne, jeśli sam zgłasza je sporadycznie,
  • pracy z grupą rówieśniczą, by uniknąć mechanizmów odrzucenia.

Psychoedukacja dzieci i rodziców – aspekt integracyjny

Niezwykle istotna jest praca ze środowiskiem. Chodzi tu nie tylko o rodziców uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, ale również przedszkolne otoczenie dziecka. Dziecko niepełnosprawne intelektualnie może budzić lęk. Na przykład z powodu impulsywnych zachowań. Ważne jest, by środowisko rodziców i dzieci rozumiało, jak ważna jest inkluzywność przedszkoli. Warto pokazać dorosłym, ile korzyści płynie dla całej grupy z przebywania w różnorodnym środowisku. Warto również porozmawiać z dziećmi na temat trudnych dla nich zachowań kolegi czy koleżanki i razem ustalić sposoby ich reagowania. Przedszkolaki powinny wiedzieć, że mają wsparcie i pomoc dorosłych i to oni zainterweniują w razie potrzeby. Istotną rolę w obszarze psychoedukacji odgrywa pedagog specjalny. 

Artykuł dotyczy również przedszkoli niepublicznych oraz publicznych i niepublicznych punktów przedszkolnych.

Autor: Natalia Perek
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.
Dodano: 22.10.2025

Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin